Who wants this marvellous story to end?

Ferrari är ganska kaxiga ändå. Sist inledde det till uttalande med att visa hur starka de var och vilken vinst de gjorde i företaget. Nu har de publicerat en lista över allt de åstadkommit på racingbanan som avslutas med citatet i rubriken.

Ska inte klippa in hela listan, men en del är lite kul, och som sagt.. lite kaxiga.. Men framför allt; filmgodis nedanför!

1964. Sole win of a Ferrari World Title with a car not in red. Surtees wins in Mexico with a white-blue car from NART, the US-American Ferrari importer.

2000. The Schumacher era begins. Victory at Suzuka and red wigs for the whole Team. Ferrari is back.

2002. Ferrari beats its competitors with 221 points, the same amount of points all the other teams gain together.

Och så helt till slut;

Who wants this marvellous story to end?

Får mig förresten att tänka på något av det bästa Ferrari utanför banan, den bästa reklamfilmen inom motorsport någonsin. Tror jag, vi har haft några coola klipp här i det sista, men detta är en klassiker. Det är den välkända Ferrari/Shell-reklamen där de kör runt i olika städer i olika tider.

Hittade dessutom en alternativ version som är riktigt riktigt bra. Här kommer dem båda;

Originalet;

Alternativ version;

25 comments

Leave Comment
  1. ferrari har förresten gjort om lite på sin hemsida och den har också blivit ganska bra. bland annat har de ett ganska läckert bildgalleri som man kan komma till via artikeln ovanför. varning för att man fastnar en stund dock..

  2. MR. Medeltid

    Jag hoppas lipsillarna Ferrari drar sig ur så in i helvete. Om F1 klarat sig utan stall som Tyrrell, Lotus, Brabham o.s.v. o.s.v. så vore det väl fan om Ferrari skulle vara så jävla viktiga. Jag hade i alla fall inte saknat dem.

    • Erik R

      Kommer du att sakna Renault, Red Bull, Toro Rosso, Toyota, BMW och (förmodligen) McLaren när de också drar sig ur? Finns det överhuvudtaget någonting kvar att inte sakna då?

        • MR. Medeltid

          Vad är det som är larvigt med detta? Vilka traditioner har de andra stallen förutom McLaren? Inga. De finns endast med för att marknadsföra sina vanliga bilar och sådant gillar jag inte. F1 ska inte vara en marknadsföringsplattform.

    • KriBern

      Skulle tro att alla har en kärlek till Ferrari som följer F1 även om det är hatkärlek eller kärlek. Lite antingen håller man på Ferrari eller dom andra stallen, så dom kommer lämna eftersig ett tomrum som jag är osäker på om man kan fylla med något annat. Men det stora problemet är väll ändå anledningen till varför dom lämnar? Går alla planerna igenom till nästa år kommer ju det extrema i sporten dras ner ännu mer. Iaf jag vill ha känslan av att det inte går att komma runt banan snabbare än vad killarna i F1 gör

    • Phixx

      För det första.. så är inte Tyrrel, Lotus, Brabham osv osv osv… äns i närheten av lika starka varumärken som Ferrari. Ferrari är F1. Det här handlar inte bara Ferrari. Ferrari får mycket fokus eftersom att Ferrari är det ända stallet som faktiskt vågar vara först att såga Max Mosley vid fotknölarna. Du ska istället vara glad att nån vågar stå upp för sporten.

      • Fly

        Phixx håller helt med dig! Dessa ungdomar! Vissa av er tycker att det är tråkigt med Ferrari och McLaren på topp. Men tänk nu när alla små teamen som Force India och alla dem + McLaren. Villka tror ni vinner? McLaren såklart som Ferrari vann år 2004 så ni som säger “bra att dem lägger av det var ju tråkigt med Ferrari på topp” nu då ?? McLaren kommer ju vinna nu 17/18 race om inte bilen pajar.

        @ Mr. Medeltid inte för jag är säker men tror att du är en McLaren fan. Själv är jag Ferrari fan. Kommer ni ihåg maxxx sexxx skandal?? Teamen borde påminna dem tiderna hihi.

        Om det blir som teamen säger tar en paus eller slutar helt kommer dessa teamen kanse var med 2010
        Force India , McLaren , Brawn gp , prodriver ,usgp eller något , Aston Martin , Lola och mer , mer. Roligt va?? Grymma team?? Nej. Om detta händer hejar jag på Aston Martin. Va ska man säga? 2 biltillverkare!! Trodde denna sporten var för biltillverkare. Maxxx gå och skaffa dig en sexxx skandal igen! Eller get å life!

        • MR. Medeltid

          Årets säsong har ju bevisat att vilket stall som helst nu för tiden kan vinna och ha tur med en bra bil, McLaren t.ex. är ju inte direkt där man förväntar sig ha dem. Det finns inget som säger att McLaren skulle vinna allt i en serie där man kör med restriktioner på budgeten, utan kompetensen hos personalen blir det som är viktigast, inte pengarna.

          Sport för biltillverkare? Skojar du med mig? Vem var det som var ungdom av oss? Jag tycker i alla fall att flera av de där namnen låter mycket intressanta.

      • MR. Medeltid

        Ferrari har med Schumachers hjälp blivit något som folk tror är så jävla bra och helt nödvändigt för F1 och dess möjlighet att existera. Det är bara de sista 20 åren ungefär som Ferrari råkat “bli F1”, innan dess hade ingen knappast brytt sig om de lade av, så varför göra det nu? För att vissa lever i illusionen av att Ferrari är F1, när så inte är fallet?

