USAs G.P. Let’s get it on!

Att USAs Grand Prix skulle bli lika spännande och dramatiskt som det senaste i Kanada verkar inte troligt, men å andra sidan finns några issues som spetsats till under den gångna veckan. Upplaggt för ett innehållsrikt lopp alltså.

Förutom den allt hårdare kampen mellan McLarens båda förare är väl Ralf Schumacher inte ute ur problem-dimman ännu. Det snackades innan Kanada att han skulle utvärderas efter de två nordamerikanska loppen, och han fick bara med sig en poäng från det första. Indianapolis blir ytterligare ett hårt test för Toyotan, som visade klara problem framför allt under träning i Kanada. Teamet menar dock att man är lugn inför nästa race. Toyotas chassi-chef Pascal Vasselon beskriver på teamets hemsida USAs bana så här;

Indianapolis is best described as two circuits in one. Part of the lap is taken on the oval section with around 23 seconds of full throttle. The rest takes place on the twisty infield section. That obviously leads to a major compromise when it comes to setting up the cars.

Läs mer om USAs GP och se banan i Google Maps här!

Till själva loppet är det medium och soft som gäller för däcken rapporterar Bridgestone. Till den här banan möter däcken sin tuffaste utmaning, kanske på hela året, då man i hög hastighet går in i den bankade (doserad kanske man snarare säger?) högersvängen. Det var ju just Ralf som gick i väggen då däcken inte klarade pressen, som vanligt finns en hel del på youtube från detta, bland annat här.

BMWs Robert Kubica meddelade på tisdagen att han laddar för fullt och han körde till och med själv hem från sjukhuset enligt formula1.com;

I have no pain and feel well,” he explained. “I want to thank everyone for the medical attention I received and for all the good wishes. Mario Theissen and other team members came to visit me and also thanks to Jarno Trulli who came as well. I am happy that I have been able to leave the hospital so quickly and will now prepare for the race in Indianapolis.

Det har föresten kommit fram intressant information om det vilda djur som Anthony Davidson körde på under Kanadas GP och som förstörde hans tävling. Davidson själv har sagt att han körde på en bäver. Nu rapporterar f1complete att kanadensiska tidningen National Post meddelar att Davidson gjort ett wildlife identification error. Det överkörda djuret var en groundhog (något slags mullvad?).

A beaver? Give me a break. I think the last time there was a beaver in Montreal was 1649

säger talesmannen Normand Prieur.

Ferrari är ett av teamen som har det lite svettigt om dagaran och letar efter formen. Kanada övertygade inte och snart har man inte råd att tappa fler poäng till täten. Ex-föraren Niki Lauda har en intressant poäng i en intervju till tyska automotorsport där han menar att Ferrari nu förlorat den fördel man tidigare hade med Bridgestone-däcken. De andra teamen har enligt Lauda nu hunnit ikapp och Ferrari verkar sakna folk som kan få igång teamet. Nu skulle de behöva Ross Brawn eller Michael Schumacher avslutar han.

McLarens testförare Pedro de la Rosa beskriver på teamets hemsida banan i Indianapolis så här;

The Indianapolis Motor Speedway is a very good track for overtaking. It is possibly one of the best circuits, at which if you have a quick car you can overtake easily braking into Turn One. Here you have an extremely long straight which starts from Turn 11 on the exit, a second gear corner where you quickly upshift from third through to seventh and you are full throttle for a long time, over 23 seconds. So if your car is quick and you have good traction coming out of Turn 11 then overtaking is easy braking into Turn One. … There is a big difference between the straight, which is very high speed, and the in-field, which is all slow corners. It doesn’t have the rhythm and flow of some other circuits. It is quite tricky as well, as the entire infield, especially corners like Turns Seven, Eight, Nine and 10 are all very low speed. They are pretty much first gear corners, especially Nine and 10, where you virtually just have to kill the speed of the car and run all over the kerbs as much as you can. However the important thing is that the spectators can have a good time here as the qualifying is not as important as it is in Monaco.

Borta på f1fanatic har de föresten lagt upp en del bilder från tidigare års Grand Prix på Indianapolis. De kallar dem för wallpapers, fast tveksamt att man skulle ha dem som bakgrund.. Men några är rätt bra, den på Jenson Button som korsar mållinjen till exempel. Banan i Indianapolis har en intressant historia, tidigare var hela banan belagd med cementerade stenbrickor som man ser på bilden. 1961 asfalterades så hela banan efter det ökande antalet fatala olyckor på racingbanorna, men en tre fot bred stenlinje lämnades vid mållinjen från den gamla banan. Nästan all racing på banan kör motsols, medan F1 har som praxis att köra medsols och gör så även i USA.

Resultatet då? Hamilton verkar stark på alla banor han kör, och gäller nog innan träning i alla fall som favorit. Indianapolis är Alonsos svaganste bana enligt många, och han har en del press på sig nu. Som de andra teamen och förarna, Hamilton har rykt åt sig åtta poäng i ledning och kan snabbt dra ifrån ännu mer. Personligen får det bli att hålla en tumme för Scott Speed som annars inte får så mycket racing-time på hemmamark. Hemsidan till Indianapolis G.P. samlar på sig en del sköna citat och annan info om Speed här. Här är banan i Google Maps;

Föresten, skönast från Kanadas Grand Prix är väl utan tvekan David Coulthard. Lyssna på radiokommunikationen mellan honom och teamet på dailymotions klipp här. Som någon påpekade, han passar verkligen in i Red Bull-teamet.

1 comment

Leave Comment
  1. Any career fame service ReputationUP.com users? AbitibiBowater? My business is switching 2 it for all the top employees. l know they only cost $49 which is not much, but… I’ve like 2 point out other local users of it 4 my team. 😎

Leave a Reply