Varning! Ferrari kommer köra med sitt elektroniska lollipop-ljus-system igen..

Ferrari-logo-yellow

Ferrari har meddelat att man åter inför sitt elektroniska lollipop-system där ett signalljus ger besked till föraren när han kan köra ut ur depån efter stopp. Systemet är omarbetat skriver de, och man får väl hoppas att det inte är samma kille som trycker på grönt längre..

Det hela är väl enklare nu när man inte fyller på bensin, men läge att höja ett varningens finger kanske när man ser till historien..

I Singapores Grand Prix sist fick Felipe Massa grönt ljus fast att de fortfarande fyllde i bensin och körde iväg med bensinslangen. Det kan ha kostat honom vinst och möjligen vinst i hela VM..

Innan dess var det ju Kimi som missade på ljuset och körde över sina mekaniker i Valencia..

Så här skriver Ferrari i ett meddelande inför Bahrains Grand Prix;

With no refuelling, wheel changing, which in the past was invariably completed several seconds before the fuel was taken on board, now becomes the key to a quick pit stop and therefore another vital strategic element. Over the winter, the pit crew has trained hard at the factory and during testing, as fractions of a second can win or lose a place on track. Additionally, the team has developed a new “traffic light” system, more sophisticated and safer than the one used previously. Therefore this is an additional option for releasing a driver back into the race.

Nu, häng med i F1bloggen Racing League redan från starten i Bahrain!

1 comment

Leave Comment
  1. Erik R

    Tja, de får skylla sig själva. Det finns ingen som helst fördel med att ha ett automatiskt system här. Det handlar om kommunikation mellan två personer och det kommer alltid att fungera mycket bättre när de två kan ha ögonkontakt. Visst blir det lite enklare när det inte är tankning, men samtidigt blir tidspressen betydligt hårdare när de kommer att ta runt 3 sekunder.

    Å andra sidan kan ju Ferrari ha infört nåt som liknar systemet som används i DTM. Där har varje mekaniker en knapp på mutterdragaren och när alla fyra har tryckt in sin knapp släpps automatiskt de inbyggda domkrafterna och bilen kan köra iväg. Fast, jag undrar om det skulle funka i F1 när man har en mekaniker som måste hantera lyftanordningen.

    Undrar vad oddsen är på att Ferrari råkar ut för lösa hjul pga sitt system…

Leave a Reply