Kimi Räikkönen kan tjäna mer utanför banan 2010 än som förare

Kort nyhet, mycket annat som ni märker. Men det låter bara för märkligt; Kimi Räikkönen tjänar mer pengar nästa säsong om han låter bli att tävla, än om han får en sits i ett stall. Så här skriver f1-live.com;

Kimi Raikkonen stands to make more money in 2010 if he takes a sabbatical. Germany’s Auto Motor und Sport reports that if the Finn accepts McLaren’s current offer, he will earn €15m in 2010, as opposed to €17m if he has a season on the sidelines.

According to his termination deal with Ferrari, the Italian team has promised to pay Raikkonen €17m if he does not race in F1 next year, and €10m if he finds suitable employment elsewhere.

Realising this, McLaren has reportedly offered Raikkonen just 5 million for the 2010 seat, concluding that €15m in total earnings is a very healthy amount for the 2007 world champion.

Presently, Raikkonen’s management team of Steve and David Robertson is demanding that McLaren pay a full retainer, plus agree to a reduced amount of sponsorship days for their charge.

Nick Heidfeld has been touted as McLaren’s ‘plan B’, and in an interview with spox.com, the German was asked about Martin Whitmarsh’s recent statement that the German veteran is perhaps F1’s most underrated driver.

“At the moment I’m not ruling out any team,” he answered.

Snacka om bra betald förare..

12 comments

Leave Comment
  1. Erik R

    Jisses vad Ferrari får betala för att “slippa” Kimi! Det vore ju lite ironiskt om Ferrari ska betala större delen av hans lön om han sen slår dem på banan…

    • mikke

      slippa är väl inte rätta ordet, han har ju kontrakt för nästa år, 2010. då “kostar” det att bryta kontraktet?

      • Erik R

        “slippa” (inom citationstecken) är precis rätta ordet. Märkligt att betala så mycket pengar för att bli av med den enda förare som faktiskt kan hantera en Ferrari just nu. Jag skulle nog hellre ha betalat för att bli av med Massa. Ingen vet dock om han kommer att vara 100% nästa säsong.

        Tänk om Alonso får lika svårt att bemästra bilen som Fisichella och Badoer, och Massa visar sig inte riktigt återställd…

        • Lisa

          Jo säkert…

          Den dan Alonso börjar komma med prat som “bilen är svårkörd, däcken passar inte, vädret är fult, bromsarna funkade illa, skorna var för trånga, ratten bet mig” à la underpresterande förares ursäktsformulär 1A så börjar jag nog supporta Sutil i stället. 🙂

        • Berra

          Ferrari hade nog inte så mycket att säga till om när de väl bestämde sig för Alonso. Santander kom med pengar och ville ha in honom i bilen. Så jag gissar på att Ferrari har tjänat pengar på inkomst från Santander jämfört med utgifter för att lösa Kimi och betala Alonsos lön.

          Sen kan man fråga vad det hade gjort i PR väg både för Ferrari och Santander om det hade varit Massa som lämnat? Hade nog kunnat tappa lite good-will.

          Så ser jag på saken iaf, personligen tycker jag om Ferrari, Massa och Kimi. Alonso är jag kluven till men det ska bli intressant att se vad han kommer att prestera.

  2. wahlis

    Heja Kimi!

    Se till att nästa team du landar hos pröjsar ordentligt och se sedan till att spöa Ferrari i din nya bil.

  3. den glade nazisten

    Han kan väl köra DTM eller nåt då, så får han ju 17 mille från Ferrari plus några mille från ett DTM-team.

  4. FINNPWRUSA

    Ja jösses…. nån är väl dum nog att betala kimi +7 mill E att köra deras F1 bil OCH ge honom några helger ledigt så han kan ta lite… eller snowboarda, köra rally, raisa snöskoter eller va tusingen han hittar på….!?

    Vi vet alla att han kör F1 och antagligen i McL nästa säsong….

    Lisa o hennes Alonso kramande har jag i nerverna på men kan inte säga något då jag nog är lika mycket ‘Kimi kramare’….

    Fast artikeln är ju intresant….. even om Kimis värde som förare är ganska klart för oss noviser…. = ovärdelig och ALLA betalar vad det kostar!

    Det torde vara klart snart och vi alla vet…

Leave a Reply