Webber och Vettel kraschar i Turkiets Grand Prix, så här såg det ut.

red-bull-logo

Det här är ju utan tvivel snackisen efter Turkiets Grand Prix; Webber och Vettel i ledning och ser ut att ha loppet i Red Bulls ficka. Då dyker situationen upp som bara inte får hända, Vettel satsar hårt på utsidan och de kör ihop..

Har sett klippet några gånger och det är väl svårt att få det till något annat än att Vettel blir för ivrig och kör dem båda av banan? Webber håller sin position och har väl ingen anledning att vika ner sig egentligen.

Riktigt surt för stallet. Nu kom ju i och för sig Webber i mål, men Vettel fick ge sig. Och sånt här kan ju inte göra gott för känslan i stallet..

Mer i media (EX, AB, AB, SVT,).

52 comments

Leave Comment
  1. johan lundqvist

    klart det är vettels fel, mark kör ju bara rakt fram, låter som att dem på tysk tv oxå tycker att det är vettels fel

    • Johan R

      Men varför skulle det vara ok för Mark att köra rakt fram när Vettel, som har halva bilen före, vill glida åt höger?

      • Emil

        För att det var Vettel som bytte spår, inte Mark. Mark höll sin linje och det har han all rätt i världen att göra. Vettel däremot ville flytta sig sidledes på banan och skapade då kollisionen. Mark har noll skyldighet i det här läget att flytta på sig, utan det är upp till Vettel att se till att det sköts korrekt.

        • Johan R

          Nej! “Den som ligger först får välja spår, så länge han lämnar plats till den andra föraren.” Den som ligger efter har alltså skyldighet att flytta på sig.

          Så länge Webber var före fick han ligga precis så långt till vänster som han gjorde (Vettel hade ett par centimeter kvar till gräset), men när Webber hamnar efter måste han räkna med att Vettel väljer ett annat spår.

          Det naturliga spåret för båda bilarna i det läget vore att glida över åt höger för att få bättre linje genom kurvan efter. Jämfört med normallinjen flyttar sig alltså Webber åt vänster, och orsakar kollisionen.

          Tycker Webber hade två rimliga val när Vettel gick förbi: att snabbt glida över åt höger för att få perfekt linje in i kurvan, eller att bara glida nån meter till höger men vara beredd på Vettels linjeval.

          Vettel hade tre rimliga val: snabbt tränga sig åt höger och bara lämna en bilbredd på yttern för att kunna bromsa rakt fram, sikta mot turn-in en bilbredd från ytterkanten men bromsa snett över banan, eller bromsa snett men sikta ungefär mot mitten av banan. Tror han valde det sista, dvs det minst aggresiva…

        • Kenneth

          “Den som ligger först får välja spår, så länge han lämnar plats till den andra föraren.”

          vet inte om det kommer från nån regel, men tycker du vettel lämnade plats?

          och i detta fall var ju webber först och valde sitt spår och lämnade plats åt vettel! som borde ha vetat bättre att han inte skulle kunna köra om på insidan där… kurvan skulle bli för snäv att ta från det spåret!

          så skurken är hur man än vrider o vänder det, Vettel!

        • Johan R

          Eh, Vettel låg ju en halv billängd före Webber när det small? Det syns tydligt på videon…

          Vid kollisionen hade Vettel ungefär 15 meter mellan sin bil och högra bankanten. Tycker att Webber borde fått plats där, men han kanske har en ovanligt bred bil? 😉

        • Emil

          Webber låg först och han valde spår. Bara för att Vettel körde om på rakan så ger det inte honom rätten att knuffa på Webber bara för att han är före. Före är han dessutom inte, så det finns ett “overlap” mellan bilarna, utan då ligger de jämsides. Webber måste ge plats åt Vettel, men Vettel kan inte tvinga Webber att byta spår. När Vettel väl är före utan overlap så är det ju självklart han som får välja spår fritt in i kurvan.

          Det Vettel skulle ha gjort för att inte orsaka en kollision är att bromsa rakt mot apex och inte försöka ta ut kurvan.

        • Johan R

          I momentet innan, när Vettel stack in nosen och Webber ledde med en halv billängd, då gled Webber medvetet åt höger (kolla videon). Vettel var beredd på det, följde med ut mot kanten, och litade på att Webber skulle lämna plats åt honom, vilket han också gjorde. Helt ok körning enligt reglerna (även om det är lite otrevligt att försöka skrämma sin team-kamrat till att lyfta av).

