Officiellt! Fernando Alonso ersätter Kimi Räikkönen i Ferrari

Det var ju snack om att det här skulle komma i morgon, men redan nu har alltså Ferrari meddelat att man byter ut Kimi Räikkönen med Fernando Alonso. Dealen med Alonso sträcker sig över tre år med start nästa säsong.

Alonso i en Ferrari är ju en dröm på många sätt. Få förare lyckas kapa tiondelar och få ordning på bilen som han, se bara på vad han lyckats med i Renault. Felipe Massa kvarstår som Ferrariförare nästa säsong, men jag misstänker att han ganska snabbt kommer bli en andraförare på sätt och vis. Massa är, eller var i alla fall innan olyckan snabb, men tveksamt om han kan mäta sig med Alonso här. I och med den väntade flytten så antar jag att förarmarknaden är igång på allvar. Nu är väl Kimi nästa att meddela stall, McLaren är ju på tapeten. Och så är vi igång.. Kubica är väl hetaste namnet till Renault efter Alonso för tillfället.

Så här skriver Ferrari i ett pressmeddelande;

Press Release

Maranello, 30th September 2009 – Scuderia Ferrari Marlboro announces that it has reached an agreement with the driver Fernando Alonso. The agreement covers three racing seasons, starting in 2010.

The Scuderia’s driver line-up next season will therefore be made up of Felipe Massa and Fernando Alonso, with Giancarlo Fisichella in the role of reserve driver.

Kimi Raikkonen will leave the team at the end of this current season, after what has been a rewarding and fruitful partnership, which saw him win the Drivers’ title in 2007. He also played a key role in Ferrari’s taking of the Constructor’s title that same year and in 2008.

“We are very proud to welcome to our team another winning driver, who has demonstrated his amazing talent by winning two World Championships in his career to date,” said Stefano Domenicali. “Of course, we wish to thank Kimi for everything he has done during his time with Ferrari: in his first year with us, he managed to win the Drivers’ title, thus making his contribution to Ferrari’s history and he played a vital role in our taking of the Constructors’ title in 2007 and 2008. Even during a difficult season like this one, he has demonstrated his great talent, with several good results, including a great win in Spa and we are sure that we can share more good times together in the final three races of this season.”

“With common consent, we have agreed to terminate the contract binding me to Ferrari to the end of 2010, one year ahead of schedule,” said Kimi Raikkonen. “I am very sad to be leaving a team with which I have spent three fantastic years, during which time I won plenty of races. Together, we have won 50% of the world titles in that period and I managed to take the Drivers’ title in 2007, thus achieving the target I had set myself at the start of my career. I have always felt at home with everyone here and I will have many happy memories of my time with the team.”

Och Kimi säger följande;

“With common consent, we have agreed to terminate the contract binding me to Ferrari to the end of 2010, one year ahead of schedule. I am very sad to be leaving a team with which I have spent three fantastic years, during which time I won plenty of races. Together, we have won 50 per cent of the world titles in that period and I managed to take the drivers’ title in 2007, thus achieving the target I had set myself at the start of my career. I have always felt at home with everyone here and I will have many happy memories of my time with the team.”

Det har ju snackats på sistone om att Kimi tar plats i McLaren och ersätter Heikki där. Något omväntat, men väldigt spännande. McLaren mot Ferrari nästa säsong, det blir en fight att hålla ögonen på. Nu gäller det bara att de får ordentlig ordning på bilarna också så de inte sover bort första halvan av säsongen..

Mer i media (AB, DN, VG.no, SVT, EX,).

88 comments

Leave Comment
      • Lisa

        Och för alla som inte förstår “Teflonso” så är det ett epitet nåt brittiskt ljushuvud hittat på och alluderar på att han varit involverad i så mycket skit och ändå fastnar inget.

        För mig är det snarare en fråga om att hur mycket skit den engelska pressen än försöker kasta på honom så fastnar inget. 😀

        Förstår att det är frustrerade för de arma krakarna att de inte kan ta ner honom, men jag tänker inte agera terapeut för brittiska massmedia. Deal with it.

        • Wag the dog

          Finns det nåt som är bra som inte kommer från GB enligt engelsk press? Herregud så enögda dessa britter är!

