Vikterna inför Italiens Grand Prix lovar gott för Kovalainen

Här kommer vikterna, vilket precis som redan kommenterats lovar riktigt gott för Heikki Kovalainen. Hamilton lär ta ett skutt med KERS, och Sutil får se upp för Kimi strax bakom. För Brawn GP är det Alonso som kan hota direkt i starten. Red Bull är inte alls så tunga som jag trodde, här kan det bli viktigt att få till en felfri start. Vikter;

Grid Name Weight Fuel (kg) First stint (laps)
1 Lewis Hamilton 653.5 48.5 17
2 Adrian Sutil 655 50 18
3 Kimi Raikkonen 662 57 21
4 Heikki Kovalainen 683 78 29
5 Rubens Barrichello 688.5 83.5 32
6 Jenson Button 687 82 31
7 Vitantonio Liuzzi 679.5 74.5 28
8 Fernando Alonso 677.5 72.5 27
9 Sebastian Vettel 682 77 29
10 Mark Webber 683 78 29
11 Jarno Trulli 703 98 37
12 Romain Grosjean 699.8 94.8 36
13 Robert Kubica 697.5 92.5 35
14 Giancarlo Fisichella 690 85 32
15 Nick Heidfeld 697.5 92.5 35
16 Timo Glock 709.8 104.8 40
17 Kazuki Nakajima 706.2 101.2 39
18 Nico Rosberg 708.6 103.6 40
19 Sebastien Burmi 706 101 39
20 Jaime Alguersuari 706 101 39

Tabellen med vikter och beräkningar knyckte jag rätt av från f1fanatic.

14 comments

Leave Comment
  1. xzqw

    Om Heikki, Rubens och Jenson ska dra nån fördel sv sin bränsle mängd så måste dom hänga med Hamilton, Sutil och Kimi när dom drar iväg.
    Om dom tappar för mycket så har dom ingen fördel mot dom lättare bilarna längst fram, bra eller dålig strategi det ser man imorgon, men tror nog själv att avståndet kan bli för stort till Hamilton och Kimi.
    Heikki tar nog Sutil i starten och Sutil med Brawn fastnar bakom Heikki tills första depå stoppet, så Sutil kan ha tagit det kortaste strået här med så pass lite bränsle ombord och att han inte har kers i starten.

    • JOhan

      Tror att Hamilton tar starten, bromsar på sig och Kimi slinker förbi och tar ledningen. Sen kommer Alonso som skjuten ur en kanon och orsaker kalabalik i första kurvan. Kimi och Hamilton drar iväg och lämnar Kovalainen, Sutil, Button bakom sig. Barrichello och Alonsos bilar pulvriseras i ett dyrbart moln av kolfiber!

      • Anonymous

        OK… men när Hamilton bromsar på sig kör de andra in i honom och orsakar kalabalik i första kurvan, och ja sen kommer Alonso som skjuten ur en kanon och tar ledningen.
        Låter bättre tycket jag.

        • Stefan

          Ja, Hamilton lider ju fortfarande av valpsjuka när det gäller första kurvan…… jag tror att han “som vanligt” schabblar till det för fler än sig själv. Och visst vore det väl kul med Force India på podiet igen? 🙂

  2. Erik R

    Kan det vara så att alla utom top-3 satsar på ett stopp?

    Tur i alla fall att de flesta KERS-bilar ligger så långt fram. Med de långa rakorna och höga hastigheterna på Monza tror jag ändå att det är stor risk för masskrach på första varvet när KERS-bilarna längre bak (Renaulterna och Fisi) kommer farande mot första chikanen med betydligt högre fart än omkringliggande bilar.

    Och appropå det där med att hamna utanför banan – till Monza har man tydligen infört att den förare som klipper någon chikan tre gånger får drive-through oavsett om han tjänat tid eller inte. Bra! Förarna ska hålla sig på banan, och avåkningar ska kosta! Bra också att de har byggt upp riktiga monster-curbs på vissa ställen.

  3. Tråkigt att McLaren aldrig låter Heikki kvala för pole. Alltid ska de tankas på.. nej det är tråkigt att de kör så hårt på det här med första och andra förare fast ingen av dom har något med världsmästerskapet att göra längre. Aja hoppas Heikki gör ett bra lopp och tar sig upp på pallen medan Kimi står där högst upp som vinnare imorgon! 🙂

  4. FINNPWRUSA

    KERS bilarna är inte snabbare vid chikanen… tror att FI är snabbast i topp fart.

    Kan de tanka för ett stopp på Monza? Tvivlar!?

    Kimi o Hekki på pallen låter bra!

    • Erik R

      På första varvet kommer de att vara betydligt snabbare. På följande varv spelar KERS mindre roll eftersom bilarna uppnår mer eller mindre maxfart en bit innan bromspunkten.

  5. bipen

    De tre första är ju väldigt lätta. Intressant är att Brawn är tyngre än Red Bull men ändå kvalar bättre. Se bra ut för Brawn om Kimi, Sutil och Hamilton tar poäng från Red Bull

  6. Lasse

    Jag tror det blir en hagelstorm efter tre varv.
    Nico Rosberg kommer att spara bränsle genom att köra sakta.
    När alla andra går in i depå för att tanka har han bränsle nog för att ta hem segern.
    Under förutsättning att han inte stannar för en kissepaus.
    😉

    • Erik R

      Kisspaus under racet har faktiskt hänt i Formel 1. Jag läste en artikel för länge sen (förmodligen i Motorsport Magazine) där någon F1 förare berättade att han en gång på (gamla långa) Spa blev fruktansvärt nödig och inte kunde förmå sig att göra det i overallen. Han blev tvungen att stanna på en någorlunda avlägsen del av banan, lägga i neutralläge, leta rätt på en sten att läga bakom hjulet så bilen inte skulle rulla iväg, göra ett snabbt “pisstop” och klättra in i bilen igen och köra iväg… 🙂

  7. Erik R

    Prognos om första depåstoppet enligt AB:
    http://blogg.aftonbladet.se/30398/

    Större delen av fältet verkar vara på en enstoppare. För Alonso, Kovalainen och Vettel är det lite tveksamt. Möjligen kan de anpassa strategin efter hand.

    Det blir kritiskt för Hamilton, Sutil och Kimi att kunna dra ifrån resten av fältet tillräckligt mycket fram till första stoppet.

    Sen finns det visst chans/risk för regn också… Det här blir spännande!

Leave a Reply