Och här är bild på Kimi med nya arbetskläder för rally från Citroën

rally wrc logoMånga som visar upp nya kläder i dagarna. Efter första bilden på Jenson Button i McLaren, och Rubens i Williams, så har den här bilden dykt upp. Kimi börjar komma in i rally-vardagen och har testat overall. Har inte kollat upp när första rally för säsongen är, någon som vet?

Är inte hundra på hur det fungerar, men det är väl Red Bull som egentligen har Kimi som förare (och det är väl dit han går 2011 för att ersätta Mark Webber?), men i Citroëns stall på något sätt.

kimi citroen

Twitter-länk här.

Kimi körde ju Rally Finland under förra året. Det gick så där;

24 comments

Leave Comment
  1. Lisa

    Första WRC-rallyt är väl det svenska, men jag har för mig att Kimi skulle delta i nåt finskt rally redan tidigare i år? Eller är jag alldeles ute och seglar nu?

    Han BORDE faktiskt klippa sig, f.ö… :/

  2. Esa

    Grönholm sade förra helgen i en tv interljuv att han ej ska köra någon mer rallytävling om han tar stryk av Kimi i Svenska. Det har visst tänt Kimi ytterligare!!!!

  3. Anonymous

    Om Grönholm får stryk i en fair fight utan avåkningar, punkteringar eller problem av Kimi så skulle jag nog också kunna göra ett sådant uttalande. Men Kimi kommer att vara med i toppen, absolut!

  4. xzqw

    28-31 january artic rally

    14-17 february Rally Sweden
    4-7 march Rally Mexico
    1-4 april Rally Jordan
    15-18 april Rally Turkey
    27-30 may Rally Portugal
    8-11 july Rally Bulgaria
    29 July -1 august Rally Finland
    19-22 august Rally Germany
    9-12 september Rally Japan
    30 september – 3 October Rally France
    21-24 october Rally Spain
    11-14 november Rally Wales

  5. elvis

    Skulle inte tro att det är någon fara att grönholm skulle förlora ett sådant vad mot kimi.
    Om kimi överhuvudtaget kommer i mål eller gör bra ifrån sig så blir han inte ens topp 10.

    För det första så har han inte samma förutsättningar som storfräsarna i wrc.
    Han har tänkt att åka en hel säsong för citroen junior team och det har han betalat för.
    Skrotar han bilen så måste han betala en ny.
    Kommer han inte imål skapligt regelbundet så är det färdigkört i teamet.
    Ett exempel på detta är Latvala som tillhör topp 4 i wrc:
    Han presterade inte vad teamet hade som mål och det var nära att han fick gå.

    Detta är inte F1 cirkusen det här. Finns inte ens i närheten samma pengar i teamen.

    Tyskland eller spanien är nog de enda rallyn som han har någon större chans då han har fått lite rutin och de går på asfalt. Så det gäller för honom att hålla sig i skinnet om han ska få åka dessa 2 tävlingar.

    • Wag the dog

      Jag tror också att Kimi får det besvärligt att hänga med i toppen. Och det är bara vad jag tror och ingen pajkastning. 🙂

    • xzqw

      Det är inte Kimi själv som betalar en krona det är sponsoerna som gör det åt han i detta fallet verkar det som att det är RedBull som står för notan kanske någon annan sponsor också.
      Han får tillräckligt med pengar från Ferrari för att han inte kör F1 denna säsong så det går ingen nöd på den gossen.

    • mois

      Exakt som xzqw säger, kimi kommer inte att betala en krono(ej euro heller eller annan valuta) utan han har sponsorer. Sen tror jag nog han kan krascha större andelen tävlingar eftersom sponsorerna ändå är nöjda att ha honom med i circusen eftersom han är ett stort namn vilket ger bra PR, vilket är samma anledning att han fick sitsen där det troligtvis fanns andra likvärdiga förare.

      Sen att han inte kan komma top 10 är ju inte omöjligt, i finska wrcrallyt låg han 15 totalt med en grupp N fiat.

