Turkiets Grand Prix – kval

Svagt med uppdateringar under Turkiets G.P. som ni märker. Tror jag kommer tillbaka lite starkare i morgon lagom till race.

Kvalificering;

Pos. Driver Team Time
1 S. Vettel Red Bull 1:28.316
2 J. Button Brawn GP 1:28.421
3 R. Barrichello Brawn GP 1:28.579
4 M. Webber Red Bull 1:28.613
5 J. Trulli Toyota 1:28.666
6 K. Räikkönen Ferrari 1:28.815
7 F. Massa Ferrari 1:28.858
8 F. Alonso Renault 1:29.075
9 N. Rosberg Williams 1:29.191
10 R. Kubica BMW 1:29.357

Results of the second qualification

Pos. Driver Team Time
11 N. Heidfeld BMW 1:27.521
12 K. Nakajima Williams 1:27.629
13 T. Glock Toyota 1:27.795
14 H. Kovalainen McLaren 1:28.207
15 A. Sutil Force India F1 1:28.391

Results of the first qualification

Pos. Driver Team Time
16 L. Hamilton McLaren 1:28.318
17 N. Piquet jr. Renault 1:28.582
18 S. Buemi Scuderia Toro Rosso 1:28.708
19 G. Fisichella Force India F1 1:28.717
20 S. Bourdais Scuderia Toro Rosso 1:28.918

Vikter;

Sebastian Vettel – 649.5 kg
Jenson Button – 655.5 kg
Rubens Barrichello – 652.5 kg
Mark Webber – 656 kg
Jarno Trulli – 652 kg
Kimi Räikkönen – 658 kg
Felipe Massa – 654 kg
Fernando Alonso – 644.5 kg
Nico Rosberg – 660 kg
Robert Kubica – 664 kg
Nick Heidfeld – 681.5 kg
Kazuki Nakajima – 680.4 kg
Timo Glock – 689 kg
Heikki Kovalainen – 665 kg
Adrian Sutil – 668.5 kg
Lewis Hamilton – 696.5 kg
Nelson Piquet – 689.6 kg
Sébastien Buemi – 686.5 kg
Giancarlo Fisichella – 688.5 kg
Sébastien Bourdais – 701 kg

17 comments

Leave Comment
  1. Magenus

    Missade dagens kval på jag trodde att det var kl 14:00. Han precis se Vettel gå över linjen. Men McLaren känns som ett mysterium. Kovalainen snabb som fan på träning och sen klarar de knappt Q1 någon av dem. Skumt. Kul dock att Sutil är med där uppe (om man kan klassa Q2 som uppe) och att BMW har fått lite fart igen. Kan det vara för att de slopat KERS?

    Jenson tar Vettel i första depåstoppet sen är det 7 segrar. Såvida han inte kör på en hund.

    • Lisa

      psss…vaddå? Alonso var också snabb som fan på träning men det säger väl ingenting. McLaren är inte ett dugg mysterium, de har stora problem med downforcen på banor som denna, Barcelona etc. Bara att köpa.

      Detta sagt är det mer eller mindre ett mirakel att Alonso lyckas dra en liknande skithög – som Renaulten är – till Q3 gång efter annan. Han gör ett helt otroligt jobb litetgrann i det tysta.

      Annars håller jag fullkomligt med, Jenson tar Vettel i första depåstoppet – om inte förr.

      • Wag the dog

        Blir mer och mer imponerad av Alonso. (Fattar inte att jag skriver detta. :))
        Skulle sitta fint som snus med honom i en av de röda bilarna nästa säsong. Om inte – ja då går det bra med Vettel.

  2. Wag the dog

    Jag är en stor fan av M. Schumacher men har den senaste tiden börjat inse att hans storhet till stor del delas av Ross Brawn. Förra säsongen sågade media Button och hyllade Hamilton. I år hyllas Button och snart sågas väl Hamilton vid fotknölarna? Förarna i startfältet verkar likvärdiga medans bilarna verkligen inte är det. Den ende föraren som verkar göra det omöjliga just nu är Alonso som kastar runt Renaulten på ren vilja.
    Nåväl – hyllas den som hyllas bör. Ross Brawn!

    Till sist så hoppas jag att Vettel vinner i morgon! 🙂

    • M

      Jag kan nog påstå att han lärde sig mycket med samarbetet under Benetton tiden när Schumi körde där och sen i Ferrari med Jean todt också.

      När Shumi kom till Benetton så var redan Ross Brawn där och det stallet var inte ett topp stall då med andra ord ett dåligt stall.
      Det var då dom insåg att med Ross tekniska och Shumis drivande och små tekniska sida plus den förar talang han var.
      Så kunde dom utveckla en vinnar bil.