  1. xzqw

    Typiskt att Alonso skulle till Ferrari när man har Ferrari som favorit stall och Kimi som förare, men nu följer jag Kimi till hans nya stall.
    Alonso som förare är mycket bra men han gnäller som en kärring ibland men det är Ferraris miss att dom byter ner sig till en sämre förare.
    Risken finns att även F Massa kör sämre efter skadan att det har tagit psykiskt på han.
    Annars är det bara att hoppas att Massa kör bra och kan utmana utan att Alonso blir sur.

    • Jyrkan

      Kimi är en underbar förare och jag tror att tyvärr hade nog inte Ferrari mycket att säga till om när Santader kom in som stor sponsor ,men jag tror att Kimi om han nu fortsätter och köra kommer lyckas hur bra som helst jag håller på Kimi i alla väder ,han är bäst han snackar inge skit,han hade nog haft flera VM titlar om bilarna hade hållit .

      Tänk er Kimi i en Lotus

      Vi håller tummarna för Kimi imorgon

  2. MACKAN

    Nästa säsong;

    Massa spöar Alonso och det blir en säsong av Räikkönen vs Massa!
    Ferrari som gör misstaget här, precis som under hela denna säsong.

    Kimi presterar grymt bra i årets Ferrari som är mycket sämre än konkurrenternas bilar, i en välutvecklad Mclaren blir han svår att stoppa.

    Vi får väl se, Kimi mästare 2010, någon som sätter emot?

  3. Fredrik

    Intresssant, det var ordet. Han kommer få ihop bilen bra, men han kommer att splittra stallet likt en kluster bomb, frågan är om han lyckas på ett el två år. I mclaren tog det ett halvår. Och renault….. klart han var delaktig i singapore skandalen och var därmed var han med att sänka renault också. så ByBy Ferrari. Förövrigt Kimi och alonso är väl båda dom snabbaste förarna just nu, like schumi kan de köra en långsam bil snabbt, så därför så var det nog inget snack om att A skulle ersätta Kimi.

    • Dan

      Alonso snabbaste föraren? Du måste skoja!

      Teflonso är lätt en av de mest överskattade förarna, vilket kommer att visas 2010 då han inte längre kan skylla på en undermålig bil.

      • Wag the dog

        Och på vilket sätt har Ferrari visat att de har en bra bil nästa år? Har du sett den?
        Årets bil är ju undermålig så varför inte nästa års bil också?

        • Magenus

          Just därför, dom lägger ju inte en dollar på utveckling av den befintliga bilen, och jag tror inte deras ingenjörer ligger på plajjan och petar sig i naveln. men det är ju bara en gissning, det kanske dom gör?

          Kolla på honda dom la ner utvecklingen på 2008 bil efter halva säsongen och jag tror inte Brawn tog fram en världsmästar bil på en månad i vintras. Dessutom har Ferrari den bäst utvelcklade kers av alla stall vilket jag tror kommer vara en stor del till framgång nästa år.

          Så visst har dom förutsättningar för att bli snabba nästa år.

      • Magenus

        Nej du har rätt. Kimi är snabbaste, men Alonso har trots allt en helhet som få förare har, annars skulle han inte ha Två VM titlar i bakfickan. Även fast Kimi borde ha tagit hem VM 2005 han hade inte helheten. det är möjligtvis bara en av ynglingarna som har rätt recept för att bli en flerfaldig världsmästare och är Vettel.

      • Lisa

        Ehhh…Inte snabbaste föraren? Alonso har flest pole positions av alla de nuvarande förarna på gridden. I race gäller andra parametrar än blåsnabbhet, men det vet du säkert redan, Dan.

        Ferrari har haft samma problem som många andra i år med diffusertjafset som gjorde att man fick tänka om helt. Jag tycker att de klarade damagelimitation i det avseendet hyfsat bra. De ligger trea i WCC trots nollor i det första racen och det talar för sig självt. Hade Massa varit frisk hade statistiken varit ännu bättre. 🙂

        Nästa år är det annat som gäller, men i och med att Mercedesmotorn dricker mest bensin av alla så kommer de som inte använder den ha en fördel rent tyngdmässigt. Det är en bra start. (Williams vet f.ö precis vad de gör när de vill ha en Renaultmotor, den drar minst bensin av alla)

        Jag har 100% förtroende att Ferrari kommer att bygga ihop nåt bra, och då kommer Alonso att leverera.