  6. Tobias

    Som ni säger så vore det väl ren idioti att påstå att Kimi skulle ha med storfräsarna att göra? Hur mycket jag än gillar Kimi så kan man inte säga något att än att han får “prova på” rally, mer än så är det inte. Ser väldigt mycket fram emot och se honom i WRC dock.

  7. bengt asserfeldt

    Som arrangör måste man nu gnugga händerna för det finns ingen i nuläget som kan tända rallysporten som KIMI, åk till Rovaniemi 28-31 jan så får ni se vad han har för dragningskraft , halva stan är ockuperat av rallyfans,Bengt.

      • Magenus

        Renaultmotorn i all ära, den ser ju onekligen ut att vara snålast. Men något som gör mig riktigt imponerad/förvånad är hur McLaren har lyckats pressa sin förbrukning så lågt. Bilen var snabbast i många lopp och han ändå druckit mycket mindre än FI’s och Brawns bilar.

        • Lisa

          Jag håller med, jag trodde nog också att Maccan drog mer bensin. Men eftersom det verkar som om alla med kundmotorer har högre bensinförbrukning än motortillverkarnas egna team, kan man fråga sig hur det går nu i år när Macca inte är Mercedes favvoteam längre…?

          Och ska inte ALLA motorer vara likvärdiga, förresten? Jag menar skiljer sig de motorer man säljer från dem man använder själv?

        • Magenus

          Jag vet inte hur mycket teamen har tillåtelse att skruva på motorerna själv och det är ju klart så att själva bilens aerodynamiska utformning tillsammans med övriga omständigheter påverkar förbrukningen. Men Hamilton har ju aldrig varit känd för att spara på bränsle, han har ofta tagit varje tillfälle som givits att göra en omkörning. Han har dessutom vid några tillfällen legat och jagat pallplatser som en skållad råtta. Det är kanske kova som drar ner snittet där i mittfältet. Han gjorde väl bara en omkörning i år och den var i depåutfarten 🙂 (han gjorde nog nån till)

        • Lisa

          Ha ha Kova borde snarast ha ökat snittet eftersom han spillde bensin över hela depågatan och Kimi. Vilket slöseri! (men han hade ju en massa DNF också, och då gick det väl inte åt nån bensin alls, kan jag tro…) 😛

      • Erik R

        Intressant, men svårt att veta hur bra de där siffrorna stämmer. T.ex bestäms ju bränsleåtgången mycket av vilken taktik man använder, hur många stopp man ska göra, om man fastnar i trafik eller har fritt framför etc. Vissa team kanske ofta körde max hela loppen medan andra kunde spara bränsle för det mesta och bara dra på runt depåstoppen. Men på en hel säsong kanske det jämnar ut sig någorlunda.

        Samtidigt är man ju lite orolig för att bränsleekonomin kommer att ha alltför stor betydelse nästa år; att teamen tankar så lite det någonsin går och sen fiskör hela vägen till mål och ingen vågar slösa soppa på att försöka köra om.

        • xzqw

          En tanke slog mig just när Ferrari slutade att utveckla f1 bilen i mitten av 2009 för att börja med nästa års bil (2010) då var ju Schumi kvar i stallet.
          Så han kanske tar med sig några lösningar som ferrari har till sitt nya stall fast kanske inte precis lika men nästan lika.
          Är det fusk då eller har han gjort rätt som tog med sig informationen vidare som han har i sitt huvud?
          Om han nu fick veta så mycket?

        • Lisa

          Händer hela tiden när förare/ingenjörer/övervintrade f.d förare à la MS/ flyttar. 🙂 Självklart tar de med sig den kunskap de har från sitt gamla team.

          Det är därifrån Alonsos berömda 0,6 sekunder härstammar – han hävdar att McLaren tjänade så mycket av den kunskap han hade med sig från Renault. DÅ – 2007. Med nya regler och andra förutsättningar kanske inte prestationsförbättringarna kan bli så stora. Med självklart kommer MS att föreslå lösningar om han har kunskapen och den passar in hos Mercedes. Men det är definitivt inte fusk. Skulle det räknas som det skulle ingen, vare sig förare eller annan personal, kunna överskrida teamgränserna någonsin.

Leave a Reply