Lägger Ferrari ner utveckling 2009 och satsar på 2010?

Efter senaste fiaskot (det var ju nära, men så får man väl ändå kalla det) i Kina (reaktioner ute i media här på AB, DN, SvD, EX)snackas det en del om Ferrari. En snabb kik på vm-tabellen avslöjar att det är två stall som fram till nu plockat noll poäng; Force India och Ferrari. Efter loppet i Shanghai kändes det ju som att Force India var närmare poängen än Ferrari dessutom..

1981 får man visst gå tillbaka till för att finna en så dålig start av en säsong. Så läste jag någonstans, hittar det inte nu, att någon av cheferna i stallet sagt att om inte poäng kommer snarast så kan man gå över till att fokusera på den nya bilen inför 2010. Ganska dramatiska steg för ett stall som Ferrari.. Det var nog den här artikeln på autosport. De skriver bland annat så här;

Speaking at Shanghai on Sunday night, Domenicali refused to rule out the possibility of the team abandoning the development push on its 2009 car if matters do not improve when a double-decker diffuser version of its F60 is raced for the first time at the Spanish Grand Prix.

When asked at what point the team would decide whether to start concentrating on the 2010 car, Domenicali said: “I think for sure we will see after Spain where we are. In that period we will see really what can be the situation – so when we come back to Europe basically.”

Men, som han också påpekar senare, Red Bull har ju lyckats ändå så att säga. Diffuser eller inte, det är inte den enda lösningen på det här. Ser svårt ut för Ferrari att skaka fram en quick-fix som löser problemen. Nu blir ju förarna ännu viktigare.

Frågan är väl; vem av Ferraris förare blir den första att plocka poäng? Och vem kommer ha flest poäng i Ferrari vid slutet av säsongen? Det är något att gå runt och småfundera på..

18 comments

Leave Comment
  1. Sebastian

    DN: “Efter Internationella bilsportförbundets beslut i veckan som gick, att de så kallade diffusorerna är tillåtna, måste de team som inte har dem snarast hitta liknande lösningar.”

    Det var ju skönt att höra. Jobbigt om ICA hade dömt all form av diffusor olaglig…

  2. Erik R

    Ferrari har en knivig situation. De har ett av världens starkaste varumärken, så det blir en mycket större prestigeförlust för dem att ha en usel säsong, jämfört med t.ex McLaren. De är piskade att försöka uppnå åtminstone någonting även i år.

    Men jag tror inte man ska dra alltför dramatiska slutsatser av de första tre loppen. Ferrari har ju ändå varit med hyfsat, och om de bara får tillförligligheten borde de kunna vara stadiga poängplockare även om det knappast är frågan om att kämpa om segrar just nu.

    Nästa torra race får vi en lite mer rättvis bild av stallens verkliga prestanda.

      • Sebastian

        Jag var i grannlandet Förenade Arabemiraten när det snöade för första gången på 100 år… 🙂 Någon som vet prognosen för sandstorm?

    • Lisa

      Det är ju inte alltför längesen Ferrari hade en rätt usel säsong. 2005 hade MS varit så långt ner som femma i VM-tabellen om det inte varit för cornflakespaket-vinsten i Indianapolis.

      Annars håller jag med – det är för tidigt att kasta in handduken än, två tokiga regnlopp och Australien är knappast nån bra vägvisare. Fast det ser inte sådär jättelovande ut med tanke på deras problem att få in en ny diffuser, och tillförlitlighetsproblemen. Felipe baby gjorde ju faktiskt hyggligt ifrån sig igår innan kärran gav upp och han var dessutom på en BRA strategi – till skillnad från vissa andra… (ja, jag är fortfarande sur!)

      Ferrari hade f.ö säkerligt haft poäng (t.om pallplats) om Kimi inte somnat i Australien, sovande förare gör inte saken bättre och inte heller att sätta på regndäck i torrt väglag. Litet skärpning både här och där vore nog inte helt fel.

    • Magenus

      Jag hoppas du har rätt. Men det regenade i Qtar förra helgen under MotoGP-loppet. Det ligger ganska nära Bahrain.

