Williams testar 2009-designad bil

Williams har ju tidigare testat en bil med bakvinge utifrån specifikationer för 2009 års säsong. Nu är de i farten igen och testar en som också är utrustad med framvinge som klarar reglerna för 2009. autosport har en artikel och bild. På motorsport-total finns bild från tidigare testet också.

Det syns ganska tydligt vad det hela handlar om. Bakvingen är högre och smalare och framvingen är längre och mindre än dagens ganska stora grejer. Fler omkörningar är målet. Snyggare bilar verkar inte vara något man tar hänsyn till.. men allt för bättre racing, aaiit?

7 comments

Leave Comment
  1. Lisa

    Tror (hoppas) de nya bilarna kommer att se nätta och trevliga ut, att bakvingen verkar oproportionerlig är bara ovana. 🙂

    Vad är det för däck han har på, förresten? Inters? Var det SÅ kallt? (ser ju inte precis regnigt ut, menar jag)

  2. Sebastian

    De borde kräva att framvingen klarar sidokollisioner bättre än idag. Det lär ju flyga framvingar så fort några däck nuddar. I övrigt så har Ross Brawn sagt att man vänjer sig vid utseendet på bakvingen. Jag tycker att den ser helt sjuk ut, men jag litar på honom. Go Jenson!

  3. håller med dig lisa om däcken, ser märkligt ut. jag är lite överraskad att de inte kör med de nya slicksen. men kan ha med testet att göra. tror det här var sånt där rakt-fram-test eller vad de nu heter. där de bara kör rätt fram ute på en flygplats. kanske det spelar in på vilka däck de väljer?

  4. Lisa

    Jo fast även rakt fram med sån low-low downforce-setup borde de ha glädje av så mycket grepp som möjligt från däcken, tycker jag? Så slicks vore väl det bästa, i andra hand vanliga torrdäck, men inters?

    Kanske en kombination av en nybörjare vid ratten och relativt kyligt väder så han hade svårt att få upp rätt temperatur i torrdäck? Men vad vet man, det kanske finns nån smart idé bakom…:-/

Leave a Reply