Vikterna inför Abu Dhabi Grand Prix ute – Hamilton lätt, Vettel imponerar

Vikterna är väl ingen direkt överraskning den här gången. Hamilton är lätt, om än inte så mycket som det såg ut när han satte sin fina tid i kvalet. Däremot blir man ständigt imponerad över att Vettel nästan alltid är tyngre än de runt honom. Inte mycket tyngre än Webber, men ner till Brawn-förarna är det en bit.

Vikterna;

Weights
01. Hamilton McLaren-Mercedes 658.5
02. Vettel Red Bull-Renault 663.0
03. Webber Red Bull-Renault 660.0
04. Barrichello Brawn-Mercedes 655.0
05. Button Brawn-Mercedes 657.0
06. Trulli Toyota 661.0
07. Kubica BMW-Sauber 654.5
08. Heidfeld BMW-Sauber 664.0
09. Rosberg Williams-Toyota 665.0
10. Buemi Toro Rosso-Ferrari 661.5
11. Raikkonen Ferrari 692.0*
12. Kobayashi Toyota 694.3*
13. Kovalainen McLaren-Mercedes 697.0*
14. Nakajima Williams-Toyota 704.0*
15. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 696.5*
16. Alonso Renault 708.3*
17. Liuzzi Force India-Mercedes 695.0*
18. Sutil Force India-Mercedes 696.0*
19. Grosjean Renault 710.8*
20. Fisichella Ferrari 692.5*

* declared weights

10 comments

Leave Comment
  1. HENKE R26

    Då blir det en 15e startplats för Alonso. Undrar om han har någon gång detta året startat
    med en sån tung bil som han ska göra idag? Någon som vet?

    • Lisa

      Tror inte det, han har väl aldrig blivit utslagen i Q1 förut heller. :/ Å andra sidan är det bara bra med litet träning att köra “dräktig elefant” (som Jackie stewart uttryckte det) Nästa år kommer alla att göra det.

      Man skulle kunna tänka sig att Renault satsar på enstoppare, men jag undrar om mjukdäcken håller för det, de verkar tämligen usla på denna bana.

  2. Erik R

    Tittar just nu på andra GP2-racet (Heja Ericsson!). Det jag trodde om banan verkar stämma ganska bra. Dvs, det blir nästan inga omkörningar alls efter långa rakan. Hårnålen ut gör det omöjligt att ligga tillräckligt nära, och det är aldeles för lätt att komma undan med att köra defensivt i chikanen i slutet av rakan. Istället är det, något förvånande, i marina-sektionen som det blir action och omkörningar.

    Vi får se hur det blir med F1-bilarna. KERS-bilarna kommer kanske att kunna köra om på långa rakan, KERS funkar ju som bäst för att accelerera från låg hastighet.

  3. Sockna

    Har svårt att förstå varför Fisichella aldrig når en bättre placering i kvalet, man måste ju samtidigt ösa beröm över Kimi, om nu Ferrarin är så svår att köra/ställa in som Fisichellas kvalplats indikerar.

Leave a Reply