          Med din logik kunde Vettel i den situationen ha struntat i att Webber gled åt höger, och kört rakt fram tills de kolliderade. Skulle det då varit Webbers fel?

        • Emil

          Anledningen till att han gled åt höger där skulle jag säga är för att följer man idealspåret så drar man sig mot högersidan, så som Webber började med, men sedan avbröt.

          Var snäll och strunta i att vrida och vända på orden. Tack.

          Vid en omkörning så är det upp till bilen som kör om att se till att han får plats till att börja med. När han väl har någon del av bilen jämsides, så måste båda bilarna se till att det finns plats för den andra bilen. Alltså, i detta fall så såg Webber till att Vettel hade en dryg bilbredd att placera sin bil på när Vettel väl var jämsides. Däremot så har inte Webber i detta fall någon skyldighet att flytta på sig mer än så och inte heller Vettel någon rättighet att flytta på honom.

          Självklart får Vettel välja spår in i nästa kurva, då han kommer först dit, men han kan aldrig kräva att Webber ska flytta på sig bara så att han får välja spår. Webber ligger där han ligger och det har inte Vettel någon rättighet att påverka på rakan så länge Webber ger honom plats nog att ha kvar bilen på banan.

          Det Vettel skulle ha gjort är att behålla den linje han hade och inte försöka att ta ut ingången i kurvan, bromsat rakt och sedan tagit apex. Då hade han fått placeringen, inte förstört racet för Red Bull och dessutom kört om på ett schysst sätt. Hade Webber varit lite smartare så skulle han inte ha släppt upp Vettel på insidan utan tvingat Vettel till att ta ytterspår in i nästa kurva. Visserligen hade Webber haft yttern in i nästa böj, men efter det kommer ytterligare en vänster, så med lite tur så hade han lyckats ha kvar platsen.

  2. det man undrar över är ju vad vettel menar med den där snurra-runt-fingret-grejen. att han gjorde en galen manöver, eller att webber var galen som inte vek av?

  3. vinter

    BBC m flera pratar om att vettel är “redbulls darling” , fast C.Horner förnekar det (så klart) i en intervju senare.
    Vettel börjar bli lite nervös å grinig att allt går åt helvete för han och behöver teamets hjälp… ok lite konspiration men?

    • Erik R

      Vettel har varit den uppåtgående stjärnan ända sen han kom till F1 så det är klart att det var honom Red Bull förväntade sig skulle leda teamet. Ingen hade nog förväntat sig att Webber skulle kunna utmana honom, men just nu verkar rutin väga väldigt tungt.

      Det vore hål i huvudet om Red Bull skulle ge Vettel fördelar, när Webber har varit den dominanta föraren de senaste racen, och leder VM. Red Bull själva pratade ju till och med om hur dumt det är med teamorder, och hur Ferrari förlorade titeln -99 genom sina teamorder.

      Jag är säker på att Vettel och Webber kommer att få racea fritt så länge båda har chans på titeln, även om det nog kommer att bli lite diskussion om exakt hur det raceandet är tänkt att genoföras…

  4. Erik R

    Ja, Vettel kommer nog också att inse att det var hans fel när han lugnat ned sig och tittat på reprisen ordentligt (fast han kommer nog inte att erkänna det offentligt).

    Han kan ju inte förvänta sig att Webber ska flytta sig åt sidan bara för att han har en nos före, även om det är en teamkompis. Webber var schysst och lämnade ordentligt med utrymme på insidan, istället för att försöka täcka upp på insidan.

  5. Patrik.

    Han menar nog att Webber är knäpp som inte aktade på sig.
    Tycker det är Vettel som gör fel. Hade han varit lite mer uppmärksam hade han sett att Webber låg kvar och hade istället backat av och avbrytit försöket.
    Det finns ingen bra utgång på den där situationen. Hade Vettel väl klarat sig in före Webber hade de säkert kolliderat ändå.

    Skönt för Webber ändå som lyckas hålla sig kvar i racet och ta viktiga poäng, något som Vettel kunde ha behövt.

  6. Lisa C

    I läget när man har P1 & 2 är det obegripligt att Red Bull inte har bättre pli på förarna. Hold positions är det enda vettiga.

