Force India har presenterat nya VJM-03

Force India har släppt bilder på sin nya utmanare VJM-03, inför testerna som startar i morgon. Den nya bilen ser inte så illa ut. Har aldrig gillar helhetsintrycket, men den där gröna och orangea färgen börjar sätta sig.

Force India har ryckt upp sig ordentligt sett till designen tycker jag. Hemsidan är inte så tokig längre. Bilder;

force_india_1

force_india_2

force_india_3

12 comments

Leave Comment
  1. Anton

    Kul att Force India presenterar bilen med mjuka däck på så dem matchar liveryn på bilen.

    Ännu en spetsig bil. Jämfört med Brawn från ifjol som såg rätt trubbig ut, men var hyggligt snabb ändå.

  2. Mr Smith

    Är det regeländringar som gjort att alla kör med fena, eller hur kan det komma sig att det blir så samtidigt.

    • FINNPWRUSA

      Enligt Macca så är det en följd av regeländringar. De sade att med den nya tanken och alla luft intag och utsläpp fanns inte tillräckligt med stadga i höljet för att rymma allt. Fenan kom först för att ha plats för och stadga nämnda intag och utsläpp.

      Den riktar också luftströmmen mot dessa ‘VVS hål’ samt stadgar luften före bakvingen.

      Och som nämnt nedan tror vissa att den skall funka som ett ‘segel’ och stadga bilen i högfarts kurvor. Detta tros vara viktigare i år då bilen kommer att vara mycket tyngre och däckena måste klara denna vikt PLUS troligen hålla längre tid. Om bilen är stabilare i dessa kurvor och inte glider sidvägen är tanken att däckena nöts lånsammare…

  3. Sebastian

    Fena fungerar… har dock inte läst varför det dök upp just nu. Kanske blir ännu större påverkan i år eftersom sidepodsen är större och bakdelarna ser lite annorlunda ut.

    Bilarna åker lite på tvären genom kurvorna. Fenan hjälper genom att hindra luft från att passera över “motorhuven” sidledes. Om luft passerar över motorhuven får du lyftkraft och den blir dessutom mest på ena sidan, vilket påverkar både balans och grepp. Jag antar att det blir lite effekt mot sidoytorna på bakvingen också, men inte lika stor.

    Den här lyfteffekten är det som gör att stängda racingbilar ibland lyfter när de sladdar i hög fart.

  4. Daniel

    Stallet heter ju trots allt Force INDIA så färgvalet känns ju ganska självklart. Mycket bättre en Mclarenkopian de körde med sin första säsong.

    Det börjar bli dags för dem att lyckas nu. Sutil får allt ta sig samman och sluta köra av (eller bli påkörd) så fort det går bra.

Leave a Reply