VM lever! Vettel och Webber tar hem Storbritanniens Grand Prix

Ett ganska bra race borta på Silverstone. Särskilt mot slutet blev det ordentligt spännande när Button snabbt hämtade in Massa och Rosberg som slet med däcken. Men tävlingen skulle behövt några varv till för att Button skulle kunna utmana ordentligt.

I front imponerade som alltid Sebastian Vettel. Tyngre än alla andra men med varvtider på sekunden bättre än resten. Måste kännas ganska tufft för Webber, nu blir det nog satsning på Vettel i stallet.

Barrichello räddade väl dagen för Brawn med sin tredjeplats och Ferrari fick glädjas åt att se båda bilarna bland poängen. Det lovar gott inför nästa lopp.

McLaren dock helt under isen. Hamilton krigade mer med egna bilen än med de andra förarna. Om det inte hade varit hemma i UK hade han nog brutit tidigare.. Vilket Kovalainen fick göra efter att hamnat i en incident med Bourdais. Kova täckte upp väl häftigt åt alla håll och kanter och Bourdais körde in i honom och spred bitar av diffuser och vingar över banan. Båda bröt, men Bourdais hade nog fått göra det ändå. I en intervju berättade han att bilen hade andra problem ändå.

Annars var det ju lite spännande att se om Force India kunde lyckas med att få poäng, men Fisichella kom trots 10e plats inte riktigt nära. BMW såg jag ingenting till av under loppet, de gör en riktigt kass säsong..

Resultat;

Pos  Driver        Team                      Time
 1.  Vettel        Red Bull-Renault      (B)  1h22:49.328
 2.  Webber        Red Bull-Renault      (B)  +    15.188
 3.  Barrichello   Brawn GP-Mercedes     (B)  +    41.175
 4.  Massa         Ferrari               (B)  +    45.043
 5.  Rosberg       Williams-Toyota       (B)  +    45.915
 6.  Button        Brawn GP-Mercedes     (B)  +    46.285
 7.  Trulli        Toyota                (B)  +  1:08.307
 8.  Raikkonen     Ferrari               (B)  +  1:09.622
 9.  Glock         Toyota                (B)  +  1:09.823
10.  Fisichella    Force India-Mercedes  (B)  +  1:11.522
11.  Nakajima      Williams-Toyota       (B)  +  1:14.023
12.  Piquet        Renault               (B)  +     1 lap
13.  Kubica        BMW Sauber            (B)  +     1 lap
14.  Alonso        Renault               (B)  +     1 lap
15.  Heidfeld      BMW Sauber            (B)  +     1 lap
16.  Hamilton      McLaren-Mercedes      (B)  +     1 lap
17.  Sutil         Force India-Mercedes  (B)  +     1 lap
18.  Buemi         Toro Rosso-Ferrari    (B)  +     1 lap

Mer i media (EX, GP, SvD, AB, DN, Dagbladet.no, VG.no).

19 comments

Leave Comment
  1. Erik R

    Huvudpersonerna idag kändes ändå som Alonso och Hamilton. Vilken underhållning! Bra racing handlar inte om antalet omkörningar utan om de fajter som blir när förarna utmanar varandra. Silverstone bjuder ofta på bästa möjliga racing.

    Hoppas vi slipper onödig bestraffning för Bourdais eller Henki. Visst missbedömde Bourdais situationen lite, men blockar man så som Henki gjorde får man skylla sig själv om det smäller. En typisk “racing incident”.

    Kul att se Hamilton showa lite för hemmapubliken efter loppet. Det tyder på att han fortfarande har inspiration kvar och inte är knäckt av den usla bilen och frånvaron av resultat.

    • Wag the dog

      Silverstone är säkert najs att rejsa på. Men inte ger den tillfällen till omkörningar? Eller är det bara så att man misslyckats med det man gav sig på genom att minska bakvingen och öka framvingen?

      • Erik R

        Omkörningar är aldrig lätt och ska inte vara det heller. Det blir inte särskillt spännande när den snabbare bilen enkelt glider förbi på långa rakan (som på moderna Tilke-arenor). För att köra om på Silverstone måste man kämpa, stressa och utmanövrera sin motståndare. Varje litet misstag får man betala för rejält – ofta flera kurvor senare.

