Vem kör med KERS i Australien? Tre och ett halvt stall har bekräftat.

Dags för en liten titt på vilka stall och vem som kommer köra med KERS till säsongsöppningen tänkte jag. Systemet ger upp mot 80 extra hästkrafter i några sekunder varje varv. Det kommer vara intressant att veta under loppet, så får försöka att uppdatera här senare.

I BMW kör Nick Heidfeld med KERS, men Robert Kubica utan. Quick-Nick är en av de lättaste förarna på cirkusen och har därmed inga problem att få ner lite extra motorpaket. Kubica däremot är en av de tyngsta.. och längsta.. så med KERS i hans BMW hade den legat på över 10 kilo övervikt i förhållande till regler. Men det blir ju en ganska spännande lösning med att ha olika strategier i samma stall.

Sedan tidigare är det klart att Renault, McLare och Ferrari kommer använda KERS redan i Australien.

Flera stall jobbar på lösningen, däremot tror jag Brawn GP gått ut med att man inte kommer införa något sådan system på hela säsongen. Det kan i så fall slå tillbaka mot dem senare när de andra lärt sig använda det.

Det jag funderar lite på, men inte hittat någon info om, är om man laddar upp KERS under uppvärmningen, så att den är redo till start. Det borde ju vara så. I så fall kan vi nog se fram emot en del fina starter framöver där några sitter med extra hästkrafter fram till första kurvan.

För den extra intresserade, och tysktalande, finns en utmärkt – men lång artikel om KERS borta på motorsport-total.

Det verkar som att det finns olika system, ett elektriskt och ett som kallas flywheel, som samlar in energin på olika sätt. Riktigt hur det fungerar är svårare att ta reda på.. Här är en video jag hittat som “förklarar” Williams system. Det är dock inte utvecklat så långt så de kör med det. Om inte ny info kommer i dagarna;

20 comments

Leave Comment
  1. XYZ

    Det finns ett elektriskt och ett mekaniskt system (med frihjul) samt även ett hydrauliskt dito. Den elektriska varianten verkar de flesta ha valt. Williamsfilmen ovan tycks visa det mekaniska.

    Mer info på F1.com (http://www.formula1.com/inside_f1/understanding_the_sport/8763.html)

    Min omedelbara reflektion är att man nog inte får “ladda upp” med kraft innan start. Men har inte hittat något om det. Är också osäker på huruvida det funkar med det mekaniska och hydrauliska systemen… men så är jag inte heller särskilt tekniskt bevandrad. Någon därute som vet?

  2. d95err

    Jag har för mig att jag läst någonstans att FIA ska kontrollera att KERS-systemen är urladdade innan start (jag gissar dock att man får ladda upp det under uppvärmningsvarvet). Jag är dock osäker på detta.

    Brawn gör nog rätt i att inte satsa på KERS. Om det fungerar så ger det givetvis en fördel, men hur stor? Om det inte fungerar? DNF, DNF, DNF, …

  3. aj, undrar om det där är tillbaka, kopierar in den här kommentaren nedanför också.
    det har hänt några gånger tidigare att när man kommer in på ett inlägg så står namnet till den som sist lämnade en kommentar på bloggen automatiskt ifyllt i namn-rutan.
    så ska det ju inte vara.. det ska ju vara ens eget namn som står där.
    trodde jag var av med det i och med alla uppdateringar till senaste wordpress osv. men kan vara värt att kolla upp så det inte blir fel!
    händer det så gör just som ovanför så kan jag gå in och ändra manuellt senare!

  4. Erik R

    @Daniel: Det var nog ingen bug, det var ett gammalt användarnamn jag använder i andra sammanhang. Jag har nog råkat skriva in det av misstag tidigare, och kollade inte så noga inna jag postade.

  5. Sebastian

    Williams köpte ett företag som gör flywheel KERS. Det bygger på att man har en variomatic-växel som kopplar drivaxeln till en vakumförpackad skiva som snurrar väldigt fort. Upp- och urladdning kontrolelras genom växeln. Fördel att den är lätt och “enkel”, nackdel att man inte kan placera den var som helst och jag tror även att den har begränsningar i hur mycket energi man realistiskt kan lagra.

    Den elektiska KERS-lösningen (Daniel, du har hur många tips om KERS-teknik i din inbox om du letar efter mig som avsändare…) har en elektrisk motor på 80hp kopplat direkt till motorn. Batterierna kan placeras var som helst (det som nämnts är vid bränsletankarna och under fötterna på föraren). Batterierna är extrema Li-jon batterier som blir extremt varma pga den snabba upp- och urladdningen. De behöver därför kylas effektivt (problem med kylning av KERS satte stopp för Ferrari vid ett av testerna).