      • Sebastian

        När det regnar så öser det ner och oftast superlokalt. Men om det regnade förra helgen så är nog oddsen ännu lägre den här.

  3. HENKE R26

    Helt rätt. Torrt race ger andra förutsättningar, tror inte att Scuderia Ferrari är så långt bakom
    som det har sett ut nu. Men visst, dom sitter i en ovanlig för dom knivig situation. Synd om Renault och Alonso att deras försök inte nådde fram till poäng, men bilen verkade gå lite bättre med det nya diffusorpaketet på. Snyggt var det inte iaf. Vad ska man säga om Nelson…….måste börja leverera nu annars sitter han nog löst i sin stol.

  4. Meister

    Eftersom Ferrari skäms så borde väl du som fan också skämmas? Fast du kanske bara är ett fan när det går bra? 😛

    • D.B

      jaha.. är det därför man är ferrari fan… *S* om hela din släkt & farfar osv. skulle skjuta sig i foten med hagelbössan så skull du också göra det eller… =P

  5. Lisa

    Tycker alla Ferrarifans ska ta det litet lugnt. Som sagt – det är inte längre tilbaka än 2005 som Ferrari var rätt dåliga och hade de inte haft en så bra förare som MS hade det slutat mycket, mycket värre. Se bara på Rubens resultat det året!

    Det går upp och ner i F1, det är bara att köpa. Ferrari kommer igen, det har bättre förutsättningar än de flesta att göra det.

    • Sebastian

      Det enda orosmolnet är att Kimi säger att bilen inte känns fel. Det lär vara typiskt för bilar som inte är riktigt snabba.

      Med en ny bottenplatta, lite mindre regn och ordning på KERS så kommer vi få njuta av Martin Brundles “And Kimi Räikkönen is coming alive…”. Till dess är det chianti i vrångstrupen ett tag till.

      För övrigt så lider Hamilton av samma problem med sin aggressiva körstil som han hade förra året. Han tar många platser men däcken slits väldigt mycket. Hoppas att motorn inte slits lika mycket, då kan andra halvan av säsongen bli lite trist.

      I vilket fall tycker jag att det är synd att däcken straffar den som vågar trycka på. Han hade ju flera riktigt snygga omkörningar, men förlorade grepp när vänster framdäck slets ner. På BBC kunde man iofs tydligt se hur hans McLaren lyfter inre framdäcket så det kan vara en inställningsfråga. Blir intressant att se i Bahrain om de får ordning på det för då kan han bli riktigt vass.

      • Lisa

        Orosmoln? Usch vad bortskämda ni är. 🙂

        Alonso säger precis detsamma. Förra året slängde han paellatallriken i väggen så riskornen skvätte och sa att bilen var bara skräp, skräp och skräp men i år säger han att den känns jättebra, bara litet…slö… så i så fall kan vi väl dra slutsaten att Renault nu kommit upp till Ferrarinivå i alla fall. 😛

        Skojar, men är förarna nöjda med körbarheten är det väl bättre än om de kastade memma/vad nu brasilianare kastar/ i ren frustration. Lämnar gott utrymme för förbättringar! 🙂

        Men visst, jag håller tummarna för att dessa dystra miner snart ska bli litet gladare.

        http://i384.photobucket.com/albums/oo284/ormets/ferarri.jpg

        Vi som dricker cava är förresten betydligt mer härdade, vi sätter inget i vrångstrupen nuförtiden vad som än händer (fast det var nära en allvarlig hostattack i helgen, det kan inte hjälpas…)

  6. Phixx

    Bara att sitta lugn i båten, i värsta fall så har ferrari en dålig säsong och kommer tillbaka nästa år. Tror dock inte att dom är helt körda än.

  7. TOBIAS

    Problem har ju rätats till förrut under säsonger och jag tror bara det är tillförlitligheten och en viss otur med regn som gjort att det inte varit deras start på säsongen. Massa hade säkert grejat pallen om inte motorn gett upp och Kimi verkade ha problem med bilen igen. Båda förarna lär väl ha helt nya grejor i bilarna i Spanien och då tror jag att det svänger.

Leave a Reply