        Ferrari brukar ju annars inte såga någon alls från FIA(t) längs med fotknölarna, snarare slicka ordentligt längs med rövskåran tills de får som de vill…

        • WAG THE DOG

          Men lille vän. Var du född för 20 år sedan? Har du läst att det inte bara är Ferrari som är upprörda över de nya reglerna? Eller är det bara din infantila inställning till Ferrari som gör att det röda skynket lyser framför dina ögon?

      • WAG THE DOG

        “På varje komplext problem finns en lösning som är enkel, prydlig och felaktig.”

        Är det så FIA löst problemet?

        • MR. Medeltid

          Jag var född för 20 år sedan, med råge. Ja, jag har hört att andra stall också har problem med reglerna. Vad har det med det här att göra?

          Det jag stör mig på är att Ferrari verkar inneha någon slags särställning hos vissa. De är inte mer speciella än t.ex. McLaren och Williams och med alla klassiska stall som försvunnit genom tiderna vore det väl mycket konstigt om inte Ferrari kunde försvinna utan att världen rasar samman?

    • Lisa

      Vaddå, Tyrrell är fortfarande med, teamet köptes av BAR så om med litet fantasi kan man säga att Button & Rubens kör en Tyrrell… 🙂

      Kanske inte du skulle sakna Ferrari mr Medeltid, men det är alldeles uppenbart att Bernie skulle göra det, det börjar brännas under fötterna på honom så till den milda grad att han tänker vara med på mötet mellan Max & FOTA – redan i morgon, tydligen.

      Håll i er barn, nu smäller det… :-/

      • MR. Medeltid

        Jag vet det, men det är ändå inte riktigt samma sak. 🙂

        Ja, det är klart att Bernie skulle sakna Ferrari, F1:s stabila kassako, mindre klirr i hans kassa om de skulle försvinna, vilket de väl aldrig kommer att göra, tyvärr(?).

        • Lisa

          Precis, Ferrari är en kassako för Bernie.

          Och då kan vi ju ställa oss frågan VARFÖR Ferrari är en kassako för Bernie… 😉

        • MR. Medeltid

          Det är ju för att de lyckats bygga upp en sådan jädra hype runt sig, inget annat, för de är egentligen inget speciellt, i alla fall inte i mina ögon. Ett gäng självgoda italienare kan jag i alla fall utan vidare klara mig utan.

          Om den där kassakon försvann från F1 hade flera saker hänt, en hade varit att Bernie tjänade mindre pengar, en annan hade varit att mycket av showen som uppstått de senaste åren kring F1 skulle försvinna när de små privata stallen kom tillbaka och F1 återigen kunde bli en tävling om vem som klarar av att bygga den bästa bilen och inte i vem som kan lägga mest pengar på jävelskapet och vem som marknadsför sig bäst genom F1.

          Jag ser fram mot den dagen då F1 slutar att vara en marknadsföringsplattform för bilföretag.

        • Lisa

          Visst, men man bygger ingen hype inom F1 om man inte har nåt på fötterna, annars hade nog vilket team som helst gärna byggt samma hype, var så säker. Finns en anledning till att namnet Ferrari har en annan klang än namnet Force India. (en liten privatare, precis en sån som du prisar) Och har du inte fattat det är F1 fortfarande en tävling om vem som kan bygga bästa bilen. Har självklart en del med pengar att göra, men det är inte hela sanningen. Vore det så hade Toyota och Honda vunnit de senaste fem-sex mästerskapen och Renault hade krälat nere i botten alltid.

          Kom heller inte dragandes med 60- 70-talsromantiken, pengar och marknadsföring hade precis lika stor betydelse på den tiden, även om summorna och digniteten var annorlunda. Inbillar du dig att Lotus inte ville marknadsföra sina sportbilar genom F1? Tror du lord Hesketh eller Vandervell (Vanwall) hade möjlighet att bygga – och sälja! bilar därför att de var en jättesmarta ingenjörer? Att BRM hade haft samma framgångar om de inte varit uppbackade av brittisk motorindustri? Matra? Tyrrell utan Elf och Ford? Cooper byggde och sålde bilar som smör. McLaren blev det inte fart på förrän Marlboro kom in i bilden. Och Brabham ägdes ju som bekant av en viss Bernard Charles Ecclestone…

        • Marcus

          Ferrari är synokrymt med Formula 1, inser man inte det oberoende om man älskar eller hatar det teamet så har man ingen verklighetsuppfatning om F1. Utan Ferrari i F1 så har man en serie som förlorar all sin glans och mystik, för att inte tala om det marknadsmässiga värdet som F1 inbringar idag.

          Sen kan man tycka vad som helst om Bernie, personligen tycker jag också att han är till åren kommen och borde lämna över staffetpinen. Men det är under Bernies ledning som F1 har blivit så stort som det är idag och även han om någon inser att det går inte driva ett F1 utan Ferrari. Glöm inte heller att F1 idag ägs till största delen av riskkapitalister och banker, Bernie äger bara en liten del av F1, dessa herrar har väldigt mycket på spel om F1 skulle förlora sina dragplåster där Ferrari är otvivelaktigen juvelen i lådan. Sådan är verkligheten, sen kan man tycka vad man vill om den, men fly inte undan hur verkligheten ser ut.

  3. Björn

    Vilken Ferrari är det 45 sek in i den andra filmen (alt. ver.) och vad är det för motor i den? Klart bästa motorljudet alla kategorier!

Leave a Reply