Toyota toppar budgetlistan för årets cirkus (+ vad förarna tjänar)

Keith på f1fantatic hade ett intressant inlägg om kostnader igår som börjar sprida sig i F1-bloggosfären. Vad stallen egentligen lägger ut för cash är ju mer eller mindre hemligt, men så finns det den där publikationen Formula Money, som jag skrivit om någon gång tidigare. Hemsidan ger inte mycket, men man ser ju i alla fall hur boken ser ut.. De räknar på kostnader inom sporten och har just kommit med rykande färska, och höga, siffror. Toyota är föga överraskande det stall med störst budget, men inte med mycket. Att Honda är där uppe är ju bara märkligt.. Första fem stall ser ut så här;

Toyota: $445.6m
McLaren: $433.3m
Ferrari: $414.9m
Honda: $398.1m
Renault: $393.8m

Alla stall + lite fler siffror från -07;

2008 F1 team resources

Including sponsorship, supplier deals, prize money, team owner contributions, tyre provision and supply of customer engines where appropriate.

Toyota: $445.6m
McLaren: $433.3m
Ferrari: $414.9m
Honda: $398.1m
Renault: $393.8m
BMW Sauber: $366.8m
Red Bull Racing: $164.7m
Williams: $160.6m
Toro Rosso: $128.2m
Force India: $121.85m
Super Aguri: $45.6m

Total: $3,073.45m

2007 team cost per point

2007 team resources divided by points scored.

Ferrari: $1.9m
BMW Sauber: $3.3m
Williams: $4m
Red Bull Racing: $5.9m
Renault: $7.3m
Toro Rosso: $10.6m
Super Aguri: $19.4m
Toyota: $34.2m
Spyker: $52.95m
Honda: $57.2m
McLaren: No points scored

Average length of current sponsorships by team

Ferrari: 13 seasons
McLaren: 7.07 seasons
Toyota: 5.36 seasons
BMW Sauber: 4.27 seasons
Renault: 3.97 seasons
Williams: 3.83 seasons
Honda: 3.28 seasons
Red Bull Racing: 2.73 seasons
Force India: 2.16 seasons
Super Aguri: 1.88 seasons
Toro Rosso: 1.86 seasons

5 comments

Leave Comment
  1. Sebastian

    Säkert har honda en hel del hokus pokus på gång bakom kulisserna, de lär ju inte tagit in Ross Brawn för att rulla tummarna… Med tanke på ändringarna på reglerna så kan man ju förstå att de struntat i att utveckla sin bil i år.

    En annan intressant sak är hur olika teamen har analyserat Singaporebanan. Honda (Brawn) säger att den blir långsammare än Monacco “narrow, tight and twisty” medans McLaren (Hamilton) säger “wide and fairly flowing” (fast han sa “vad jag har hört”).

  2. ja hoppas verkligen på det. och det är ju inte alls omöjligt. nästa år är det ju så mycket nya regler och ändringar så det blir riktigt spännande att följa starten av säsongen. med lite flyt kan det nog visa sig att flera stall visar sig bra mycket starkare än i år.

  3. och här är intressanta siffror från tyska motorsport-total, som också ska komma från formula moneys rapport; vad förarna tjänar, i miljoner euro;
    http://www.motorsport-total.com/f1/news/2008/09/Geldrangliste_Raeikkoenen_angeblich_Topverdiener_08092309.html
    01. Kimi Räikkönen (18 Millionen)
    02. Fernando Alonso (15 Millionen)
    03. Felipe Massa (13 Millionen)
    03. Jenson Button (13 Millionen)
    05. Lewis Hamilton (11,5 Millionen)
    06. David Coulthard (8,5 Millionen)
    07. Jarno Trulli (8 Millionen)
    07. Rubens Barrichello (8 Millionen)
    09. Nick Heidfeld (7,5 Millionen)
    10. Mark Webber (6 Millionen)
    11. Robert Kubica (4,5 Millionen)
    12. Heikki Kovalainen (3 Millionen)
    13. Nico Rosberg (2,5 Millionen)
    14. Nelson Piquet (2 Millionen)
    15. Sébastien Bourdais (1,3 Millionen)
    15. Timo Glock (1,3 Millionen)
    17. Kazuki Nakajima (0,65 Millionen)
    18. Sebastian Vettel (0,6 Millionen)
    19. Giancarlo Fisichella (0,4 Millionen)
    20. Adrian Sutil (0,25 Millionen)

  4. Sebastian

    Honda är ju första teamet att säga att de i princip är klara med sin KERS. De flesta är överens om att det är det svåraste biten inför nästa år.

    Även om Alonso inte tror på Honda så verkar ju Jenson Button ta det osannolikt coolt om det inte är så att de har en hel del på g. Även om Mclaren och Ferrari kanske behåller sitt försprång nästa år (vilket det ju inte finns några garantier för) så lär det bli rejäl kamp på nästa trappsteg.

Leave a Reply