    Effekt-uttaget är begränsat till 80hp i 6,6s per varv eller egentligen 400kJ vilket kontrolleras av standard-ECUn antar jag.

    Man uppskattar att KERS kan ge 0,3s per varv, men en felbalanserad bil förlorar mer. Det är därför många varit tveksamma länge och t.ex. Kubica inte kommer att köra med KERS.

    Jag har förstått att man får använda KERS vid starten, MEN det ger bara nytta när man får tillräcklig downforce, vilket är en bit över 100km/h för han längst fram. Så en bil utan KERS skulle kunna slå en bil med om man gör en bättre start.

    Mest nytta kommer rimligtvis KERS göra vid omkörning av icke KERS-bil på väg ur en långsam kurva och in på en hyfsad raksträcka. Men som sagt, det är ju ren spekulation och hur man disponerar sin KERS kan ju faktiskt spela roll, det handlar ju inte bara om att trycka så fort man får chansen.

    Vad kan man säga, det våras för extra-super-mega-boost-knappen.

  6. XYZ

    Bra inlägg Sebastian. En bekant som var på testerna i Spanien för två veckor sedan berättade att Trulli (Toyota) avdramatiserade betydelsen av KERS. Han menade att alla kommer att peta på knappen så fort de hotas att bli omkörda. Kanske har han den hållning för att Toyotas system inte lirar?
    Jag tror och hoppas att det i alla fall får lite inverkan. Känns lite tv-spelsmässigt men ändå.

  7. Erik R

    Jag hoppas också att KERS betydelse blir marginell. De som såg de sista döende säsongerna av CART kommer ihåg hur otroligt trist och förvirrat det blev när de införde “Power-to-Pass”-knappen. Det blev helt enkelt inga riktiga omkörningar längre, bara knapptryckningar. Det tog helt udden av spänningen i racen.

  8. Lisa

    Det är tillåtet att ladda upp KERS-batterierna i parc fermé, så det är fullt möjligt att använda KERS-knappen vid starten.

    Vet inte, Alonso har sagt att alla som använder KERS kommer att utse några ställen på banan där det är lämpligt att trycka på knappen och alla kommer att göra det på ungefär samma ställen, normalt sett. Det är ju inte så att det kommer att vimla av omkörningstillfällen bara för man har en KERS-knapp, men skulle man hamna i en omkörningssituation får man väl spara just den knapptryckningen. Tror inte vi kommer att märka så mycket av det, det är trots allt en rätt liten power-boost det är frågan om. Knappast nån hästspark i ryggen, den känns nästan inte – enligt Alonso. 🙂

  9. Nisse

    Angående Heidfeld och Kubica, så borde väl vikten inte spela nån roll. De flesta teamen har väl så mycket tillgodo på minimivikten att de använder ballast (barlast) för att balansera bilen…

    Erik R >>> Jag tror och hoppas som du. Hade KERS varit avgörande hade nog de flesta teamen satsat hårt på det, men så verkar ju inte vara fallet.

  10. Sebastian

    @NISSE Enligt BMW skulle Kubica hamna på 10kg över minimivikten på bilen om de skulle installera KERS (och balansera om bilen). FIA missade att öka maxvikten för att kompensera KERS, kanske kommer till nästa år. Problemet för Kubica är att han är längre och tyngre så tyngdpunkten höjs. Med KERS så höjs den ytterligare. Då måste det in mer tyngd i botten av bilen (och kanske lite fram eller bak för balansen). Om bilen blir felbalanserad så kan den inte maxa i kurvorna och då förlorar man mycket tid.

  11. Henke R26

    Mycket nyttig info. Har för mej att bilarnas standard ECU ska övervaka allt, min fråga är, får förarna
    använda KERS varsomhelst på varvet runt banan? Tror att det är begränsat till vissa partier utvalda av FIA på alla banor. Någon som vet?

  12. Lisa

    @ Henke – De får använda KERS-knappen varhelst de gitter.

    Var i hela halva friden har du fått sån fnoskig information från? :-/

  13. Bolle

    Rakt ur minnet bara på nåt jag läste för längesen. Har för mej att bilarna ligger ca 100 kg under minimivikt. Resten kompenseras med ballast. Vad KERS-system väger vet jag icke.

Leave a Reply