Toyota överklagar inte Trullis 25-sekundare som kostade honom pallplatsen

Toyota har meddelat att man inte överklagar straffet Trulli fick efter att ha kört om Hamilton bakom säkerhetsbilen i Australiens Grand Prix. Det låter ju på ett sätt som ett dåligt aprilskämt om det nu stämmer som Hamilton säger att han gick ut åt sidan för att släppa förbi Trulli.. Detta efter att Trulli kört av och Hamilton passerat, video av dem båda ligger fortfarande ute här.

Men så är det ju så att en drive through, som detta väl egentligen är, inte kan överklagas heller. Det spikades av FIA efter förra årets Spa. Så här säger FIAs regler enligt f1technical;

“Penalties of driving through or stopping in pit lanes together with certain penalties specified in FIA Championship regulations where this is expressly stated, are not susceptible to appeal.”

Det hela är ju en märklig historia och tack vare att bilarna låg bakom säkerhetsbilen och det var några enstaka varv kvar betydde ju de 25 sekunderna som Trulli fick i straff att han hamnar utanför pallen och dessutom utanför poängen. Särskilt synd när Toyota var på väg att göra en riktigt bra tävling. Men misstänker att de är med och fightas om pallen även i Malyasia.

10 comments

Leave Comment
  1. Lisa

    Vet inte om dethär är ett aprilskämt, men det vore ett såpass vettigt initiativ av stewarderna att man starkt misstänker att det är bara ett aprilskämt… Inget speciellt kul skämt i så fall. 🙁

    http://www.jamesallenonf1.com/index.htm

    Originalartikeln finns iaf på Auto Motor und Sport och journalisten existerar – så långt är det rätt.

    We’ll see…

  2. Erik R

    Toyota drabbas av samma inflexibilitet i reglerna som McLaren i Belgien förra året, när en protest inte tas upp till granskning av byråkratiska skäl, och resultatet blir att det aldrig blir utrett vad som var rätt och vad som var fel.

    Det verkar osannolikt att en stop-and-go penalty som inte går att överklaga skulle kunna ändras en vecka i efterhand. Domarna hade ju tillgång till radiotrafik och telemetri på plats och bör ha fattat sitt beslut med utgångspunkt från det.

    Det verkar osannolikt att Hamilton och McLaren bestämt sig för att ljuga när de vet att domarna lätt kan kontrollera radiotrafik och sånt. Men, konstigare saker har inträffat i F1…

  3. Lisa

    NÅN ljuger i alla fall, antingen är det Hamilton & McLaren eller också är det Speed TV som uppger vad Hamilton sagt till dem strax efter loppet.

    http://formula-one.speedtv.com/article/f1-hamilton-team-asked-me-to-let-trulli-past

    Annars håller jag med dig Erik R, det borde vara lätt att kolla saken genom att lyssna på radiotrafiken. Men om de köpte Hamiltons version att han läste på SC displayen och därför avvek från racelinjen (ha ha – till och med jag kan fippla med radion och liknande utan att svirra över på fel sida av vägen :-)) kanske de inte kollade radiotrafiken så noga? Vad vet jag. Men du har nog rätt i att det hursomhelst knappast händer nåt mer i denhär eländiga soppan.

  4. TOBIAS

    Och jag som trodde Hamilton skulle hålla sig undan från en massa debackel och så händer det här… inte förvånad direkt. Varför kan dem inte ta förrarna direkt efter loppet när de klivit ur bilen och frågar vad dem tänkte på när de gjorde som de gjorde?????

    Nää man ska vänta lite så att stallet kan hitta på en ursäkt och indoktrinera sina förare så att de ändrar historian. Blir så less… Ge tillbaks Trulli sin 3dje plats och sluta jiddra FIA. att det ska avgöras på ett sånt här sätt är löjligt och sporten behöver fan inte mer intriger nu än vad det redan är.

    FIA skärp er! DO IT NOW!

  5. Erik R

    Efter förra året utlovade FIA att det efter varje lopp skulle finnas en utförlig motivering till varje utdelad bestraffning, tillsammans med material som domarna har tillgång till, t.ex videosnuttar, mm. Detta för att beslutsprocessen skulle bli öppnare och mer begriplig.

    Nån som har sett nånting av detta? Verkar inte ha dykt upp nånting, utöver den mycket kortfattade stewards report som i princip bara anger vilken paragraf i reglerna förarna anses ha brutit mot.

    Bedrövligt att FIA inte kan fixa detta när det dessutom blir så kontroversiella domslut redan i första loppet. Verkligen inte bra för fansens förtroende för sporten.

  6. Sebastian

    Verkar som man måste logga in för att se arkivet hos FIA och det aktuella loppet som inte kräver inloggning (jag hann aldrig se full stewards report) har bytt till Malaysia.

  7. Lisa

    Precis. Jag blev tvärsur när jag upptäckte att de har gjort på det viset att man bara får tillgång det lopp som är aktuellt för tillfället, inte till arkivet. Urdåligt FIA, hur var det nu med öppenheten?

    Full stewards report var dock överhuvudtaget inte utlagd så länge Australien-loppet fanns tillgängligt. Jag kollade rätt ofta, nyfiken som jag är. 😛

Leave a Reply