        Och gör de det inte – så kommer han att leverera i alla fall så gott det går. Han är van från Renault. 😉

        • Anonymous

          Synd att du blandade in diffusertjafset för det är precis det det är. det var bara en anledning för dom övriga stallen skulle ha nått att skylla på. Red Bull hade bara den lilla diff. från början, dom har ju inte haft nått större problem.
          Toyota och Williams hade dubbel diffu. från början. det har ju inte gått så himla bra för dom. det gäller att bygga en bra bil överallt se på Brawn.

          Alonso har blivit F1´s globertrotter, jag börjar misstänka att hans mål är att ha kört i flest stall. Minardi 2001, Renault 03-06, Mclaren 2007, Ferrari 2010, Toyota 2011, Brawn 2012, red bull…………….Lola 2035…….stallchef Ladaf1 2040.

        • Lisa

          Naturligtvis gäller det att bygga en bra bil från början, men det hindrar inte att diffusertjafset ställde många teams planer på huvudet.

          OM nu dubbeldiffusern inte varit viktig – kan du då ge mig ett gott skäl till varför Red Bull – som hade en bra bil även utan dubbeldäckare – var så angelägna om att bygga in en? De kunde väl ha kört på även utan, bilen var ju bra… Eller hur?

          Resten av din kommentar är för tjafsig för att ens vara värd nåt svar.

        • frrdrik

          Du kallar mig för tjafsig visst (lite roligt kan man väl ha) men att vrida om min kommentar till att jag menar att det var snabbare att köra utan diffu. än med dubbel är väl lite väl tjafsigt det också. självklart är det säkert lite snabbare med dubbel än enkel iom att alla stall har det.
          men det jag menade är att vm avgjordes inte i Aus pga dubbel diffu.. och att diffusern har mindre betydelse än vad debatten i våras ville ge sken av.

          Innan redbull hade byggt in en dubbeldäckare hade dom redan visat att dom kunde utmana brawn om VM-titeln.

        • Sebastian

          Mercedesmotorn drar ev. mindre än Ferrari, kolla på Sutil och Räikkönen i Spa, och då har Ferrari mindre downforce (och rimligtvis mindre drag) än FI. Visst skillnaden kan bero helt på att Kimi höll uppe tempen i däcken, men ändå.

          Om det inte är någon som har siffror så skulle jag ta diskussionen om bränsleekonomi som spekulation. Sen köper jag iofs att en mindre stark motor drar mindre. Men man kan ju mappa om motorn för att optimera den för bränsleekonomi.

        • Lisa

          Har visserligen inga siffror, men det finns en intervju (nånstans) med Patrick Head där han diskuterar just bränsleekonomin och dess betydelse nästa år. Jag tror han kan räknas som pålitlig. 🙂

      • Anton

        Du är lustig du. Bara för att du inte gillar Alonso behöver du inte ignorera fakta. Alonso slog på ett förödmjukande sätt historiens bäste förare (Schumacher) två gånger om, och tvingade Schumi att pensionera sig. Han har alltid slagit sina stallkamrater bortsett från Hamilton som fick alla fördelar och ändå lyckades få lika många poäng. Hade McLaren gjort tvärtom och låtit Alonso åtnjuta Hamiltons fördelar så skulle dem vunnit bägge titlarna 2007.

        • xzqw

          2005 hade renault lyckats bättre med bilen men Schumi visade att han kunde köra skapligt fort i en dålig bil.
          Så om man ska gå efter resultat det året så vart han ifrån åkt men alla kan köra fort i en bra bil men det är när bilen är sämre som det visar sig vilken förare som verkligen är förare.
          2006 Utklassning var det inte Renault/Alonso var bättre första halvan av säsongen och Ferrari/Schumi var bättre andra halvan av säsongen men där var det materialet som fällde avgörande för båda parter.
          Ferrari bilen hade lite sämre hållbarhet och det var det som avgjorde.

          Mclaren historien 2007 det är bara dom närmaste som vet den egentliga sanningen vad som hände där.

  4. morgan

    Hoppas ferrari tycker det var värt de 50 miljoner dollar det kostar, men men..jag bryr mig inte. Jag håller på kimi och den bil han sitter i. Vore kul om han fick en plats i mclaren brevid kovalainen, men det kanske blir brevid hamilton isåfall 😛

  5. Fredrik

    Hoppas också att kimi kommer tillbaka till Mclaren.