    Men visst, för mig får de gärna fortsätta plocka varandra av banan. De enda som kommer att tjäna på liknande tokkörningar är konkurrenterna – förhoppningsvis också Ferrari (de behöver all hjälp de kan få… 🙁 )

    • Olag

      Ferrari var väldigt anonyma i går.
      Men personligen är det bara bra för det gynnnar andra stall. 😀

      • Wag the dog

        Väääldigt anonyma. Som Ferrarifan är det tungt nu. Suck!

        Tyvärr är det inte bra för F1 när Ferrari är så anonyma. Alla dom där röda flaggorna, kepsarna och t-shirtsen man ser på läktarna (dock inte bland den glesa turkiska publiken) är Ferrarifans. Om Ferrarifansen tappar intresset mister F1 väldigt många tittare. Om det är bra eller dåligt i det långa loppet vet jag inte men kortsiktigt är det katastrof för Bernie.

  7. Johan R

    Vettel hade rätt att välja spår, han hade ju halva bilen före Webber. Sen bytte han riktning lite väl abrupt, men Webber borde ha kunnat förutse att Vettel skulle glida åt höger om han fick nosen före och flyttat på sig i förtid.

    • Kenneth

      haha tur du inte är racingförare….du skulle bli sist i varje lopp *S*

      fattar du inte? bara för att vettel får nosen före så behöver inte webber flytta sig!

      vettel tar insidan och ska hålla sig i det spåret! haha ja han är ju före med en halv bil men man kan ju inte välja ett spår som det är en bil i =) vi såg j vad som hände…

      näe johan du får nyktra till nu, det är vardag igen

    • Erik R

      Hur skulle det se ut om alla förare tyckte de hade rätt att byta spår så fort de har en halv nos före den andra föraren? Då skulle vi se sådana här kracher 9 omkörningsförsök av 10.

      • Johan R

        Det skulle inte bli fler krascher: De flesta förarna ger mer plats till den andra bilen så fort de ser att den har gått om (och därmed har rätt att välja spår) för att vara beredda på eventuella kursändringar, eller slutar trängas helt och satsar på att ta en bättre linje i nästa kurva (t ex som Hamilton gjorde mot Button några varv senare).

        Båda förarna borde kört med större marginaler genom hela sekvensen, men i slutändan är det Webber som skulle ha flyttat på sig.

        (Notera att Vettels sidoförflyttning ser värre ut än den var, eftersom hans bil omedelbart viker åt höger när bakdäcket punkterar vid kontakten med Webbers bil.)

        • Kenneth

          haha du har så fel johan =) webber har sitt spår och behöver inte flytta sig! vettel har sitt spår och får göra det bästa med det….

        • Erik R

          Om man har rätt att välja spår helt fritt när man bara har nosen före skulle vi aldrig se några omkörningar alls. Då skulle i så fall Webber i det här fallet ha haft rätt att vika plötsligt åt vänster så länge han hade haft nosen före Vettel. Då skulle det vara i stort sett omöjligt att köra om.

          Det är en grundläggande defensiv taktik att hålla ett spår mitt i banan för att stänga in den omkörande föraren på innern och tvinga honom att bromsa tidigt. Det vore i det närmaste tjänstefel att vika av åt sidan och lämna hela banan åt den andra föraren, bara för att han fått nosen före.

        • Johan R

          Nej, Webber kunde inte svänga vänster, för då hade han inte lämnat plats åt Vettel. (Han körde ju precis så långt åt vänster som han fick så länge han låg före, lämnade bara så mycket plats att Vettel slapp köra på gräset, inte mer.)

        • Kenneth

          du pratar ju mot dig själv johan =) du menar att vettel har rätt att vika höger och webber ska flytta sig *S*

          men nu säger du att webber inte hade rätt att vika vänster för att blocka för då ger han inte vettel plats?!

          sluta gråt nu för att vettel fick det han förtjänade!

        • Kenneth

          det är nästan så Vettel borde få en reprimand eller straff för farlig körning! det kunde ju ha slutat mycket värre! fattar inte hur webbers bil håller för smällen.

        • Johan R

          Erik tolkar mig logik så att Webber skulle ha fått svänga vänster när han hade nosen före. Då missar han den andra delen av regeln, som säger att den första halvan bara gäller så länge man lämnar plats till den andra bilen.

          Webber fick svänga vänster (han gjorde det också) men bara så långt att Vettel fortfarande får plats på banan bredvid honom.

