Ferrari F10 är här!

Ferrari har just lanserat sin utmanare inför årets säsong. Och visst blev det en röd och vit Ferrari F10 (tror jag den heter) som visades upp.

Ferraris egna minisite för den nya bilen finns här. Felipe Massa kommer också köra den nya bilen några varv på Ferraris egna testbana Fiorano under dagen. Detta är vad jag hittat om själva bilen;

Chassis

Carbon-fibre and honeycomb composite structure
Ferrari longitudinal gearbox
Limited-slip differential
Semi-automatic sequential electronically controlled gearbox – quick shift
Number of gears: Seven, plus reverse
Brembo ventilated carbon-fibre disc brakes
Independent suspension, push-rod activated torsion springs front and rear
Weight with water, lubricant and driver: 620 kg
BBS Wheels (front and rear: 13”)

Engine

Type: 056
Number of cylinders: eight
Cylinder block in sand cast aluminium: V 90°
Number of valves: 32
Pneumatic distribution
Total displacement: .2398 cm3
Piston bore: 98 mm
Weight: > 95 kg
Electronic injection and ignition
Fuel: Shell V-Power
Lubricant: Shell Helix Ultra

ferrari2010_4

ferrari2010_2

ferrari2010_3

ferrari2010_5

.

motorsport-total har ett bra galleri med bilder här. gpupdate har ett här.

Första intryck? Tja.. En Ferrari ska väl vara så mycket röd som möjligt, och så lite vit som möjligt för att vara riktigt grym?

Uppdaterad; Inte världens bästa video, men i alla fall en video från sjävla presentationen;

Mer i media (AB, statistik på AB här).

37 comments

Leave Comment
  1. Daniel

    De var väldigt blygsamma när de presenterade bilen. Mycket snack om hur de förbättrad bilen men man vet inte innan första racet. Vart är kaxigheten? Trodde Ferrari var bra på sånt…

  2. Min första reaktion är att de har en Red Bull-liknande urgröpning på hela nosen. Kan bli intressant att se om det är fler stall som har valt att hämta inspiration från Adrian Newey’s design när det gäller den biten.

    • Lisa

      Såg inte livestreamen själv men enligt uppgift var diffusern väl inpackad och öht inte synlig. Finns ingen anledning att lämna ut företagshemligheter innan man måste…

    • Sebastian

      Man får väl hoppas på något galet där bak så det blir lite snack.

      Men mest ser jag nog fram emot RedBulls launch, känns som de hade årets bästa bil sans diffusor så det blir spännande att se vad de hittar på.

      USF1 kan också bli intressant, men de har inte satt något datum ännu.

  3. Rent färgmässigt så är jag med på Daniels linje där, ju mer rött på en Ferrari desto snyggare är det men med tanke på att Santander har skrivit på ett flerårigt (fem?) avtal med Ferrari så lär nog bilen se ut ungefär så här i några år nu.

  4. Lisa

    Fram- och bakvingarna kan vi räkna bort, det är förra årets – det kommer nya grejor till Valencia.

    Tycker den ser prydligt och snyggt paketerad ut, de har lyckats bra med att integrera den större bränsletanken. Red Bull-front. Förhoppningsvis är den snabb. 🙂

    Skulle dock önska att de ville vara mindre schizofrena när det gäller att döpa bilarna. Det är svårt att hålla reda på deras eländiga beteckningar hela tiden. F10? Perché? F60 var väl därför att Ferrari firade 60-årsjubileum men varför F10?

    • Sebastian

      Med begränsad testning så undrar jag hur mycket de vill ändra vingarna. Känns inte som det var där förra årets modell låg efter*. Mer vad gäller diffusor och viktdistribution.

      * snillen spekulerar, but hey… 🙂

        • Lisa

          Framdäcken blir ju litet smalare i år så jag tror vi får se en del förändringar på framvingen, på bakvingen blir det nog inte så stor skillnad. Säger min lilltå iaf…

        • Lisa

          Ja, hoppas bara det inte regnar. I Valencia ska det visst gudskelov bli klart väder, fast ganska kallt! Inte bara vi som har vargavinter… (tja allt är ju relativt förstås, det rör sig om + 5-10°…)

        • Lisa

          I Maranello tycks shakedownen i eftermiddag vara inställd pga att banan är isbelagd. :/

          (vaddå, fram med dubbdäcken, Massa!)

  5. Björn

    Har hört ryktesvägen att Ferrari redan har haft problem med nya bilen. Någon annan som hört liknande rykten?

  6. F1 lover

    Najs

    Första intrycket var: Vad i…. har världens bästa och coolaste f1 stall lyckats försämra bilens utseende så mycket. men nu tycker jag den är riktigt snygg.
    Någon som håller med??

  7. Anders

    först:
    http://www.autosport.com/news/report.php/id/81104

    Williams nya?

    Ferrarin ser väl ut ungefär som f2005 och f248(?) gjorde 2005-2006 om man ser till färgschema osv? Klassiskt men kanske lite trist enligt mig. Framvingen ser ju ut att vara kopierad från fjolårets Brawn snarare än att vara deras egen… Ser i min kristallkula att många bilar kommer vara lik RB05 i formspråk och spionbilden stärker ju bara mitt resonemang.

    Vidare tror jag Ferrarin kommer få problem med bränsleförbrukningen, förarparet kommer dock säkert bjuda på sköna duster sinsemellan. Tar någon av dem förar-vm blir det på det berömda håret. Allt detta vågar jag bjuda på innan några försäsongstester ens har påbörjats!

    /AK

    • Daniel

      Står i Williamsnyheten att de vart ute och kört på Silverstone. Hur funkar reglerna kring shakedowns? Bara ett varv annars är det ett test?

  8. FINNPWRUSA

    Jag tycker den ser rätt bra ut! Alla kommer väl att ha Newey nos och Brawn bak då dessa visade sig fungera MYCKET bra ifjol…??

    Jag vill se en ‘genom skärning’ på Ferrarin, och de andra, på var de har bränsletanken-tankarna. Tror detta och däck användning/nötande blir avgörande 2010?

    Hur lågt har de fått dem, går de framåt (under föraren), har de (som ett flygplan) flera små tankar och kan med pumpar, graviditet, acceleration, etc. flytta bränsle under loppet för ultimat balans loppet igenom…???

Leave a Reply