    Skulle bara hoppas på att massa soppar banan med alonso, men jag tror inte det (Massa har varit borta i en halv säsong) och om så blir fallet så får vi se en repris på Mclaren 2007, halvtaskig stämning med andra ord, och det i ett stall med en bunt hetlevrade italjenare.shit hahahaha.

    • Lisa

      Jo, men han visste om redan från början att det skulle bli så, och han valde ändå Ferrari.

      För honom är det uppenbarligen inget tradedown.

  6. Jävlar va tråkigt att Räikkönen lämnar ferrari alltså, aja nu hoppas jag innerligt att han får en plats i McLaren och spöar Alonso stenhårt nästa år. Då skulle nog Ferrari ångra sig lite att dom gjorde sig av med F1’s snabbaste förare!

  7. HENKE R26

    Så tråkigt för Renault, kul för Ferrari. Ska bli mycket intressant att följa utvecklingen av detta. Har för mej att Alonso någon gång sagt att han aldrig skulle sitta i en röd bil….

  8. peter

    nej nej nej nejnejnejnejnejnejnej…….. vem som helst förutom alonso jag har hållit på berger schumacher salo irvine barrichello massa räikkonen todt brawn ja dom mesta när e gäller dom läckert röda ferraribilarna men nu åker tröjer o kepsar långt in i garderoben o kommer inte fram förrens fernando är klar me att förstöra ferrari o lämmnar dom.förlåt massa men ja vill inte ha på mej ferrarikläder nästa säsong så att någon tror att ja håller “flavio jr” . men ja kommer njuta varje gång massa kör ifrån han (så ja får njuta många gånger)

  9. Johan R

    Åh, vilken trevlig stämning det blev i den här tråden…

    Alonso är en stor stjärna, det är guld för sporten att han kommer till Ferrari. Jag tror att han kan lyckas bra där. Det som kan stjälpa honom är väl om det blir struligt mellan honom och Massa.

    Kimi verkar aldrig ha känt sig hemma hos Ferrari, ens när han vann mästerskapet, så nu får han (sista?) chansen att rycka upp sig i ett annat stall. Hoppas jag innerligt, han skulle ju kunna välja att pensionera sig också, vilket vore tråkigt.

    Med övriga rockader så bäddar det för en het säsong nästa år. Trots alla skandaler så har de tre senaste säsongerna varit guld, med massor av bra racing, massor av stall som varit med och slagits om topplaceringar, och stor dramatik ända in på mållinjen. Måtte det fortsätta!

  10. kimi

    helge..du verkar inte förstå nåt om f1 kimi och alonso är de 2 bästa förarna på gridden..båda 2 är ruggigt snabba samt sällan gör misstag..vilket tex hamilton gör ibland..schumi sa en gång att den enda förare han fruktade va kimi.och schumi lär kunna mer än en gammal sur gubbe som du helge

    • Mårten

      Vet inte om det är samma uttalande som åsyftas, men Schumi har i alla fall sagt att de bästa fighterna var de han hade med Häkkinen. Och han hade många fler och jämnare säsonger med Mika, så att han skulle ha fruktat Kimi mer låter väldigt osannolikt. Han och Mika började ju dessutom samtidigt (samma år i alla fall), vilket säkert också bidrog till det speciella förhållandet mellan dem.

      • Johanna

        När Häkkinen slutat och Kimi ständigt kom 2a i mästerskapet och verkligen utmanade Schumi så sa han i något uttalande att Kimi var den han fruktade mest.

        • Mårten

          Se där det hade jag missat, var det i samband med säsongen 2003 då? Man får kanske se det lite i ljuset av att han var mitt uppe i den fighten då, så här i efterhand med lite perspektiv på saker och ting verkar han hur som helst ha ändrat uppfattning lite.

          Och det var ju bara 2003 det var jämnt mellan dem (väldigt iofs), de övriga fem säsongerna slutade de i genomsnitt 88,6 poäng från varandra i tabellen, aldrig mindre än 50 poäng. Inte nära överhuvudtaget alltså, även om det var Kimi som var före en av gångerna.

          Menar inte att prata ner Kimi, han är en av mina absoluta favoriter genom tiderna, men någon epic antagonist med Schumacher som Hakkinen var blev han aldrig.