          När Vettel ligger före får han svänga höger, så länge han lämnar plats mellan sig och bankanten där Webber får plats.

          Det vi borde diskutera är inte om Vettel hade rätt att glida åt höger, utan om han gjorde det för tvärt. Man kan hävda att det var för tvärt, eftersom det blev en kollision, eller hävda att kollisionen berodde på att Webber valde/inte klarade att flytta på sig tillräckligt snabbt. Jag lutar åt det senare.

  8. Erik R

    Angående det där med instruktioner till förarna, så är det förbjudet att säga åt dem att inte kör om varandra. Men, teamen är smarta. De har kommit på ett nytt kodord för det: “Save fuel!” 🙂

  9. Daniel

    Kan det inte vara som så att när vettel brimsa så gira bilen åt höger?…sämre downforce och hård inbromsning som gjorde att han tappa greppet bak för en sekund??

  10. Lars

    Webber var smart, han visste att med det spåret Vettel skulle haft in i kurvan hade Vettel fått väldigt svårt att ta kurvan på ett bra sätt och Webber hade gått om igen.

    • Erik R

      Ja, som jag skrev nyss ovan, det är ju en grundläggande defensiv taktik att stänga in en förare som kommer på innern så att han måste bromsa tidigt.

  11. B

    Väldigt många experter (undrar hur många som kört någon form av banracing?) men Enl. SBF och förmodligen FIA är det upp till bägge förarna att se till där finns plats för bägge oavsett vem som kör in först eller vem som har vilket spår. Dvs det ligger på båda förarnas ansvar att en sammanstötning inte sker

    Först in i kurvan väljer spår är något som sedan länge är förbjudet och bortglömt. Så jag om jag får in en nos i innerspår måste andra bilen ge mig plats enligt reglerna. Men om det finns plats för mig behöver inte andra bilar flytta sig. Med andra ord anser jag att Vettel gjorde fel eftersom han hade plats och Webber inte låste honom inte för att han höll sitt spår, för hade hans spår inburit att Vettel inte fått plats hade det varit Webbers fel. Sen kvittar det fullständigt vem som låg först!

    Min tolkning av incidenten kan vara fel men reglerna är ialla fall som jag skrev i början på inlägget!

    • Mårten

      Varken F1 Sporting Regulations eller International Sporting Code säger något om att först väljer spår, det är precis som du säger bara nonsens. Reglerna är, och måste vara, mycket mer övergripande formulerade än så. Vad som står om olyckor är enkelt uttryckt att man inte får orsaka dem. Om man anses ha gjort det är helt situationsberoende och “at the discretion of the stewards”.

      I det här fallet lutar jag helt klart åt att skulden, sett till reglementet, ligger hos Vettel, och jag tror inte att någon ens diskuterat att Webber borde ha gått åt sidan om det varit någon annan än hans teamkompis som försökte köra om. Sett ur ett teamperspektiv är det kanske inte lika solklart, även om jag tycker att den huvudsakliga skulden ligger på Vettel även där, men det är en fråga för Red Bull internt.

      • Johan R

        Coulthard sa till Viasat Motor efter loppet att “it is clear that Vettel had track position”, dvs att han låg före och hade rätt att välja spår. Sen ville han ändå inte säga att det var Webbers fel, men det var tydligt vartåt han lutade.

        • Lisa C

          Låter litet märkligt, för under BBC:s sändning hävdade både han och Martin Brundle att det var Vettels fel. :/

          Å andra sidan är knappast DC den rätte att fråga när det gäller att bedöma omkörningar…

        • David A

          Ja han hade track position men det betyder inte att han får preja bort någon annan eftersom han hade plats kvar på banan! Läs reglerna istället för att tolka intervjuer om du inte tror mig

          Och precis som Lisa skrev i BBC sändning var hans åsikter tvärt om. Men är han inte fortfarande avlönad av RBR? isåfall måste han ju hålla deras linje!

        • Johan R

          När Webber hade track position prejade han Vettel åt vänster tills Vettel låg precis längs gräskanten. När Vettel gick om och fick track position, skulle inte han få preja Webber åt höger tills Webber låg vid gräskanten? Vad är skillnaden?

        • B

          Reglerna är som dom är att track position inte gör att man får preja andra bilar utan att det ligger på bägge att se till att plats finns , men att tolka vad som hände är självklart svårare!