      När både Shumi och Ross Brawn kom till Ferrari så var det stallet mycket dåligt så dom lärde sig mycket under dom åren det tog att komma till toppen.

      Så att påstå att alla förarna är lika duktig men att materialet skiljer det stämmer inte alls.
      Vissa förare vet hur dom ska ha bilen och vissa inte.

      Jenson har haft så pass många år på sig att visa vad han går för men har misslyckats hela tiden tills RB kom in i bilden och har hjälp till med utvecklingen av bilen under flera månader.
      Det ser man tydligt i L Hamilton nu han kan inte leda stallet i rätt riktning och det kunde inte Jenson heller.
      Det är inte bara körningen som dom ska fixa det är även bilen.

      • Wag the dog

        Och med det ville du säga att jag har fel eller håller du med mig?

        Jag är fortfarande en stor fan av Schumi men jag har också insett att Rory Byrne och Ross Brawn hade stor del i framgången. Antagligen Jean Todt också!

      • Beo

        Benetton var ett racevinnande stall (inget dåligt stall med andra ord) med stjärnkonstruktören John Barnard i teamet när Schumi kom 91. Schumi tog sin första racevinst 92 i Barnards B192. Rory Byrne och Ross Brawn låg bakom 93 års bil, som var en missräkning och man koncentrerade sig på att utveckla 94 års bil, som till slut ledde Schumacher till mästerskapet. Detta med begränsade resurser i förhållande till de då tre stora: Williams, McLaren och Ferrari. En liknande strategi hade Honda/Brawn inför denna säsong! Ross Brawn är en skicklig strateg, han vet var han skall lägga de ekonomiska resurserna. Dessutom är han en utpräglad teamplayer, till skillnad från många andra F1- chefer. Button är detsamma. Inte alls någon Schumi, på långa vägar. Brawn kan dock plocka fram det lilla extra ur alla sina förare, så länge de följer teamorder (det har Rubens alltid gjort, att han grymtar lite, det är som det ska…)

        • M

          Det är årets regler som har gjort att F1 har blivit mer tråkigt att titta på och det är bara kvalen som har blivit mer spännande.
          FIA skulle ha sagt att antingen kör alla med kers eller ingen alls då hade nog resultatet sett annolunda ut.
          Just nu är det två reglemente i F1 bilar med kers och bilar utan kers.

    • NB

      Till Piccan’s försvar måste man nog säja att han presterar vad bilen är kapabel till.
      Att Alonso kommer 8 i kvalet är nära på “ubermensch”, tänk vad den killen skulle åstadkomma i en Ferrari.
      Trodde aldrig jag skulle skriva detta…någonsin…

  3. Fly

    Haha, sattsa på F1-manager Sebastian Vettel … Sedan på träningarna trode jag att jag sattsa fel men jag orkade inte byta.

    Min pappas chef (den högsta över hela Asien+ 1000 arbetar där) är en Scott och han älskar England och säger att Jenson vinner… Jag sa inget om hur dåligt till han låg på träningen, jag sattsa själv på Vettel och han sattsa på Jenson… Om han felorar ger han mig 2-glassar om jag felorar får jag betala 1 glass. Hoppas någon får för sig att köra på Jenson. Barri före Jenson i starten, Jenson har det smutsiga spåret.

  4. Rekognil

    Hamilton ja… Nu börjar det komma fram att årets bil som McLaren har är den sämsta den nånsin byggt. Sen tror jag att Hamilton är en sk Medgångsförare. Dvs han funkar som förare när det går bra. Minns under förra säsongen när teamet ideligen sa till honom, över radion, “-Don´t overdrive!”. Kolla sen på Kimi…han blev Världsmästare pga att Hamilton gjort misstag i Brasilien(tryckte in depåhastighetsknappen) Tror att vi ska börja fokusera på de nya killarna(blir nog tjejer med vad det lider…)!

    • Lisa

      Alla team som satsade på att utveckla KERS istället för att bygga en anständig bil får lida för det i år. Jag blir ursur på BMW som tvingade fram ett KERS redan i år när alla andra ville skjuta upp det – och nu använder de inte ens systemet!

      Som straff skulle de tvingas att köra med KERS i vartenda lopp.

      • M

        Men till 2010 har nog Ferrari och Mclaren ett litet övertag på dom andra stallen som kör med kers nu och då får Jenson med Brawn bevisa lite saker tror knappast att dom kommer att dominera då som det här året.
        Kör man med två reglemente detta år så klart att Kers bilarna hamnar efter då men om Ferrari hade väntat med kers så hade dom säkert varit med och slåss i toppen redan från start och därmed hade inte Brawn varit så överlägsen.
        Men så är det när FIA har dagis hela tiden och inte kan bestämma sig för lika regler under säsongen.

Leave a Reply