Vad säger de svenska medlemsorganisationerna i FIA om Max och Mosley-gate? [Uppdaterad]

Efter att ha läst det ena uttalandet efter det andra från medlemsorganisationer i FIA som kommenterade skandalen som rullats upp om presidenten Max Mosley undrade jag vad de svenska organisationerna som är medlemmar säger. Inget uttalande har synts till i media ännu, så F1bloggen gjorde en Janne Josefsson och gav sig ut på lite grävande journalistik.

Beväpnad med mail.app skickade jag helt enkelt ut en förfrågan till de svenska och norska (jag bor ju trots allt i Norge) organisationerna och ställde frågan hur de ställer sig till den senaste tidens uppståndelse kring presidenten, och vad deras syn på hans fortsatta ledarskap var. FIAs medlemmar, enligt deras hemsida, som jag kontaktade var Kungliga Automobilklubben, Motormännens riksförbund, Sveriges motorcyklister och Svenska Bilsportförbundet i Sverige och NAF och Konglig Norsk Automobilklub i Norge.

Jag skickade mailen igår och bestämde mig att vänta ett dygn för svar, och jag mailade till personer som stod som kontaktpersoner eller som verkade relevanta på hemsidan (kan alltså vara någon som är bortrest, eller har fel på eposten, eller ligger hemma och är sjuk och så vidare hos de som inte svarat (bara så att det är sagt)). Klart snabbast att svara var Inger Segedal som är kommunikationschef på NAF i Norge. Tror det svaret kom inom timmar. Snyggt jobbat. Så här skrev hon;

Hei!
Vi støtter ADAC og andre om en ekstraordinær generalforsamling vedr. saken.
Mvh

Ok, ok. Inte illa. Klart, nu var det väl inte ADAC som krävde extra möte, det var väl ett förslag från Mosley själv om jag inte förstått det fel. ADAC med flera kräver väl egentligen hans avgång eller i alla fall att han bör “reconsider his role” enligt Sky Sport.

Nästa svar som trillade in var från Mikael Gripenstedt som är generalsekreterare i Kungliga Automobilklubben i Sverige. Det var om möjligt ännu kortare;

Hej Daniel!
KAK har inga kommentarer till denna historia.
Med vänliga hälsningar

Ok, ok. Ingen kommentar, men i alla fall ett svar. Det ger poäng. Så kan man ju tycka att en organisation som KAK borde kunna klämma ur sig en kommentar till en historia som den här, men jag är inte News of the World här, så jag nöjer mig med ett svar i alla fall (jag har ingen bil och är inte medlem i någon av organisationerna så..).

Tredje och sista svaret som kom in här under dagen var från Maria Spetz som är VD för Motormännens Riskförbund i Sverige. Hon skriver;

Hej
Vi ställer oss bakom ADACs m.fl . uttalande vad gäller Mr Mosleys agerande.

Också ett bra svar skulle jag säga. Och det var de svar jag fått in så här långt. Skulle något komma senare så fyller jag på. Fler svar!

Stig Björk från Sveriges Motorcyklister hörde just av sig och skriver följande;

Hej.
Vi skall konferera med de andra svenska medlemsorganisationerna innan vi tar ställning.
Med vänliga hälsningar

Konklusion? Tja, inte världens aktivitet kring Mosley-gate här i uppe i Norden kanske, men det är väl å andra sidan lika bra. I alla fall till efter den extraordinära videokvällen styrelsemötet jag skrivit om tidigare. Tror inte något datum är fastslaget, men jag skulle nog inte sätta några pengar på att Mosley är kvar som president efter det..

Lite synd att inte Svenska Bilsportförbundet hört av sig, de är lite mer involverade i allt det här än de andra. Men som sagt, jag är inte så pass tabloid att jag följer upp det eller tjatar om det.. Kul med svar i alla fall.

2 comments

Leave Comment
  1. Lisa

    Snyggt jobbat Daniel, Janne Josefsson kan gå hem och lägga sig!

    Av dessa svar kan man kanske utläsa att ADACs syn på saken kommer att bli vägledande för fler “smånationer” än Sverige och Norge?

    Mycket dåligt av Svenska Bilsportförbundet att inte svara, de är de enda som tillochmed har FIA:s logga på sin hemsida och sålunda borde känna ett visst ansvar som vår främsta representant där.

Leave a Reply