        • xzqw

          2005 gick Mclaren bilen riktigt bra förutom att motorn pajade lite väl ofta men när sakerna höll då var han farlig och vann oftast också då.
          Det var då Alonso och Kimi kämpade om mästerskapet, Mclaren hade egentligen det bästa paketet men materialet (motorn) var för dåligt.

  11. Erik R

    Kombinationen Alonso/Massa och Kimi/Hamilton skulle vara helt underbar. Då kan det bli minst 4 förare som utmanar varandra om titeln, förutsatt att Massa verkligen blir helt återställd. Hoppas verkligen det blir så!

    Vettel är jätteduktig (fast som vi såg i Singapore fortfarande lite orutinerad). Tyvärr tror jag inte Red Bull kommer att kunna hänga med Ferrari/McLaren nästa år. Trots att Ferrari och McLaren inte utvecklar så mycket har de ändå hunnit ikapp och förbi Red Bull, åtminstone på de flesta banor.

  12. tarzan

    ferrari will regret that. i hope kimi is back to the silver arrows. with 2 champs in the silver arrows it will be the best season 2010.

  13. Fastlane

    Helge har ju rätt…Kimi togs in i Ferrari för att för en fet lön ersätta Schumi , vilket inte var det lättaste.Förutom 07 säsongen har ju Massa visat mer vilja och initiativ och presterat bättre för en betydligt lägre lön , Domencali mfl. har ju upptäckt det och tar nu in en kille som dom tror kan prestera med samma lön som Kimi hade.Alonso är Ferraris framtid dom närmaste 3 åren.

  14. Lisa

    Om jag vore Kimifan så skulle jag inte önska honom tillbaka till Macca för allt smör i Småland. Han kommer att få spela andrafiolen där, och hur kul är det? Jag har genomlidit 1 år med Alonso där, och jag önskar inte samma skit för någon förare. Viserligen kanske saker har förbättrats litet efter Ron Dennis pensionering, men ändå.

    Skulle mycket hellre se Kimi i Brawn eller Toyota.

    • Fredrik

      Alonso var inte andrefiol i mclaren från början.
      Det var bara att hamilton var snabbare än någon hade väntat sig, eller så var Alonso inte bättre än att han blev spöad av en junior. (det är enda säsongen som han har haft lite motstånd, så det är klart att han (Santander) vill ha kvar Massa.)
      han blev desperat och ställde till ett j**la hallå i Mclaren.
      Det är klart mclaren valde Hamilton i slutet av 2007. för att kanske vinna vm. som ändå gick åt pipsvängen.

      • Anton

        Det var inte McLaren som valde Hamilton efter 2007. Det var Alonso som valde att lämna. Hamilton var bättre än alla hade väntat sig. Men hade Alonso fått Hamiltons fördelar så skulle Alonso blivit mästare. Nu stannade bägge på samma poäng trots det.

        Dessutom var ju 2007 året då Hamilton kunde göra i stort sett vad som helst utan att få bestraffning. Glöm inte det.

        • Fredrik

          Vem gjorde slut med vem??? Det kan man säkert vinkla på ditt Alonso fan sätt.
          Men ärligt talat, tror du verkligen Mclaren vill ha kvar alonso. oavsätt vem som startade konflikten mellan H och A. Han betede sig ganska ilojalt mot sin arbetsgivare mot slutet. han sa ju till och med öppet att om han kunde hjälpa Kimi till titeln skulle han inte tveka. Det kunde väl han ha hållit för sig själv.

          Det är möjligt att Alonso inte hade det lätt den senare halvan av 2007. Men o andra sidan så bjöd faktiskt ham bara på ett lättar motstånd i början av säsongen även om han hade kunnat köra snabbare. efter ett par race kunde inte stall ledningen bara stå och titta på när Ham låg bakom alonso o vänta på att få köra om, och släppte ham fri.

  15. xzqw

    Det var inte först 2007 som mclaren bilen tog sig i mål nästan varje race, när Kimi började i Mclaren så var motorn inte det bästa.
    Den gick sönder betydligt oftare än vissa byter kalsonger, så nu när mclaren har fått ordning på materialet och motorn så kan Kimi känna sig betydligt tryggare nu när han vet att motorn är nog den bästa i hela fältet.

