Trulli straffas med 25 sekunder, ner på 12e plats. Vettel med 10 platser till Malaysia

This just in! Stewardsen (i brist på bättre svensk term, kontrollanterna? funktionärerna? domarna?) har i möte efter Australiens Grand Prix tilldelat Jarno Trulli ett straff på 25 sekunder efter en episod under säkerhetsbilen. Tror det var att han körde om Lewis Hamilton, men får återkomma till det där.

Sebastian Vettel borde kört ut i kanten av banan efter sammanstöt med Robert Kubica och åker på 10 platsers straff till Malaysias Grand Prix för att inte gjort det. Dessutom får han punga ut med 50 000 dollar i tillägg. Återkommer som sagt när mer dyker upp.

pitpass har storyn. autosport fyller på och berättar att Toyota kommer överklaga.

Just nu alltså stor osäkerhet om poängen. Ah, Formel 1, nu börjar man känna igen sig på allvar här! Men annars blir det Hamilton som tar tredjeplatsen. Inte heller så tokigt från start i sista ledet. Och ännu roligare för Bourdais och Toro Rosso kanske som just nu står med två bilar bland poängen.

29 comments

Leave Comment
  1. Vill du VERKLIGEN att det ska vara så Olag? Att alla lopp ska avgöras i efterhand? Dessutom är diffusorerna redan godkända som tidigare sagt.

  2. Olag

    För F1:s skull nej..Dom skulle ha utrett denna fråga innan. Som Redbull sa dom vill veta hur dom ska tolka reglerna rätt. Sen i Spanien har dom nya diffar i sin bil kan gissa att det är fler stall som vill ändra.

    För McLarens skull Ja!

  3. efter att ha tänkt lite till och låtit det här sjunka in kan jag inte annat än att hoppas att toyota lämnar in en protest eller överklagande eller vad det kan vara. att flyttas ner en plats och få ett dollarstraff kunde man ju gott tänka sig. men att flyttas ner 25 sekunder, när alla ligger efter säkerhetsbil? det blir ju bara löjligt hårt straff. i tävling tappar man ju kanske en plats eller två på 25 sekunder, nu kommer man ju sist. och jag kan bara inte tänka mig att trulli försökt plocka en plats medvetet. mycket märkligt straff det här.

  4. Berra

    Fullständigt underbart…. Helt underbart.

    Brawn GP. 1 o 2! 🙂 Go baby go, go baby go go!

    Enda jävliga är att *peeep* (självcensur) viasat är så satans *peeep*. 🙁

  5. såg just att det är red bull som fått 50 K i böter, inte vettel. lät ju lite mastigt det där.. de borde väl sagt åt honom att stanna ute på banan eller nåt sånt.

  6. Erik R

    En av Toyotorna var ju av banan rejält under safetycar, men jag förstår inte varför det skulle bli någon bestraffning för det?

    Fantastiskt race! Nya bildesignen och skillnaden mellan de två däckstyperna ger fantastiskt bra racing!

  7. Erik R

    Ytterst olyckligt att Vettel straffas för incidenten. Racing incident och inget annat tycker jag. Vi fans fick ju precis vad vi ville se – förare som kämpar om placeringar in i det sista istället för att bara tänka på poäng. Att det blev kollision var visserligen oturligt, men det är ju oundvikligt att det händer ibland när det är kamp. Nu skickar domarna ut signaler till förarna igen som säger “försök inte köra om, det straffar vi”.

  8. Johan R

    Det var väl inte krocken som Vettel straffas för, utan att han fortsatte att köra runt banan med en trasig bil?

  9. Lisa

    OM jag fattat saken rätt:

    Trulli låg trea när SC kom ut, han är av banan och Hamilton kör om – fullt tillåtet, Hamilton kan ju inte gärna tvärstanna och vänta på att Trulli lullat klart. Sen lämnar Hamilton på anmodan av teamet tillbaka tredjeplatsen till Trulli, och det är väl där skon klämmer, troligtvis räknas det som en omkörning under SC. Förbjudet. En nerflyttning i nästa lopp hade varit justare i detta fall tycker jag, men det är väl så att omkörning under SC ger en drive-through och då blir det per automatik 25 sek tillägg om straffet inte går att genomföra.

