Vettel, Hamilton, Alonso, Button och Webber

Abu-Dhabi

Topp fem för de fem som var med och slogs om VM-bucklan sist i Brasilien. Besvikelse för Webber som får tufft utgångsläge, men vilket kval det var i övrigt! Superstark Vettel, och Alonso ryckte upp sig mot de sista varven. Nu är det bara att börja ladda inför starten i morgon! Resultat;

 

Pos  Driver       Car                  Q1         Q2         Q3
 1.  Vettel       Red Bull-Renault     1m40.318s  1m39.874s  1m39.394s
 2.  Hamilton     McLaren-Mercedes     1m40.335s  1m40.119s  1m39.425s
 3.  Alonso       Ferrari              1m40.170s  1m40.311s  1m39.792s
 4.  Button       McLaren-Mercedes     1m40.877s  1m40.014s  1m39.823s
 5.  Webber       Red Bull-Renault     1m40.690s  1m40.074s  1m39.925s
 6.  Massa        Ferrari              1m40.942s  1m40.323s  1m40.202s
 7.  Barrichello  Williams-Cosworth    1m40.904s  1m40.476s  1m40.203s
 8.  Schumacher   Mercedes             1m41.222s  1m40.452s  1m40.516s
 9.  Rosberg      Mercedes             1m40.231s  1m40.060s  1m40.589s
10.  Petrov       Renault              1m41.018s  1m40.658s  1m40.901s
11.  Kubica       Renault              1m41.336s  1m40.780s
12.  Kobayashi    Sauber-Ferrari       1m41.045s  1m40.783s
13.  Sutil        Force India-Ferrari  1m41.473s  1m40.914s
14.  Heidfeld     Sauber-Ferrari       1m41.409s  1m41.113s
15.  Hulkenberg   Williams-Cosworth    1m41.015s  1m41.418s
16.  Liuzzi       Force India-Ferrari  1m41.681s  1m41.642s
17.  Alguersuari  Toro Rosso-Ferrari   1m41.707s  1m41.738s
18.  Buemi        Toro Rosso-Ferrari   1m41.824s
19.  Trulli       Lotus-Cosworth       1m43.516s
20.  Kovalainen   Lotus-Cosworth       1m43.712s
21.  Glock        Virgin-Cosworth      1m44.095s
22.  di Grassi    Virgin-Cosworth      1m44.510s
23.  Senna        Hispania-Cosworth    1m45.085s
24.  Klien        Hispania-Cosworth    1m45.296s

Omdiskuterad situation där Hamilton inte visste om att han hade Massa utanför sig under kvalet;

Mer i media (AB, AB, AB, DN, SvD, EX,).

23 comments

Leave Comment
  1. FINNPWRUSA

    Ja det skall bli intressant i morgon!! Vettel-Alonso-Webber på rena sidan… Hamilton och Button skall försöka klämma sig in… kanske Massa med…. wow!

    Lade någon märke till vad de alla hade för däck? Tydligen skall de mjukare inte funka i längden, värre så än normalt gissar de…?? Tydligen ger de 2-3 mycket snabba varv med 2-3 dåliga emellan medan de den hårdare varianten håller en jämn standard och är snabbare i snitt…??

    • Anders K

      Lät på BBC som att Mercorna var på hårda och resten på option…? Nån som hörde något annat?

      Har en naggande känsla av att det kommer smälla rejält imorgon… 😀

      • FINNPWRUSA

        Intressant, Button och Hamilton kan antagligen stanna 10+ varv längre då… Detta kommer att bli MYCKET intressant om topp 6 kommer iväg helskinnade första varvet…

        Start: Vettel, Hamilton, Alonso, Button, Webber, Massa
        Varv 1: Vettel, Alonso, Hamilton, Webber, Massa, Button
        Varv 55: Hamilton, Button, Vettel, Alonso, Webber, Massa

        Så nu behöver ni inte kolla…. 😉

        Är redan sjukt uppumpad 17 timmar före loppet… måste nog ta något lugnande på pubben ikväll!?

        • Erik R

          Button brukar ju vara bra på att få däcken att hålla, så han kan mycket väl stanna ute väldigt länge på hårda däck. Han har en bra chans att kunna hjälpa Hamilton genom det.

          Massa måste nästan ta Webber i starten för att kunna hjälpa Alonso. Annars har han nog inte så mycket med utgången i racet att göra.

      • Johan R

        Det är väl bara Alonso som har något att förlora? Alla de andra måste köra för seger, så det kan komma att gå hett till. Kanske till och med att Alonso släpper de andra i starten, lägger sig femma, och försöker plocka Button i ett senare skede. Om bara en av de andra bilarna bryter så är han ju hemma.

        • F

          Nja Johan R… Alonso måste hålla sig i toppen och/eller hoppas att varken Webber eller Vettel vinner… Om Webber vinner (vilket han nog skulle göra om de låg Vettel-Webber-Alonso i slutet) måste Alonso vara två för att ta mästerskapet, om Vettel vinner (vilket ju är troligt) måste han vara fyra eller bättre, så med 2 RBR 2 McL före vinner en RBR förare… och många varianter där i runt… sen har vi ju Hamilton som KAN vinna om de tre andra slutar utan poäng och han vinner… nog långsökt men som sagt här det kommer att smälla och som mamma säger antagligen sluta i tårar….

  2. Erik R

    Det blir ohyggligt spännande imorgon. Kul att “andraförarna” har ryckt upp sig såpass mycket att de kommer att ha ett finger med i avgörandet.

  3. Johan R

    Klantigt av Hamilton att tränga Massa (fast jag trodde det var Alonso?) när han kör långsamt under kvalet. Å andra sidan blev det väl årets videosnutt från kameran i stolpen…

  4. Joakim

    Jag fattar inte vad Ferrari gjorde i depån när RB var ute och körde.
    Inte blev det bättrre av att dom blev utsläppta mitt i trafiken!? Massa missade fullständigt och Alonso fick ett varv på sig att fixa Pole. Var det en megamiss eller fattar jag inte hur dom planerade?

    • Lisa C

      Ferrari sparade på mjukdäcken istf att vara ute och blåköra som Red Bull. Nu har Alonso fräschare däck än Bullarna i starten. Men det blev ett elände med trafiken, det är sant. Obegripligt att Alonso fick till detdär sista varvet trots allt.

  5. OpenWheelfan

    Grattis Red Bull Racing, Grattis Seb Vettel.

    Men va I helvete höll Ferrari på med. Det där måste varit säsongens sämsta timing för däckbyte.

  6. Björn S

    Grattis Vettel och Red Bull. Roligt att se att nya stall kan lyckas och att det inte bara handlar om McLaren och Ferrari.

Leave a Reply