Campos räddat? USF1 fortfarande i trubbel och missar första fyra loppen?

campos metaDet händer en del med de nya stallen. Delägaren Jose Ramone Carabante har tagit över stallet från Adrian Campos och ny stallchef blir Force Indias Colin Kolles. Har inte sett mycket mer än så om det, eller om stallet byter namn. Men det hela ska i alla fall säkra att stallet kommer till start, eventuellt med Jose Maria Lopez som stallkamrat till Bruno Senna.

För amerikanska USF1 ser det dystrare ut. Finansiella problem gör att stallet nu officiellt berättat att man inte blir klar med bilar till säsongsöppningen i Bahrain. I en artikel i NY Times berättar stallets grundare Ken Anderson att;

“We’re working with the F.I.A. to clarify how many races we can miss”

Osäkerheten här är dock om det är tillåtet att missa lopp eller inte. Tidigare har Jean Todt hintat att det är ok att missa upp till tre lopp under säsongen. Men bara dagar efter det gick FIA ut med ett pressmeddelande och gjorde klart att det inte är lov att missa ett enda.. Åter igen lite oreda i kommunikationen från FIA verkar det som..

USF1 är i alla fall i dialog med FIA om det hela nu, men stallet menar att man ser ut att missa de fyra första loppen och först ansluta till Barcelonas Grand Prix.

I bakgrunden fortsätter serbiska Stefan GP med förberedelser för att ta över en eventuellt ledig plats. Jaqcues Villeneuve är på tapeten som förare (AB).

USF1s nya bil?

Campos Meta finns här på nätet, USF1 Team här.

PS! Över 400 personer har sagt sitt om vem som tar hem VM, se till att rösta innan säsongsstarten! DS.

Mer i media (AB, AB,).

17 comments

Leave Comment
  1. Per B

    Nu har du blandat ihop saker och ting. Det var Bernie som sa att det är tillåtet enligt det nya Concorde-avtalet att missa tre GP på en säsong utan att det räknades som att man hade lämnat (och alltså blev utesluten). Jean Todt och FIA säger att det är ett brott mot FIA:s regler för F1 att missa ett GP. Observera att de inte talar om riktigt samma sak – man kan tänka sig andra sanktioner än uteslutning om ett stall missar ett, två eller tre GP…

  2. SuperNova

    Ang USF1:

    Man skulle ju kunna ställa upp men en ofärdig bil i de första racen och låta bli att komma av startlinjen och få en DNF… Det är ju gråsonsvarning på det men å andra sidan handla F1 mycket om balansgång på gråsonen.

    Det är inte rätt men det ger dem ju en möjlighet. Det är ju inte direkt gratis att starta ett stall så man får ta de kryphål man kan

    • Lisa

      Man kan inte starta med en ofärdig bil, alla bilar granskas av FIA innan tävlingen börjar. Bilarna måste uppfylla alla krav på säkerhet och vara i enlighet med det tekniska reglementet.

      • SuperNova

        Det är jag medveten om men jag antog att man kommit så lång att det inte var något problem. Dvs att bilen var klar i det avseendet men inte “tillräckligt klar” att vara konkurrenskraftig om man säger så.

  3. Lisa

    OM USF1 – mot förmodan – skulle kunna producera nåt som liknar en F1a till Barcelona, vad är poängen? När vi ser vilka problem de två (Lotus och Virgin) som faktiskt skött sitt F1-projekt på ett professionellt sätt haft nu i testerna? Se USF1 lulla runt några varv på träningen innan nåt ramlar samman – hur kul är det? Snacka om “bringing the sport into disrepute”…

    USF1 har haft storhetsvansinne från början till slut (var det inte ett tag t.om tal om att producera en egen motor? herregud… :/ ) och hela projektet verkar ha bestått av två gubbar med dålig verklighetsförankring som antagligen suttit och druckit grogg tillsammans och drömt upp nåt sorts larvigt all-american F1-team. Mycket snack, ingen verkstad.

    Campos däremot har ju faktiskt producerat en bil, även om de råkat i ekonomiskt trångmål. Det projektet kanske kan vara värt att rädda.

  4. Daniel

    Det känns lite tråkigt att det är USF1 som misslyckats. Hade vart bra för F1 med en nordamerikansk koppling. Nu blir det mera spanskt istället. Med tre spanska förare och två lopp i landet känns det inte direkt hållbart.

      • Lisa

        Jaha.

        Betyder att jag – med spänning – ser fram emot förklaringarna till varför vi har inte mindre än sex tyskar i F1….

        • Daniel

          Schumacher- och Mercedeseffekt?

          Tyskarna har ju dock blivit av med sitt andralopp. Nu är ju iofs Schumacher tillbaka och Valencia har inte direkt vart någon succé.

          Alternativen till Campos var väl Prodrive eller Lola och de hade väl inte betytt någon större spridning för F1 det heller men de hade kanske lyckats komma till start.

      • Lisa

        Ja får hoppas att det ser litet ljusare ut för Tysklands GP nu när MS gjort comeback, vad jag förstått har de dragits med stora ekonomiska problem och vikande publiksiffror. Valencia kommer säkert också att bli mer välbesökt nu när Alonso sitter i en konkurrenskraftig bil. Det är ju så det funkar -man vill se hemmahoppet vinna. 🙂

        Ett vettigare spanskt alternativ än Campos hade varit Epsilon Euskadi – jag kan inte fatta varför de inte fick chansen (jo, det kan jag iofs – Max Mosley…) Där finns redan alla faciliteter på plats och både kunskap och teknologi. Det här är alltså vad Max sa nej till:

        http://www.epsiloneuskadi.com/epsilon/menu.aspx?IdSeccionPublica=1&IdMenuPublico=27&language=2

        Obegripligt. :/

        • Lisa

          Ja visst – samma sak gäller ju även andra team. Gör bara att man ännu mer ställer sig frågan vilka MM:s urvalsprinciper var. USF1 hade inget mer än två tomma händer och Campos hade visserligen en liten teknisk avdelning i Valencia och ett kontor i Madrid men inte mycket mer – och ändå fick de jobbet. Hade de lovat att piska MM som belöning? (ja förlåt)

          Man måste ju ändå säga att det är LITET bestickande att det team MM från början gav nobben, Lotus – de åkte bara in på bananskalet BMW – är de som hittills lyckats bäst med sin F1-satsning.

Leave a Reply