Vettel i pole efter dramatiskt och händelserikt kval med tre rödflagg

Otroligt tidig kvalificering här på morgonen, men också otroligt händelserik! Det är inte ofta man får kval-godis som det här. Tre rödflagg och till slut Sebastian Vettel i pole position. Precis vad som behövs för att göra loppet spännande i morgon.

Kan inte göra annat än att kopiera Erik Rs tidigare kommentar från efter kvalet;

Degner 1 – vilken underbar kurva! Fullständigt oförlåtande, fullständigt avgörande. Fegar man tappar man massor av tid. Ett par centimeter över gränsen så är loppet slut. Hoppas verkligen att de INTE förstör den genom att lägga till asfaltrunoff, det skulle förstöra hela poängen med kurvan.

Första rödflagg och offer för kurvan var Alguersuari som kom utanför kanten och gick in i barrären. Gick dock bra med honom och han tog sig ur bilen själv.

Senare var det Timo Glock som gick av i sista chikanen med sin Toyota. Denna gången i högre hastighet och Glock blev sittandes i bilen och lyftes senare ut på bår. Han befinner sig på sjukhus och ska visst ha vad BBC beskrev som ett “sår” på benet. Kan varit något i hjulupphängningen som trycktes in och skadade honom.

Sista rödflagg stod Kovalainen för efter att ha gått in i barriären i Begner-kurvan.

Buemi stod för en omdiskuterad gulflagg när han skrapade längs kanten efter en kurva och lämnade vad som såg ut att vara halva bilen ute på banan.. Han fortsatte in i depån och de spekulerades i sändningen om han drar på sig ett straff för att inte ha parkerat. Det gulflaggades dock, och då satte bland annat Brawn-bilarna sina tider. Situationen diskuteras av stewardsen nu skriver AB. Innan dess hade Buemi också varit av i Degner-kurvan, men klarat sig efter en mindre sammanstöt med barriären. Också Kovalainen var av och snurrade innan han fick ordning på bilen och kunde fortsätta.

Placeringarna efter kvalet finns nedanför. Värt att märka sig är att Brawn GP startar en liten bit bakom Vettel. Kan dock misstänka tunga bilar här, så vikterna blir spännande att se. Hamilton på tredjeplats har bra startläge med sin KERS. Det samma gäller väl för Räikkönen, som är bakom Brawn GP och ända nere på en åttonde plats, men han kan sina starter han.

Tider;

Pos  Driver       Team                       Q1        Q2        Q3      
 1.  Vettel       Red Bull-Renault      (B)  1:30.883  1:30.341  1:32.160
 2.  Trulli       Toyota                (B)  1:31.063  1:30.737  1:32.220
 3.  Hamilton     McLaren-Mercedes      (B)  1:30.917  1:30.627  1:32.395
 4.  Sutil        Force India-Mercedes  (B)  1:31.386  1:31.222  1:32.466
 5.  Barrichello  Brawn-Mercedes        (B)  1:31.272  1:31.055  1:32.660
 6.  Heidfeld     BMW-Sauber            (B)  1:31.501  1:31.260  1:32.945
 7.  Button       Brawn-Mercedes        (B)  1:31.041  1:30.880  1:32.962
 8.  Raikkonen    Ferrari               (B)  1:31.228  1:31.052  1:32.980
 9.  Kovalainen   McLaren-Mercedes      (B)  1:31.499  1:31.223
10.  Buemi        Toro Rosso-Ferrari    (B)  1:31.196  1:31.103
11.  Rosberg      Williams-Toyota       (B)  1:31.286  1:31.482
12.  Alonso       Renault               (B)  1:31.401  1:31.638
13.  Kubica       BMW-Sauber            (B)  1:31.417  1:32.341
14.  Glock        Toyota                (B)  1:31.550
15.  Alguersuari  Toro Rosso-Ferrari    (B)  1:31.571
16.  Fisichella   Ferrari               (B)  1:31.704
17.  Nakajima     Williams-Toyota       (B)  1:31.718
18.  Grosjean     Renault               (B)  1:32.073
19.  Liuzzi       Force India-Mercedes  (B)  1:32.087
20.  Webber       Red Bull-Renault      (B)

Glocks krasch;

Mer i media (AB, AB, DN, EX, SVT,).

6 comments

Leave Comment
  1. såg just att också sutil kallats till stewards för att förklara sig för att ha kört alltför brant in i depån under rödflagg, och det såg man på tv, vid en av rödflaggen tror jag sändningen var med sutils bil när han just höll på att missa depån och skulle tvingas slita däcken ett helt extra varv. så plötsligt var han bara i depån. har för mig att man såg honom där i alla fall.

    • Anonymous

      Sebastian Vettel: 658.5 kg

      Jarno Trulli: 655.5 kg

      Lewis Hamilton: 656 kg

      Adrian Sutil: 650 kg

      Rubens Barrichello: 660.5 kg

      Nick Heidfeld: 660 kg

      Jenson Button: 658.5 kg

      Kimi Räikkönen: 661 kg

      Heikki Kovalainen: 675 kg

      Sébastien Buemi: 665.4 kg

      Nico Rosberg: 684.5 kg

      Fernando Alonso: 689.5 kg

      Robert Kubica: 686 kg

      Timo Glock: N/A

      Jaime Alguersuari: 682.5 kg

      Giancarlo Fisichella: 661.5 kg

      Kazuki Nakajima: 695.7 kg

      Romain Grosjean: 691.8 kg

      Vitantonio Liuzzi: 682.5 kg

      Mark Webber: N/A

  2. Erik R

    Jag upprepar gärna igen vilken fantastisk bana Suzuka är och att det till stor del beror på att det INTE finns asfaltrunoff överallt. Det som verkligen skiljer en bra förare från en medioker är inte hastigheten över ett varv, utan förmågan att ligga precis på gränsen ett helt lopp utan att gå över den.

    En bana som är oförlåtande mot misstag framhäver skillnaderna mellan förarnas förmåga. Är det asfalt överallt kan mediokra förare också ligga på gränsen varv efter varv och bara betala några tiondelar då och då när de går över gränsen. På en oförlåtande bana kan mediokra förare inte ligga lika nära gränsen och blir då långsammare (eller så sitter de i muren förr eller senare).

  3. daniel

    kan bara hålla med..just därför kommer medelmåttan alonso sitta i muren imorgon..tror att hamilton tar starten och kimi tar 2 placeringar..vettels enda chans är att täcka upp och trycka ut hamilton..nån som har funderingar om kimi? Kommer han fortsätta? Blir de mclaren?

Leave a Reply