    @ Erik R – Vettel straffas inte för omkörningen.

  10. fast det snackas ju om att krocken kunde undvikits eller nåt sånt. är ni säkra på att det inte är krocken som vettel straffas för, och att pengastraffet är för att han inte körde åt sidan? eller har både vettel och stallet fått straff för att han blev kvar på banan, men inget straff utfärdades för krocken?
    fick klart för mig att vettel fick -10 för krock och stallet -50.000 för dålig radiokommunikation om att han skulle åt sidan.

  11. Lisa

    Jo du har rätt Daniel (Och Erik R!) Nån stewards rapport har inte publicerats än på FIAs hemsida men det verkar vara fråga om straff för “avoidable accident”.

  12. Olag

    Vettel får starta 10 platser ner i nästa lopp oxå. Sen var straffet med tid och böter för han inte bröt loppet utan körde vidare.

    Hårt straff med 10 platser tycker jag..Kubica kunde enligt mig lämna lite mer plats i kurvan.

  13. Dan

    Om någon skulle straffas så skulle det väl ändå vara Kubica? Mer än Vettel ivf. Kubica hade ytterspår så i det stora hela, vart fan skulle Vettel tagit vägen? Hoppat över polacken? Med tanke på att hans däck var slitna och därmed svårare att kontrollera. Nä straff med nedflytt var väl ändå att ta i?

  14. Erik R

    Ingen av förarna skulle ha haft något straff. Väljer man att attackera får man räkna med att det finns risk för kollision. Väljer man att sätta emot hårt när en snabbare bil försöker passera är det också ett medvetet risktagande. Båda förarna straffas redan med en utebliven pallplats. Ytterligare bestraffning är bara destruktivt för sporten eftersom det bara signalerar till förarna att de bör undvika omkörningar.

    Trullis straff är märkligt och visar hur trögt och åldrstiget FIA:s regel och domarsystem är jämfört med t.ex amerikansk racing. I NASCAR eller Indycar hade man snabbt flyttat ned Trulli en placering, och det hade förmodligen hunnit göras redan innan bilarna passerat mållinjen.

  15. Erik R

    @Olag: Även om överklagandet om diffusorerna går igenom är det inte säkert att resultatet från de första loppen ändras. Det är nog troligare att de förbjuds till följande lopp, men att resultaten från de tidigare kvarstår. Jag jämför t.ex med hur det blev med Renault’s massdämpare.

  16. Pelle

    Så kom FIA rapporten.
    Vetttel får 10 platser back på gridden i nästa race för: Caused a collision and forced a driver off the track.

    $50,000 för: The driver had serious mechanical difficulties as a result of a collision he caused, yet he failed to leave the track as soon as it was safe to do so. The driver and the competitor confirmed that he was instructed by the team to continue on the track.

  17. Lisa

    Ingen gillar väl straff som ändrar på resultatlistan, vare sig Hamilton, Trulli eller Djingis Khan är involverade, men vad ska man göra när det inte går att utdöma det drive-through som annars varit fallet pga av loppet faktiskt är över?

    På dethär viset har dessutom Trulli chans att överklaga OM det nu stämmer som han säger att Hamilton saktade ner och körde åt sidan för att ge tredjeplatsen tillbaka. Trulli kan dessutom inte i detta läge veta om Hamilton kanske har problem eller vad han sysslar med. Hade det varit tidigare under loppet hade Trulli fått sitt drive-through pronto och ingen diskussion, loppet hade varit kört för hans del, rätt eller ej. Har f.ö inte sett någon video från just denna incident så det är svårt att döma. Förhoppningsvis har stewardsen bättre på fötterna.

    @ Erik R – vill helst inte ha nån NASCAR-bedömning i F1, det är som att jämföra äpplen och päron. Och förresten får man ett drive-through även i NASCAR om man dummar sig bakom säkerhetsbil.

    F.ö tror jag den hårdare bedömningen när det gäller omkörnings”incidenter” (läs: krascher) faktiskt är ett ganska intelligent drag från FIAs sida. Hela 2009 års förändrade tekniska reglemente går ut på att underlätta omkörningar, därför att VI sagt att vi vill ha dem, men vem f-n vill ha en miljon omkörningar som slutar i DNF för bägge förarna?

