Ferraris gnäll…

Daniel tipsade om det här i en tidigare kommentar men jag har inte hunnit kommentera det ännu. Ferrari har publicerat ännu ett sånt där märkligt brev/märklig artikel på sin hemsida där de mest gnäller av sig på de andra stallen.

De har gjort det här några gånger tidigare, och det är lika märkligt varje gång. Vad är poängen? Gnälla på Maxxx är sååå 2009. Brevet;

The Horse Whisperer – For whom the bell tolls

Maranello, 22nd February – Only less than three weeks to go until the ultimate form of motor sport, the Formula 1 World Championship, gets underway, while celebrating its sixtieth birthday this year. For many of the teams, this coming week is a crucial one, as the bell rings to signal the final lap, with the last test session getting underway in Barcelona. It is one last chance to run the cars on track, to push reliability to the limit and to try and find some performance. That’s the situation for many teams but not for all of them. Of the thirteen teams who signed up, or were induced to sign up, for this year’s Championship, to date only eleven of them have heeded the call, turning up on track, some later than others, and while some have managed just a few hundred kilometres, others have done more, but at a much reduced pace. As for the twelfth team, Campos Meta, its shareholder and management structure has been transformed, according to rumours which have reached the Horse Whisperer through the paddock telegraph, with a sudden cash injection from a munificent white knight, well used to this sort of last minute rescue deal. However, the beneficiaries of this generosity might find the knight in question expects them to fulfil the role of loyal vassal. All this means, it is hard to imagine the Dallara designed car showing its face at the Catalunya Circuit, with Sakhir a more likely venue to witness the return of the Senna name to a Formula 1 session.

The thirteenth team, USF1, appears to have gone into hiding in Charlotte, North Carolina, to the dismay of those like the Argentinian, Lopez, who thought he had found his way into the Formula 1 paddock, (albeit with help from chairwoman Kirchner, according to the rumours) and now has to start all over again. Amazingly, they still have the impudence to claim that everything is hunky-dory under the starry stripy sky.

Next, we have the Serbian vultures. Firstly, they launched themselves into a quixotic legal battle with the FIA, then they picked the bones of Toyota on its death bed. Having got some people on board, around whom there was still a whiff of past scandals, they are now hovering around waiting to replace whoever is first to drop out of the game, possibly with backing from that very same knight in shining armour whom we mentioned earlier.

This is the legacy of the holy war waged by the former FIA president. The cause in question was to allow smaller teams to get into Formula 1. This is the outcome: two teams will limp into the start of the championship, a third is being pushed into the ring by an invisible hand – you can be sure it is not the hand of Adam Smith – and, as for the fourth, well, you would do better to call on Missing Persons to locate it. In the meantime, we have lost two constructors along the way, in the shape of BMW and Toyota, while at Renault, there’s not much left other than the name. Was it all worth it?

Som sagt.. börjar ju tröttna på den här stilen. De har gjort det med stil nån gång, men nu tycker jag bara de undergräver sin egna status. Och status har de ju, Ferrari är på något sätt stjärnorna i F1 med sina röda bilar. Men jämför med Red Bulls sköna attityd som bjuder på sig själva så har man sig ju ett favoritlag mindre..

14 comments

Leave Comment
  1. musse

    ärger? Bara för att ferrari är störst i F1 behöver man inte bete sig som arslen. det mad max gjorde var bara bra för sporten. jag tror nog dom flesta håller med om att det blir roligare med fler bilar. USF1 kan man nog bojkotta och campos meta har man inte hört så mycket om. Men varför bojkotta en stark kandidat som lola dock jädra bernie

  2. Lisa

    Pja, jag tycker nog Ferrari har rätt jag…Även om jag nog skulle ha uttryckt mig litet elegantare än vad The Horse Whisperer gör. Fullt så dramatiskt behöver man inte uttrycka sig, då finns det risk att budskapet inte når fram. Sen är det faktiskt litet roligt att någon tar bladet från munnen, brukar vi inte gnälla på allt politiskt korrekt bla bla som teamen alltid brukar haspla ur sig?

    Gnäller på Maxxx gör Ferrari ju för att det är konsekvenserna av Maxxx idéer och framför allt hans något märkliga (nu var jag snäll) urvalsprocess vi får dras med i dag.

    Titta på det här:

    http://www.autosport.com/news/report.php/id/81677

    FIA måste inspektera och försöka städa upp i skiten, sponsorer hoppar hit och dit och pratar med x, y och z, förare kontrakteras utan att få jobb, konstiga team bildas och väntar bara på att nåt annat team ska fälla in klövarna, den ena vet inte vad den andra gör, pengar kastas i sjön… Gagnar verkligen sådana cirkuskonster F1?

    • Daniel

      Har de verkligen rätt?

      Känns något taskigt att klaga på Virgin och Lotus. De är ju med och testar och mot slutet av säsongen så kommer de knappast vara mycket sämre än vad Midland/Spyker/Force India/Super Aguri/Minardi var under flera säsonger.

      Max gjorde många misstag och uravalet av nya stall var minst sagt uselt men det var knappast bara hans fel att Honda, Toyota, BMW och till vis del Renault lämnat F1. Finanskris någon?

