Här är Barrichellos avgörande krasch i kvalificeringen till Singapores G.P.

Inte mycket att säga om den, men avgörande var den – framför allt för Lewis Hamilton som satt på pole position just när förarna höll på att komma in för sista snabba varvet.

I och med krasch slutar Rubens på plats fem i kvalet, och startar på plats tio efter byte av växellåda. Här är video;

Mer i media (AB, AB, DN, SVT, SvD,).

12 comments

Leave Comment
  1. Erik R

    Det är väl bara att vässa konspirationsteorierna! Nog satte Barichello bilen i muren med flit för att hindra Vettel att ta pole och därmed hjälpa Button till mästerskapet… 🙂

    Grattis Hamilton!

    • Lisa

      Absolut!

      Och desutom såg han till att han själv stannade på femte plats, annars hade han blivit omkörd av resten så det visslade om det, men på detta smarta sätt fick ingen en chans. Nu får han starta tia istf femtonde. (med nerflyttningsstraff och allt)

      Litet á la MS Monaco 2006 förutom Renault 2008.

      Fy! 🙂

    • Jocke

      Satt och kollade på BBCs sändning och där fick jag höra att Barrichello vägrat delat med sig av sina inställningar på bilen med Button. Så jag tror inte att han försöker hjälpa Button på något sätt. Och han kommer starta före Button bara han får ihop bilen tills imorgon.

  2. haha, exakt. samtidigt kan man ju undra vad rubens hade för tider? han låg ju femma, och blir ju tia. men han riskerade ju en femtonde startplats om han var långsam på slutet. mer och fler konspirationsteorier!

    • Lisa

      Om nåt – vadsomhelst – är “enligt Aftonbladet”, kan det hänföras till rubriken “lösa ryken utan påtaglig substans”.

      Bra så?

    • Magenus

      Enligt AB så kör Force India med tre bilar imorgon. Och Ferrari med en. Fisichella har tydligen bytt tillbaka… 🙂

      • xzqw

        Det stämmer nog ganska bra att AB hittar på vad som helst kanske den enda sanningen är att Santander verkligen vill att Alonso ska köra för Ferrari nästa år.

  3. Wag the dog

    Varför blåste man av? Det var ju en race incident!? Tillhör väl spelets regler det också.
    Äh – vilket larv!

  4. xzqw

    Här kommer vikterna

    Pos Driver Weight (kg)
    1. Hamilton McLaren-Mercedes 660.5
    2. Vettel Red Bull-Renault 651.0
    3. Rosberg Williams-Toyota 657.5
    4. Webber Red Bull-Renault 654.5
    5. Barrichello Brawn-Mercedes 655.5
    6. Alonso Renault 658.0
    7. Glock Toyota 660.5
    8. Heidfeld BMW-Sauber 650.0
    9. Kubica BMW-Sauber 664.0
    10. Kovalainen McLaren-Mercedes 664.5
    11. Nakajima Williams-Toyota 680.7
    12. Button Brawn-Mercedes 683.0
    13. Raikkonen Ferrari 680.5
    14. Buemi Toro Rosso-Ferrari 678.0
    15. Trulli Toyota 690.9
    16. Sutil Force India-Mercedes 693.0
    17. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 683.5
    18. Fisichella Ferrari 678.5
    19. Grosjean Renault 683.0
    20. Liuzzi Force India-Mercedes 656.0

  5. xzqw

    Det är bara att hoppas att det blir regn imorgon under loppet eller att safecar kommer ut annars vinner nog Hamilton i överlägsenstil.
    Liuzzi i ForceIndia var mycket lätt för att starta sist, Vettel kan få det svårt mot Nico som är tyngre men deras strategier brukar sällan vara bra.
    Alonso gjorde ett hyffsat kval med det materialet, även kimi gjorde ett bra kval med ett material som har slutat att utvecklas sen länge.
    Bmw verkar hänga med ganska bra.

    Trulli och button borde vara högre upp i listan så klart underkänd för dom.

  6. Erik R

    Verkligen överraskande att Hamilton var en av de tyngsta i Q3. Han brukar ju ofta köra ganska lätt. Är han bara först ut ur första kurvan ska det nog mycket till om det inte blir seger.

    Kan tänka mig att Liuzzi satsar på en lätt bil för att kunna plocka placeringar i starten och sen hoppas på regn och/eller Safety Car.

Leave a Reply