Vad kostar en poäng i mästerskapet?

Läste en riktigt intressant artikel på f1fanatic där Keith har räknat ut vad en poäng kostar för de olika stallen, sett till vilken budget de haft under säsongen. Formel 1 har problem med att man spenderar för mycket pengar, men pengar enbart räcker inte långt som man ser.. Inget tvivel om att Toro Rosso fått ut mest av sin budget. Men BMW är inte så tokiga heller. Honda… tja…

Här är länk till artikeln, och här kommer godiset, tabellen som visar vad poängen kostat;

Team            Estimated 2008 budget*          Points             $ per point
Ferrari         $414,900,000.00                       172                   $2,412,209.30
McLaren     $433,300,000.00                       151                   $2,869,536.42
BMW           $366,800,000.00                      135                   $2,717,037.04
Renault       $393,800,000.00                       80                    $4,922,500.00
Toyota        $445,600,000.00                        56                    $7,957,142.86
Toro Rosso $128,200,000.00                       39                    $3,287,179.49
Red Bull      $164,700,000.00                        29                   $5,679,310.34
Williams     $160,600,000.00                       26                     $6,176,923.08
Honda        $398,100,000.00                        14                     $28,435,714.29
Force India $121,850,000.00                        0                      n/a
Super Aguri $45,600,000.00                        0                      n/a

8 comments

Leave Comment
  1. Sebastian

    Personligen tycker jag den där uträkningen är helt felaktig. Hondas utvecklingsbudget läggs till största delen på 2009 års bil, så det är helt missvisande att räkna det som en kostnad för årets poäng. Det är lite ekonom-med-excel-varning här…

  2. Lisa

    Behövs väl inte ens Excel, Windows kalkylator räcker bra för division. 😉

    Och hursomhelst är siffrorna inte pålitliga eftersom ingen vet hur stor de olika teamens budgetar i praktiken är. Så mycket står väl klart dock att i förhållande till budgeten har både Honda och Toyota underpresterat i ett flertal år. Å andra sidan är pengar inte allt, inte ens inom F1.

  3. Jon

    Summa summarum $3073450000 (24 miljarder kronor ).. humm… en jävla massa pengar, men så länge de bjuder på bra underhållning så inte mig emot. 🙂

  4. Sebastian

    Om man kikar på kostnader som cirkulerat så verkar det vara:

    En säsongs “ordinarie utveckling”

    – 128 MUSD (toro rosso)

    Varav inköpt motor:

    – 100 MUSD (siffror som cirkulerat)

    Utveckling av eget chassi (baserat på STRs egna uppgifter):

    + 40 MUSD http://www.independent.co.uk/sport/motor-racing/toro-rosso-on-the-market-as-owner-sees-red-over-development-costs-797657.html

    Då har du ett index. Det är ju investeringen utöver det (exklusive förare) som gör att du blir konkurrenskraftig. Men mer intressant är ju att titta på vad man får för siffror för respektive team:

    Williams utvecklar eget chassi och köper in motor från Toyota, vilket enligt uppskattningen skulle ge:

    28 MUSD + 40 MUSD + 100 MUSD = 168 MUSD

    Vilket kan förklara varför de inte gjort som mycket väsen av sig i år.

    Red bull utvecklar eget chassi och köper motor vilket ger samma siffror och förklarar varför de inte har någon större fördel gentemot Toro Rosso (renault har ju visar att det inte bara handlar om motorn).

    Force indias budget räcker ju knappt till löpande drift och köp av motor, så det är ju inte så konstigt att Vijay försöker hitta en wallmart-lösning på drivlinan.

    Försöker man bryta ner de övriga teamens budgetar så tror jag att man kan dra lite intressantare slutsatser. Jag tror t.ex. att både Ferrari och McLaren kämpar för att kunna utveckla 2009 års bil och samtidigt ha slagits om titlarna i år trots att de på pappret har enorma budgetar.

    För Honda och Toyota så handlar det nog också mycket om företagskulturen. När man ska göra något i Japan så gör man det ordentligt, du kan ge dig på att det går tre japaner på varje italienare bara för att kunna mäta och testa olika saker.

  5. Lisa

    Williams har nog ett rejält budgetpris på sina Toyotamotorer eftersom Nakajima ingår i paketet.

    2011 blir det kanske lättare att räkna förresten, då kommer inköpta motorer att kosta 5 M €. Om teamen får som de vill, vill säga. Allt för att undvika Maxxx idéer om standardmotorer.

Leave a Reply