          Jag personligen anser att det är skillnad att försvara sig när man kör mot att försöka “flytta” bilen som man försöker köra om. Det är min erfarenhet från tävling ialla fall.

          Som jag skrivit innan så är det bägge förarnas ansvar att se till det finns plats och undvika sammanstötning. Min högst pesonliga åsikt från det jag har sett hade Webber inte chans att hinna undan innan Vettel började dra sig till höger…

        • Mårten

          DC har sagt både det ena och andra, under loppet var han som sagt av rakt motsatt åsikt. Martin Brundle menade att det var 100% Vettels fel, och att “he swung to the right when he was nowhere near past him”.

          Men det är som sagt inte svartvitt utan en bedömningssak, och bara för att du är före får du inte välja spår hur som helst. Du får ju exempelvis inte svänga fram och tillbaka över banan för att blockera. Och du får inte svänga rätt in i en bil bara för att du har nosen några centimeter längre fram.

  12. David A

    Blir så trött på alla F1-förare som är så kräsna.

    Omkörningen som gick åt pipsvängen tex. Vad skulle Webber göra? Så fort en förare håller på att bli omkörd, ska han parkera vid sidan och hoppa över staketet för att inte vara i vägen? Nää, race incident.

    Och “rättigheten” att ha en rent kvalvarv. Skulle ju kunna åtgärdas med att alla får ett flygande varv var, varken mer varken mindre. Men då skulle säkert de som startar tidigt klaga på att vädret var sämre när de körde, inte lika mycket gummi i banan osv.

    Världens bästa bilförare beter sig sig inte som det alla gånger.

    • Johan R

      Webber skulle ha anpassat sig till Vettels linjeval, precis som Vettel anpassat sig till Webbers linjeval sekunderna innan (när Webber gled åt vänster).

      Det går utmärkt att hålla emot när man blir omkörd om man respekterar varandra, vilket Hamilton och Button visade: Button var före Hamilton in i kurva 12, men Hamilon höll emot på innern och var först ut ur kurvan. Button höll emot på yttern och var först in i kurva 13, men Hamilton hade valt en linje när han låg före som gav Button ett dåligt spår, så att Hamilton kunde få mer fart ut ur kurva 14 och köra om Button i slutet av rakan. I hela sekvensen respekterade föraren bakom att den främre föraren valde spår, samtidigt som den främre föraren gav plats åt den andra. Sån racing vill jag se mer av!

      Jag tycker också att det var en race incident: Webber kunde ha gett Vettel mer plats när han väl låg efter för att vara beredd på att anpassa sig till Vettels linjeval, och Vettel kunde ha glidit åt höger långsammare eller väntat lite längre med att glida åt höger.

  13. Per

    Klart som korvspad att vettel svänger över åt höger, antagligen för att få ett bättre spår genom kurvan och trycka ut webber mer åt höger. Webber låg mitt i banan och bytte inte spår, vilket han får göra en gång. Man får köra defensivt oxå till viss gräns. Titta bara vilka problem vissa har att komma om dom så kallade långsamma bilarna. ligger man strategiskt rätt på banan är det väldigt svårt att komma om. Detta är en så kallad race incident, och nu skrivs det upp så mycket för att båda inblandade var red bull. hade det varit Kovalainen och Trulli hade ingen brytt sig. Detta kommer alltid att finnas så länge dom tävlar om konstruktörstiteln. Shit happens. Däremot var det mycket oproffsigt av Vettel att hålla på och gestikulera som att Webber var en idiot. Detta är racing. Gilla läget elr börja titta på golf eller nån schackmatch eller nåt annat tokspännande.. :=)

    • Johan R

      “Webber låg mitt i banan” – nej, han låg ganska precis 1.1 bilbredd från vänsterkanten. Vettel kunde inte köra med mer marginal, för då hade han hamnat på gräset.

      “Detta är en så kallad race incident” – ja, jag håller med. Båda förarna kunde ha undvikit olyckan.

      “…oproffsigt av Vettel att hålla på och gestikulera…” – har man precis kraschat i över 300 knyck kan jag förstå om man är upprörd ett tag. Tyckte Vettel samlade sig bra och oväntat snabbt. Svårare för Webber som var tvungen att fortsätta köra, han ångade rätt bra på presskonferensen efteråt 🙂

Leave a Reply