    Vill vi ha fler omkörningar så får vi nog kräva litet mer disciplin från förarna också, annars blir det inte kul.

  18. christian

    Food for thought:
    Vettel straffas enlingt “Caused a collision and forced a driver off the track.”
    Men vad gjorde Barrichello egentligen i kurva 1???

  19. Lisa

    Håller med Christian – jag väntade förgäves på skylten “car si och så (vad nu Rubens har för nummer) under investigation”

    Får jag säga min uppriktiga mening – ju fortare man sparkar Charlie W desto bättre. Mannen är inte neutral, har uppenbarligen antingen blivit gaggig eller också tror han numer att han är nån sorts Napoleon som kan göra hur han vill.

    Samma sak med SC efter Nakajimas krasch. Varför dröjde den så i h-e länge så personalen mer eller mindre hann plocka bort vraket innan den kom ut? Ah, men vi måste väl vänta så att Button hinner passera mållinjen först…

    Bort med kräket.

    Race Control borde dessutom bestå av mer än en person.

  20. kenneth

    jag trodde rubens skulle få straff för att han körde på kimi och sen passerade honom när kimi åkte av…men inte…han borde han lämnat tbx placeringen…

    sen tyckte jag med som om dom väntade med säkerhetsbilen tills brawn bilarna hade varit i depå….annars hade deras 1a plats rykt!

    men bernie och fia har ju mer eller mindre tvingat domarna att inte dela ut straff eller ta emot protester om diffuserna!

    att brawn vann kanske var bra för F1 men så jävla tråkigt när det var planerat och ingen fick röra “diffuser fuskarna”

  21. TOBIAS

    Ja att rubens slapp undan med att köra på Kimi var lite skumt med tanke på att han ställde till det rejält i första böjjen.

    Förstår inte hur FIA kan göra tabbe efter tabbe när det gäller F1, de inför regler och styr hur de vill och ibland gör dem bra saker men försämrar andra regler samtidigt så att det blir neutralt och lika sunkigt som innan, påminner starkt om som politikernas skattereformer. Och de vill hela tiden skära ner på kostnader och att det ska bli lättare att köra om och yada yada… men vad f** kostar det inte för stallen när det ska ändras på reglementet hela tiden och stallen hela tiden ska anpassa sig? Vad har inte KERS kostat att utveckla?

    By the way, Är det någon som vet om det är så att de bilar som inte kör med KERS får ballast för att kompensera för den vikt de tjänar?

  22. Erik R

    @Lisa: I NASCAR och Indycar är det ganska vanligt att bilarna hamnar i oordning när gulflaggen kommer ut. Domarna agerar snabbt och smidigt och kommunicerar via radio med teamen så att man snabbt får rätt ordning på dem igen. Åker någon av under gulflagg får förarna snabbt veta vilken ordning som gäller.

    Den stora skillnaden mot F1 är just att det är direktkontakt mellan domare och team under racen. På så vis kan förare och team hela tiden ha koll på vad som gäller, och man undviker onödiga bestraffningar. F1 har mycket att lära därifrån.

  23. Erik R

    @Kenneth: Med de gamla SC-reglerna hade Brawn vart rökta. Med de nya reglerna spelade det ingen roll; de hade hunnit in och ut ur depån före alla andra bilar i vilket fall som helst. Det visar att de nya SC-reglerna funkar precis som tänkt och ger en mycket mer rättvis tävling än tidigare års lotteri.

  24. Sebastian

    @Alla Mycket konspirationsteorier här… :p

    @Tobias totalvikten för en bil + förare >= 605kg så en bil utan KERS har ca 30-40 kg att leka disponera hur de vill.

  25. Stefan Alsenmyr

    Med tanke på hur många olika åsikter det finns här om dessa händelser kanske det inte är så konstigt att FIA dömer som de gör… 😉

    Sedan önskar jag att man kunde sluta kalla de inblandade i “diffusoraffären” för fuskare. 🙁
    Fuskar gör man om man medvetet använder sig av utrustning/hjälpmedel som är förbjudet enligt gällande regler. Diffusorerna är INTE förbjuden utrustning utan faktiskt till och med godkända att användas.

Leave a Reply