      • Wag the dog

        Nog måste du väl hålla med om att urvalsprocessen var ett skämt Daniel? Mosley gjorde ju allt han kunde för att styra ut bilföretagen från F1. Inte bara hans fel men inte faan kan man klaga på att nån bloggare på Ferrari “gnäller” över hur det ser ut nu. Eller blir det gnäll bara för att det är Ferrari?

  3. Erik R

    Ja, skönhetstävlingen som avgjorde vilka team som fick platser var minst sagt märklig.

    Varför inte bara låta dem köra om det? Låt nya team plus alla team som inte tog poäng förra året få göra upp om de lediga platserna i en försäsongstävling! Det skulle bli rättvist plus ge en massa publicitet åt F1 i allmänhet och, de mindre stallen i synnerhet.

    • Daniel

      Jo, jag kan ju tänka mig att väldigt många team är sugna på att satsa pengarna för att bygga en f1-bil för ett sedan kanske bara få köra den i ett enda race.

      • Erik R

        Det finns ju redan ett eller två team som tycks ha satsat massor av pengar, men inte ens lyckas köra ett race. Sen finns det ett annat som har pengar, bil och personal men inte får var med. Finns det konkurrens om platserna så tycker jag det ska avgöras av vem som kan få fram den bästa bilen, inget annat.

        Annars kan man ju börja om med förkvalet som fanns på 80-talet. Det skulle snabbt rensa ut de oseriösa teamen.

  4. Anders

    Jag förstår inte alls varifrån informationen om att Mosley skulle ligga bakom att flera av världens största biltillverkare formligen blöder pengar och inte vill investera miljarders miljarder i något som de inte kan vinna? FIA har ju tidigare stått för Ferrari International Assistance… eller har det blivit ändrat när Ferrari inte får som man vill längre?

    Billtillverkarna har sig själva att skylla när de har dragit upp budgetarna till ohållbara nivåer bara för att jaga tusendelar på banan.

    Absolut är det så att urvalet har gått till på ett väldigt suspekt vis, och man kan fråga sig vart vissa av de kandidater med motorer från annat än cosworth hade stått idag. Dock kan man förstå tanken bakom att få in en oberoende motorleverantör som ägnar sig bara åt just det, att bygga motorer. Då kommer det aldrig uppstå några oegentligheter mellan fabriksteam och kundteam, i och med att det inte finns.

    Sen finns det ju andra stora biltillverkare som till exempel Volkswagen som skulle kunna ge sig in i leken men gör det inte just på grund av att kostnaderna är för stora…

    Vilka körde mer eller mindre konsekvent mest testmil även fast de andra teamen hade en överrenskomelse om hur långa sträckor testande man skulle ha?

    ledtråd: inte williams och jag tror inte det var arrows heller faktiskt…

    Nä budgettak och betydligt mindre beroende av aerodynamik på bilarna, usch vad roligt det skulle kunna vara!

    • Wag the dog

      “Jag förstår inte alls varifrån informationen om att Mosley skulle ligga bakom att flera av världens största biltillverkare formligen blöder pengar och inte vill investera miljarders miljarder i något som de inte kan vinna?”

      Var har du läst sån information?

      “Vilka körde mer eller mindre konsekvent mest testmil även fast de andra teamen hade en överrenskomelse om hur långa sträckor testande man skulle ha?”

      Om A och B kommer överens om en sak behöver väl inte C följa detta om dom inte vill?

      Sorry – men jag hänger inte riktigt med. 😉

      • Anders

        Nä ursäkta…! trött efter en lång natts os-tittande 😛
        Jag förstår alltså inte vart folk tar informationen om att Mosley aktivt skulle ha skrämt bort biltillverkarna… det är ju snarare så att de (biltillverkarna) blöder pengar och då vill man (biltillverkarna) inte lägga ut miljarders miljarder på bilsport som man förmodligen ändå inte kan vinna. Det är knappast något konstigt beslut. FIA har ju en historik att hjälpa Ferrari i tid och otid och att nu surt uttala sig som Ferrari, om sådant man inte gillar, ger en dålig smak i min mun iaf. Hänger du med nu?

        Nä men visst man behöver inte följa en överrenskomelse om man inte vill, men då har man ju inget rätt att gnälla när andra kommer överrens och det blir en regel heller?

        • Wag the dog

          Vad jag menade är att du gissar och far med osanningar lika mycket som dom du anklagar för att fara med osanningar om Mosley.

          Har du bevis för att FIA varit köpta av Ferrari? Vet du att alla biltillverkare drog sig ur pga av konjunkturnedgången eller gissar du?

          Vi hör och läser alldeles för mycket som till slut blir sanningar.

          Ferrari gjorde aldrig nån överenskommelse och kan alltså inte bryta nån sådan. Att Ferrari gnäller, klagar, anklagar, diskuterar gör dom med samma rätt som McLaren, Williams, Sauber och alla andra. Det blir bara så mycket mer väsen av det hela när Ferrari gör det. Det kanske handlar om engagemang?

          🙂

Leave a Reply