Ferrari ändrar bar code-livery efter cigarettbråk

Ferrari-logo-2

Ferrari har ju kritiserats för smygreklam på sin livery. Har inte hängt med så väldigt i svängarna, men det har varit lite fram och tillbaka. Löjligt har väl det hela kallats från Ferrari.

Nu har i alla fall stallet publicerat en artikel på sin hemsida där de meddelar att de trots allt ändrar utseende på bilen. Till det bättre får man väl säga, mer rött nu. Så här ser nya bilen ut;

ferrari

Att jämföra med det som varit fram till nu;

ferrari

Och så här skriver de (i vanlig tuff, men något gnällig?, Ferrari-stil);

Change of livery

Montmelò, 6th May – Together with Philip Morris International we have decided to modify the livery of our cars starting with the Barcelona Grand Prix.

This decision was taken in order to remove all speculation concerning the so-called “bar code” which was never intended to be a reference to a tobacco brand.

By this we want to put an end to this ridiculous story and concentrate on more important things than on such groundless allegations.

14 comments

Leave Comment
  1. Lisa C

    Är väl ännu mer gnälligt att plötsligt börja tjafsa om dessa streckkoder som funnits i en halv evighet – och på så sätt ge Marlboro mer gratisreklam än Philip Morris någonsin vågat drömma om. Jag är övertygad om att de hoppar högt av förtjusning.

    • Sebastian

      Plötsligt börja tjafsa… eh… det finns ingen som har koll på F1 som inte kopplar streckkoderna till Marlboro, de borde inte varit där i första taget (började de dyka upp 2007?). Ferrari ska vara glada att de slipper en kraftig böter. Och nja, jag tror inte Philip Morris skrattar hela vägen till banken. De skulle kunna får böter på åtskilliga miljarder om EU-såg det som ett brott mot marknadsföring av tobak.

      • Lisa C

        Nä, precis – ingen som har koll på F1, eftersom vi är vana vid att cigarettsponsrade team gör på detta sätt när de tävlar i länder där cigarettreklam är förbjuden. Det är inte precis nåt nytt, det är en gammal fin beprövad metod att piffa upp bilarna. 🙂

        Team Spirit istf Mild Seven, Buzzin Hornets istf Benson & Hedges (och ännu värre BE on EDGE), David & Mika istf West osv. Däremot har jag svårt att tänka mig att en vanlig dödlig icke-F1-insatt skulle förknippa dessa usla streckkoder med nåt ciigarettmärke.

        Så om EU i alla år tillåtit denna form av smygreklam inom F1-cirkusen så har jag svårt att tänka mig att de skulle vakna till nu. Då är det väl egentligen värre att Ferrari faktiskt heter Scuderia Ferrari Marlboro, för det kan minsta barnunge förstå som kan läsa. Men det är det minsann ingen som farit i taket över…

      • Sebastian

        Sant. Men du har ju läst juridik och vet att det inte är godkänt förrän det är prövat, och diskussionen var att EU borde pröva om det verkligen stämde med lagen om marknadsföring av tobaksprodukter.

        Jag är rätt säker på att om EU började kika på namnet Scuderia Ferrari Marlboro så skulle de ha synpunkter och säkert med medföljande böter. PhilipMorris vet att inte väcka en björn som sover.

        • Lisa C

          Nja, Ferrari/Philip Morris bryter nu en gång redan som det är mot EU:s tobakslagstiftning, vare sig de har streckkoder och/eller kallar sig Scuderia Ferrari Marlboro eller ej.

          1. The objective of this Directive is to approximate the laws, regulations and administrative provisions of the Member States relating to the advertising of tobacco products and their promotion:

          (a) in the press and other printed publications;

          (b) in radio broadcasting;

          (c) in information society services; and

          (d) through tobacco related sponsorship, including the free distribution of tobacco products.

          http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32003L0033:EN:NOT

          Det är alltså d) som är aktuellt i detta fall. Alla andra F1 team fick sluta med tobakssponsoringen efter 2005/2006 men Ferrari fick dispens till 2011. Fråga mig inte hur det gick till. Lille Maxxx var väl inblandad, som vanligt. F.ö har EU inga synpunkter.

          Den aktuella debatten handlar väl om huruvida streckkoderna kan räknas som “subliminal advertising” enligt engelsk lagstiftning. Det var ju en engelsk läkare som satte igång hela cirkusen. Och han har väl lyckats bryta rätt bra mot EU:s lagstiftning enligt a)… 😉

  2. wahlis

    Kan någon förklara för mig hur det är tänkt att strecken ska vara ett budskap för tobak? Handlar det om något i stil med “det finns faktiskt streckkod på röda cigarettpaket också” eller är det så att strecken faktiskt stämmer överens med EAN-koden för Marlboro?

      • Lisa C

        Precis, det är färgerna och streckens placering man hakat upp sig på. Kisar man eller kollar på långt håll så påminner streckkoderna rent designmässigt om ett Marlboropaket.

        Och visst gör de det – om nån talar om det för en!

        Måste säga att jag aldrig sett det förut, aldrig tänkt tanken, trots att dessa streckkoder suttit på Ferrarin i flera år, men nu när jag blivit “upplyst” ser jag de förbaskade cigarettpaketen överallt. Inte för att jag får nån överväldigande lust att springa till ICA och köpa en limpa Marlboro, men denna debatt har förvisso ökat min produktmedvetenhet högst betydligt. Jag står nog fast vid att Philip Morris borde hoppa högt av glädje över all gratisreklam de fått.

      • wahlis

        Jag är skeptisk… det enda som stämmer överens är färgerna, något mer kan jag inte se.

        Sök efter “logo” på Googles bildsök och välj färgen rött så får du upp många bilder som skulle matcha bättre mot Ferrarins röda och vita.

  3. theStig

    Dessa streckkoder är väldigt gamla, minst sen början av 80-talet.
    “Som vanligt” var det främst i Australien, men också i Tyskland de var tidiga med att se rött (*pun*) på tobaksreklam, och med ens gjorde reklammakare om logon “Marlboro” till en massa streck med samma inbördes bredd och luft som bokstäverna i loggan. Den har använts av flera Marlboro-sponsrade team, inte bara Ferrari.

    McLaren 1981, Tyskland:
    http://www.gptotal.com.br/images/O-McLaren-MP4-2C,-com-Rosbe.jpg
    McLaren-tester 1982 (Lauda?):
    http://www.ingo-cernohorsky.de/archiv/1982/teams/mcl82.jpg

    Den har sen hängt med och blivit mer och mer vanlig. När FIA sedemera förbjöd tobaksreklam, höll Ferrari fast vid “streckkoden”, hävdandes att det var en del av deras design.

    “Inte reklam”, javisst! Trot den som vill.

  4. theStig

    vidare…

    Benson and Hedges gjordes om till Bee on edge, bibehållet typsnitt och bokstävernas inbördes placering.
    Lotus skrev “Lotus” i Camel-typsnitt
    och bäst var BAR som kringgick regeln genom att döpa teamet till British American Racing (samma typsnitt å allt) istället för British American Tobacco.

Leave a Reply