        Jag ser hellre en enda omkörning som resultat av en riktigt hård fajt, än tio odramatiska på en specialdesignad “omkörningszon”.

    • Lisa

      “Kul att se Hamilton showa” – jovisst, jag håller med, det är bara det att sådana shower är förbjudna, (jag och mina regler ;-)) annars skulle nog fler förare hitta på litet skoj efter mållinjen. Men Hamilton bryr sig nog inte, hans bil är skräp i alla fall så det spelar inte så stor roll om han blir nerflyttad till nästa lopp som straff. Fast jag tror FIA-gubbarna ligger VÄLDIGT lågt just nu så han klarar sig säkert.

      Det funkar ju bra med litet show i MotoGP, så varför inte i F1? FOTA:s nya serie kommer säkert inte att ha en så fånig regel, så förhoppningsvis får vi se mer av den varan i framtiden.

      • Olag

        Tycker att det e ok så länge man håller det inom ramen som tex LH gjorde idag..

        Kimi gjorde samma sak i Spa tror jag när dom skulle in i depå efter loppet.
        (dom körde in mot enkelriktat.)

        • M

          Kimi gjorde samma sak i Spa tror jag när dom skulle in i depå efter loppet.
          (dom körde in mot enkelriktat.)

          Det är för att banan är så lång och det skulle ta för lång tid att köra runt banan så därför kör dom mot enkelriktat när dom ska in i depån.

  2. Tusse

    Inte ofta det händer men jag tror nog Brawn gjorde en taktisk miss idag när man körde den långa mitten stinten på hårda däck. Button tappade I alla fall ett par placeringar på det och Barichello sannolikt 2:a platsen.

    • Stefan Alsenmyr

      Anledningen var att det mjuka däcket blistrade under första stinten och de vågade inte chansa på en lång stint med det mjuka. Nu visade det sig att det andra setet av mjuka däck inte blistrade så i sken av denna kunskap hade det kanske varit bättre. Ross egna ord – fritt översatt…

    • Anonymous

      Det var väldigt synd att han skulle komma ut bakom bromsklossen Trulli, han hade ett riktigt bra race fram till första stoppet.

      • Lisa

        Synd? Det var inte ett dugg synd, det var en lika klantig strategi av Ferrari som det var av Renault när det gäller Alonso. Light-fuel in Silverstone fungerar inte, kort och gott.

        Titta på Hamilton 2007, han gick lätt bara för att han skulle säkra pole i sitt hemmarace – och det gjorde han, inga problem, men hur gick det i själva loppet?

        En litet ursäkt kanske är på plats dock, åtminstone Alonso “trodde” att han hade en anständig bensinmängd men hej vad han bedrog sig. Kanske samma gäller för Kimi/Ferrari?

        • M

          Ferrari är inte så bra att dom kan kvala så tungt men race setupen verkar funka lite bättre men Ferrarin är ganska dålig ett mitten stall som sticker upp ibland.
          Dom kanske får till bilen om några race till men då är det försent att göra något, så då måste dom chansa lite för att försöka hänga med.
          Tanken var nog att dom skulle hinna förre Trulli i första depå stoppet men ibland funkar det ibland inte.

  3. NB

    Sista gången på Silverstone…suck…det enda att hoppas på är att Donningston’s ekonomiska problem får äcklet att tänka om. Det må så vara att infrastukturen är bättre på Donn. men något sevärt race lär det aldrig bli.

  4. TOBIAS

    Silverstone har ju haft ett par år på sig att fixa infran men har typ inte lyssnat på äcklet så då får de stå sitt kasst.

    Kimis lopp blev förstört av en slö corolla efter första stoppet. Förstår inte vad de pysslar med hos Toyota, de lyckas aldrig sy ihop säcken.

    • Erik R

      Tja, det är ju inte så lätt att fixa. För att Bernie skulle vara nöjd skulle de ha behövt flytta hela Silverstone in till centrala London…

Leave a Reply