Tio förare åker på sekundstraff efter Europas Grand Prix

fia-logo

FIA straffar nio förare med fem sekunder efter att de kört för fort under säkerhetsbilen, och Timo Glock åker på 20 sekunder för att ha ignorerat blåflagg. Fem sekunder har jag inte hört tidigare, jag väntade mig 20 för alla? Poängmässigt betyder det inte farligt mycket, så här ser nya slutställningen ut;

 

Pos  Driver        Team
 1.  Vettel        Red Bull-Renault
 2.  Hamilton      McLaren-Mercedes
 3.  Button        McLaren-Mercedes
 4.  Barrichello   Williams-Cosworth
 5.  Kubica        Renault
 6.  Sutil         Force India-Mercedes
 7.  Kobayashi     Sauber-Ferrari
 8.  Alonso        Ferrari
 9.  Buemi         Toro Rosso-Ferrari
10.  Rosberg       Mercedes
11.  Massa         Ferrari
12.  De la Rosa    Sauber-Ferrari
13.  Alguersuari   Toro Rosso-Ferrari
14.  Petrov        Renault
15.  Schumacher    Mercedes
16.  Liuzzi        Force India-Mercedes
17.  Di Grassi     Virgin-Cosworth
18.  Chandhok      HRT-Cosworth
19.  Glock         Virgin-Cosworth
20.  Senna         HRT-Cosworth
21.  Trulli        Lotus-Cosworth

Mer i media (AB, AB,).

13 comments

Leave Comment
  1. Claudio

    Man undrar hur länge FIA skall dalta med Hamilton snacka om att killen i princip kan göra vad han vill och komma undan med det!!!
    Det tog 30 minuter att se en självklar regelbrott och bestraffning blev då obetidlig.
    suck !!!

  2. Erik R

    Vilken parodi! Systemet med tider som förarna ska försöka hålla fungerar uppenbarligen inte.

    Jag missade racet. Är det nån som kan förklara varför så många förare missade att hålla sina tider? Och varför trängde sig SC in mellan första och andra bil istället för att plocka upp ledaren? Borde inte SC i så fall ha väntat ytterligare ett varv?

    • Lisa C

      “40.6 The safety car will join the track with its orange lights illuminated and will do so regardless of where the race leader is.”

      SC är en säkerhetsgrej – det kan ligga svårt skadade förare på banan eller banan kan vara mer eller mindre totalblockerad etc – och den kan inte vänta ett helt varv bara för att det skulle passa bättre. Den går ut så fort som möjligt och i detta fall hade ledaren precis hunnit passera.

  3. claudio

    Man undrar hur länge FIA tänker dalta med Hamilton.
    Det tog 30minuter att se en självklar regelbrott och då blev hans bestraffning obetidlig!!!
    Killen verkar kunna göra vad som helst och komma undan med det.

    Suck!!!!

  4. Lisa C

    Nu förstår man äntligen var uttrycket tokfia kommer ifrån.

    Det är jämförbart med att ha ett straff för -t.ex – snatteri men OJ! nu var det en himla massa människor som snattade på samma gång, då är det bäst vi sänker straffet litet…

    5 sek är ett straff som inte finns. Det hade varit mer adekvat att dela ut dessa 5 sek till MS i Monaco, där det ändå fanns tveksamheter (grönflagg, luddigt skriven regel) men den incidenten hände väl tyvärr innan tokFIA drömt upp de fem sekunderna…

  5. Anonymous

    Och fia är så förbannade om man inte följer trafik reglerna och man kan få 20 sekunders penslty. Men om man fuskar till sig 4 platser så är det ingen skillnad. Alonso, vettel dem ända som följer reglerna (?)

    SKAM på hamilton, vill ken j*vla fuskar, idiot! Ja*vla kommentar också: “Jag viste inte va jag skule göra” och så ler han om det som vanligt. 1 vm titel, nästan 2. Så klart han visste om dem reglerna. Han juger som f*n han har varit bakom safety caren över 100 gånger.
    Han är en fuskar som använder fula knep precis som italienare i fotboll. Ingen hjälte. Kommer aldrig vara ett fan på hamilton

    Eller nån hade ett bevis att ljög så skulle han säga: “Det är inte mitt sanna jag, teamet sa åt mig att köra före” en kopia i Australien, hoppas att PR lämnar honom. I mina ögon ä han en cheater som inte Bode köra

    Men så klart kan inte fia adera ett straff till för då skulle alla engelska tidningar kritisera F1

    • Mårten

      När man kommer i 250 km/h och SC plötsligt dyker upp bredvid en tycker jag inte att det är så konstigt att man kan behöva några tiondelar till att klura ut exakt var man är i förhållande SC-linjen, om man kommer att hinna om innan linjen eller om man måste ligga kvar bakom. Att han inte riktigt visste det bevisas ju om inte annat av att han faktiskt missbedömde var den var, det var ju därför han fick en bestraffning.

      Däremot tycker jag att straffet borde ha utdömts snabbare, det var ju inte precis svårt att bedöma att han passerade efter SC-linjen. Man ska dock inte glömma bort att anledningen till att straffet fick mindre effekt pga förseningen var att han faktiskt körde mycket snabbare än de bakomvarande.

    • Antonio

      Jag förstår din frustration kring Hamilton och allt kontroversiellt han gjort. Problemet är inte vad Hamilton gör utan mer hur han blir behandlad av FIA.

      I mina ögon känns det som att han kan göra i stort sett vad som helst och ändå komma undan med det. Är övertygad om att Hamilton i egenskap av ung, talangfull, brittisk och färgad har ett stort marknadsvärde för motorsporten och därför medvetet eller omedvetet behandlas med silkeshandskar.

      Jag är definitivt inget fan av Hamilton. Men så länge inte FIA behandlar honom som resten av startfältet så är det inte Hamilton som är skurken utan FIA.

  6. Erik R

    Hamilton gjorde inget fel. Han kunde inte se om han var före SC eller inte, och det fanns inget sätt för honom eller teamet att ta reda på det. Från Alonsos bil var det tydligare, men han hade ju en mycket bättre överblick över det hela. Det är knappast heller Hamiltons fel att det tog tid att dela ut bestraffningen.

    Felet är reglerna. FIA har nu på över 15 år inte lyckats få till SC-regler som funkar. Det märkliga är att varje gång reglerna ändras är det ingen som tänker igenom vad som kommer att hända i olika scenarier. Därför dyker det hela tiden upp situationer som denna.

    Jag ser två enkla lösningar för att undvika sådana här problem i framtiden:

    Antingen ser man till att SC släpper alla bilar tills ledaren hunnit ikapp SC. Eller så återinför man stängning av depån när SC kommer ut tills fältet är samlat.Eftersom man inte tankar längre blir det ingen risk att bilar blir tvugna att gå in när depån är stängd.

  7. sapi-jens

    fan va synd om la rosa 🙁 hans första poäng 🙁 hade han fått poängen hade hela 18 förare haft poäng rätt tufft det ^^

  8. Olag

    SC bilen skulle hämtat upp den bil som leder… Kattskit blev det när den hämtar upp mitt i fälltet.

    Återinför att man ska lägga sig i “rätt” ordning efter SC så är det inga tvivel .

  9. FINNPWRUSA

    Ja, det där blev fel… Webber kraschar och Ferrari straffas…. är INTE Ferrari fan men uppenbarligen straffades de… vet inte hur mycket var taktisk felbedömning men rätt är det inte!

    Hamiltons straff (som inte var ett straff) blev fel, skulle ha varit 10 sekunders stop and go, de andra skulle ha haft drive through INNAN loppet var över!

Leave a Reply