    Att Alonso kommer till Ferrari kan vara bra för hans kaliber men han är inte bättre än Kimi.
    Alonso har haft mer tur med materialet och motorn har hållit än vad Kimi har haft.
    Nu när Alonso kör för Renault och den bilen är dålig så det är klart att han byter till ett bättre stall i statistiken.

    • cia

      Kan det möjligtvis vara så att Alonso inte har tur med motor mm utan att han behandlar bilen bättre. Mitt intryck av Kimi från Maccan var att han trampade gasen i botten så länge bilen höll eller ngt kom ivägen. (många konstiga kraschar).

      Jag har inte haft någon åsikt om Kimi som person tidigare men efter att jag läste en intervjuv med Massa ngn månad efter hans olycka så hamna han lågt.
      Massa fick frågan om Kimi hade besökt honom eller ringt. Men ingenting från Kimi.
      När de undrade vad Massa tyckte om det så konstaterade han bara “Det är Kimi”.

      • xzqw

        Mclaren har erkänt att deras motor var kass så om dom erkänner det så är det nog sant.
        Nobert Haug tyckte att Kimi borde ha vunnit förar vm redan 2003 och 2005 men motorn var inte så hållbar.

        Men först måste Mclaren bekräfta att Kimi ska köra för dom nästa säsong (2010) men spekulationer är alltid kul att läsa och tycka.

  16. FINNPWRUSA

    Hmm…?? Intresant… Ferrari har blinkat och nu…??

    Det blir nog McL för Kimi, den ‘hemligheten’ är dock lite bättre hållen än Alonso till Ferrari storyn. Intresant att Alonso skrev på för 2010 denna vecka. 2011 var ju klart men jag gissar Santander öppnade börsen… ännu ett steg mot McL för Kimi då Santander even där är stor sponsor…

    Alonso vs. Kimi kan jag inte utala mig om. Jag är Kimi fan och VET att de bägge är i topp tre med Hamilton. Jag gillar INTE Alonso och Hamilton! Men säger ändå ÄRLIGT att de är alla MYCKET BRA förare…

    Jag älskar Alonsos kör stil men han är för aggresiv vilket leder till slitna däck och misstag.
    Hamilton är Kimi lik men lite för het ibland. Kanske behöver mera rutin?
    Kimi är iskall och kalkylerande… nog det säkraste kortet. Snabbast, bäst?? INGEN aning!

    Jag trodde också att Kimi var ‘dålig’ på att utveckla men det visade sig vara fel. Kimi är nog ‘lat’ och gillade inte träning (då de hade det.) Kimi är enligt McL den BÄSTA de haft på att ställa in bilen. Kristall klar i översättningen från hans känsla till vad de behöver ändra. Jag tror också Ferrari vet detta men måsta kompromissa för att Massa skulle ha en chans.

    Sen de här med Ferrari McL… Det var min värsta dag i F1 då Kimi gick till Ferrari och jag ser framemot att sätta undan de röda och ta fram pewter! Eller gå on-line och shoppa en Brawn, Toyota, eller Renault kepa! Hoppas dock på McL!!! Brawn Merc vore okej, eller Nokia Brawn Merc, Nokia Renault…

    McL med Hamilton eller vit och blå Nokia sponsrad bil med Heikki! SUPER 2010!!!

    • cia

      Alonso är väl en av de som är bäst på att spara däck ……just på grund av sin körstil.
      Många som just har kommterat just detta.

      • FINNPWRUSA

        Enligt expertena på Speed TV (F1 förare, mekaniker och nu även en stall ägare) och Bridgestones representant använder sig Alonso, Kubica, och ett par andra av för mycket ‘side loading’ – ‘sido krafter’, eller sladd. Däckena är inte utvecklade för att hålla mot tryck/kraft den vägen…

      • Erik R

        Minns t.ex Suzuka 2005 (när däcksbyte var förbjudet). Alonso och Kimi startade 16:e och 17:e, gjorde otroligt många omkörningar och låg i princip på max hela tiden. Ändå kunde Kimi köra förbi Fisi (som kunnat söndagsåka längst fram hela racet) på sista varvet, och Alonso sluta trea trots en felaktig bestraffning. Det var en enorm uppvisning i hur man tar hand om sina däck.

  17. cia

    Ett urdrag ur en intervjuv med Montezemolo.. ang Kimi och Alonso

    “It’s a matter of personality, because Kimi is the type of person that shows little emotion, he keeps everything inside,” di Montezemolo was quoted as saying by Gazzetta dello Sport.

