Den okände svensken bakom Mercedes F1-motorer

John snappade upp en intressant artikel i Ny Teknik som jag fick tips om. Det visar sig att det finns en okänd (för mig och många andra gissar jag) svensk i kulisserna bakom tillverkningen av Mercedes Formel 1-motorer. Och svenskar som har något med F1 är ju alltid kul.

Ola Källenius heter han och bland annat så här skriver Ny Teknik;

Ändå är det Ola Källenius som ansvarat för såväl design som utveckling och tillverkning av den motor som sitter i världsmästaren Jenson Buttons och trean Rubens Barrichellos bilar i teamet Brawn GP.

Det lite intressanta är väl att Ola berättar om att det är bränsle och smörjning som är de främsta områden där de kan jobba och utveckla motorerna på. Annars är väl just den artikeln lite tunn på många områden. Svårt att få grepp om hur inblandad den där Ola egentligen är, eller vad han egentligen gör. Dessutom avslutas artikeln med att berätta att han tagit paus i F1-jobbandet och nu är på annat håll i koncernen..

Annars är McLarens hemsida inte så tokig om man har några minuter över. Där finns lite text om bilarna och annat att läsa upp sig på. Som den om ratten i en F1-bil som är lite intressant.

8 comments

Leave Comment
    • Johan R

      Tack! Det var sköna bilder. Svårt att se var han körde bättre eftersom de fokuserade så mycket på Schumacher.

  1. Sebastian

    Undrar lite om customers cars vs lägga ut all design på underleverantörer. Rent praktiskt så är det väl ingen skillnad? Dallara som gör Campos bil och Fondtech som gör Lotus.

    • Lisa

      Kul fråga. 🙂

      “6.3 A constructor is the person (including any corporate or unincorporated body) which designs the Listed Parts set out in Schedule 3 to The 2009 Concorde Agreement.

      The make of an engine or chassis is the name attributed to it by its constructor.

      The obligation to design and use Listed Parts shall not prevent a constructor from outsourcing the design and/or manufacture of any Listed Parts to a third party in accordance with the provisions of Schedule 3 to The 2009 Concorde Agreement.”

      Och vad Concorde har att säga på denna punkt har vi förstås ingen aaaning om. Om man kan lägga ut precis allt eller om man måste designa vissa delar på “listan” själv. J-a hemlighetsmakare.

      Max pratar litet om det här

      http://www.formula1.com/news/interviews/2008/1/7286.html

      Men huruvida hans idéer blev verklighet eller ej står skrivet i stjärnorna (eller möjligtvis i Concordeavtalet 😛 )

      Kan man lägga ut precis ALLT så är det väl ingen praktisk skillnad…

  2. Sebastian

    McLaren har inte en enda fastest lap och Renault tog två. Kan man ju tolka lite hur man vill, men…

    DHL Fastest Lap Trophy 2009 – Facts
    Winner: Sebastian Vettel (Red Bull)
    Number of fastest laps: 3
    Fastest lap of the season: Mark Webber (Red Bull), Brazil (1m 13.733s)

    Fastest lap drivers:
    Sebastian Vettel – 3
    Mark Webber – 3
    Rubens Barrichello – 2
    Fernando Alonso – 2
    Jenson Button – 2
    Felipe Massa – 1
    Jarno Trulli – 1
    Timo Glock – 1
    Nico Rosberg – 1
    Adrian Sutil – 1

    Fastest lap teams:
    Red Bull – 6
    Brawn GP – 4
    Renault – 2
    Toyota – 2
    Ferrari – 1
    Williams – 1
    Force India – 1

  3. Johan R

    Tio olika förare med fastest lap på en säsong, det är bra mycket! Rent racingmässigt var det här en riktig höjdarsäsong. Sen var det ju en hel del mindre lustiga “skandaler” under året, men de ökar ju om inte annat på dramatiken utanför banan.

    (Hur är listan sorterad mellan de som har lika många? Funderar över varför Button ligger under Rubens och Alonso… Kanske har med marginalerna att göra?)

Leave a Reply