    “These things don’t help with the exchange of information inside the team. In any case I’m thankful to Raikkonen – he brought us a championship that we will not forget.

    “We needed a team player, and I think Alonso is that, considering also all the good things our team boss, [Stefano] Domenicali, has told me about him. But it’s also up to us not to make mistakes.

    Hela artikeln:
    http://www.autosport.com/news/report.php/id/79096

  18. Fredrik

    Offtopic, men det här är helt galet vad inlägg det har blivit. måste ju nästan vara rekord eller vad säger Daniel ? :-))

    • haha, ja snacka om att det tog fart när det blev klart med alonso.. och då var det ju ingen direkt hemlighet sedan tidigare.. ser redan fram emot alonso mot hamilton och förhoppningsvis kimi nästa säsong. men märks att det är god fart här på bloggen nu mot slutet av säsongen när det ska avgöras! hoppas bara vi får ha kvar lite spänning helt in mot slutet.

  19. Pingback: Alonso klar för Ferrari – Brumm.se - Om bilar: nyheter, tester, länkar

  20. Björn

    Ferrari:
    Massa är gammal i gården och vill vara/känner sig som försteförare. Alonso kommer inte att nöja sig med att vara nr2, så är Massa snabbare blir det Mclaren-beteende igen.

    McLaren:
    Lewis har vant sig vid att få allt först och kommer inte kliva åt sidan när Kimi kommer. Kimi kommer nog inte vara lika dålig som Heikki, utan glänsa bitvis och köra ifrån Lewis lika många gånger som han kommer bli frånåkt. Däremot tror jag inte gnistan finns kvar hos Kimi, så han lägger nog av snart.

    • Lisa

      Jaha, och de gånger Lewis blir frånåkt kan vi alltså med samma logik vänta oss litet “Lewis-beteende”?

      Stackars Kimi.

      • Björn

        De är nog lika goda kålsupare allihop.

        Utan vinnarskallen Allan skulle de aldrig sitta i en F1-bil. Sen kan man ju visa det mer eller mindre moget…

        • Lisa

          Jovisst. Jag håller med.

          Fast min poäng var att det var faktiskt inte Alonso som satte igång med att pipa och kasta nappen ur barnvagnen så fort han blev frånåkt, utan Lewis.

          Första tecknet var Monaco 2007 när den idioten t.om drog på sig en FIA-utredning gernom att pipa strunt i presskonferensen.

          Andra när Alonso tuggat i sig hans ledning i VM med stormsteg och han fann för gott att bryta mot alla teamöverenskommelser och inte ge Alonso den fördel som det var hans tur att ha. Det är ingen slump att Lewis betedde sig som ett arsel i just Ungern, Alonso nafsade honom i hälarna vid det laget.

          Sen kan man naturligtvis resonera att Alonso borde ha reagerat på detta piperi, gnäll och tjafs och dessa knivhugg i ryggen på ett annat sätt. Själv tycker jag han visade
          att han inte tar vadsomhelst och jag kan inte för mitt liv tycka att det är en dålig egenskap, så jag står fast vid mitt ord –

          stackars Kimi.

        • cia

          Lisa, det är tur att det finns någon som fattar att det inte var Alonso som var problemet utan Dennis lilla baby.
          Vad jag vet sa aldrig Alonso något illa om Hamilton.

        • Lisa

          Nej stämmer, vad jag vet har han aldrig sagt ett ont ord om Lewis. (till skillnad från vad Lewis sagt om honom, men det behöver vi inte gå in på)

          Han har dessuom alltid hävdat att problemet inte var Lewis utan teamet. De sa en sak till honom, och en annan till Lewis. När han fick frågan vad han skulle vilja säga till Ron Dennis (efter hela äventyret var slut) sa han “varför lyssnade du aldrig på mig?”

          Nåväl, det är vatten under broarna vid detta laget och jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig att nåt liknande skulle inträffa hos Ferrari. 🙂

  21. Kimi4ever!

    Jag tycker det är tråkigt att Kimi tvingas lämna Ferrari för gnällspiken/fuskaren Alonso då han är en mycket bättre förare! Men jag hoppas han går till McLaren nästa säsong, vore väldigt kul att se honom spöa skiten ur både Alonso och Hamilton!! GO KIMI!!!!!!

Leave a Reply