Hamilton och Vettel varnade efter depåracing. Så här såg det ut.

shanghai

Har kikat en del på Alonsos fräcka förbikörning av Massa inne i depån under dagen, men hittade den här som visar episoden som både Hamilton och Vettel fick en varning för efter loppet. Det visar sig att de har en liknande fight på gång, såg bara utgången i loppet faktiskt, särskilt i ingången till depån.

Den här gången är det ju två olika stall och konkurrerande förare, och det är verkligen ingen kompiskörning det är snack om. Som sagt, varning blev det, men inte mer. Fortfarande inte helt säker på de där heldragna linjerna, men den diskussionen har vi i tidigare inlägg.

23 comments

Leave Comment
  1. Robin.

    Man måste inte ligga innanför linjerna påväg in i depån, det är bara ut det gäller.

    Hamilton och Vettel ligger ju brevid varandra och båda ska in i depån, tror mer att dom blev varnade för det som hände påväg ut ur depån.

  2. Patrik.

    Förstår inte hur Vettel fick varning.
    Hamilton fick hjulspinn och halkade efter, Vettel är då klart före med en halv billängd. Hur ska Vettel lämna plats åt en som ligger efter? Ska han stanna och släppa förbi? Då kan lika gärna Hamilton lägga sig bakom och sluta försöka pressa sig in.

    • Johan R

      Det är tillåtet att köra sida vid sida både på banan och i depån, och grundregeln är att den som ligger först får välja spår men måste lämna plats åt den andra bilen (möjligen inte på utsidan av en sväng, lite oklart).

      Vettel borde ha glidit lite åt vänster, närmare muren, för att ge plats åt Hamilton. I stället gled han åt höger, så att Hamilton trängdes in mot depåboxarna. Vettel ska vara glad att han kom undan med en varning.

      Jag tror att Hamilton blir varnad för att han borde lyft av när han blev trängd, i stället för att hålla på sin rätt. I trafiken gäller ju att man är medskyldig till en olycka som man kunde ha undvikit, även om den andra parten t ex brutit mot högerregeln eller kört mot rött. Man kan nog hävda samma sak på racerbanan.

      • Jag fattar inte alla fåntrattar som som gnäller över skitsaker..
        F1 är ju så jäkla regelförstört så att det är inget kul längre.
        så fort det händer en löjlig incident så ska det petas och snackas sönder.

        HERREGUD!!!!

        Det är racing vi håller på med, inget jäkla fjant ala VV.

        Det ska vara precis på gränsen till allt..

        Som det är nu är det rena sandlådan..

        Klart att Hamilton vill hänga av ryssen..
        Inte att ryssen vill om..

        Klart att Vettel är före..
        Han bestämmer var han ska köra..
        Inte någon jäkla högerregel eller gubbkörning..

        Det ÄR! Tävling inte ingen söndagsskola.

        F1 var bättre förr…
        MVH
        Roffe

        • Johan R

          Det blir bra racing om förarna visar respekt för varandra och inte tränger varandra av banan eller in i en mur. Jag ser hellre att någon köra om för att de lyckas bättre med att köra bilen än att de skrämmer den andra föraren till underkastelse.

          På senare år har det här blivit mycket bättre (det blev sämre under Sennas och Schumachers storhetstider). Montoya tog med sig en hel del bra attityder från amerikansk racing som sedan spritt sig bland de yngre förarna. En del av de mer artificiella reglerna som infördes under de dåliga åren (t ex att bara få byta spår en gång) borde nog kunna tas bort vid det här laget.

  3. Micke Nilsson

    Jag undrar hur FIA skulle ha reagerat om Massa/Vettel hade blundat för att Alonso/Hamilton kom på insidan och kört på honom. De skulle ha blockerat infarten och ingen skulle kunna komma in. Det i kombination med ett rejält regn, så att alla vill byta till regndäck.
    Jag skulle inte ha lämnat plats! Försöker man sätta sig på mig så får man sitta i räcket.

    • Johan Andersson

      Precis skall varningar ha någon funktion så måste ju en bestraffning komma när man fått ett visst antal, själv tycker jag att det borde vara efter just 2 st för då har man visat att det inte är någon engångs företeelse

      • Wag the dog

        Eller en reprimand? Alltså “skarp tillsägelse; tillrättavisning”. Nä, kul racing även om det var i depån. 🙂

    • Erik R

      Det här är inte fotboll, så två gula kort betyder inte rött. Varningen från domarna innebär snarare att man riskerar straff om man gör samma sak igen, men det har ju inte Hamilton gjort.

      • Johan Andersson

        Jag tycker ändå att det är en princip att när man överträder reglerna på ett sätt som renderar i en varning så borde det vara övergripande, annars finns det ju ingen orsak till att dela ut detta.
        Om nu antalet 2 gör att associationer till fotboll uppstår så kanske ett annat antal vore bättre det är inte det jag tycker det skall handla om inte heller att det är just hamilton som person.

        Om man nu har ett varningssystem så borde väl inte varningen i sej ha en individuell klassning som indikerar vilken överträdelse man gjort utan den borde ju vara just en varning en allmän sådan, en överträdelse har gjorts och detta har noterats.

        Förare som vid upprepande tillfällen drar på sej varningar har väl uppenbarligen en inställning till hur racen skall gå till som inte överensstämmer med FIAS uppfattning?

        • Erik R

          I fotboll brukar domaren också ge spelarna en tillsägelse ibland. Det betyder inte att spelaren får gult kort efter ett visst antal tillsägelser.

          FIA och förarna har i år (äntligen) samarbetat för att få till ett system med bättre och rättvisare regelbedömningar. Så vitt jag förstår är både förare och FIA nöjda med det.

  4. Anders

    I fotboll får du definitivt varning efter flera tillsägelser. Det sägs under dag 1 av domarutbildningen.

    Gäller även handboll.

  5. AS

    Kul att denna F1 blogg ser lite mer sakligt på racing än Aftonbladets F1-blogg och de som kommenterat.
    Tror att det är ett tecken på att här har vi riktiga race-fans till skillnad mot Aftonbladet.

    Så här skrev jag:
    Vad i hela fridens namn har vi för inställning i Sverige???

    Följer det mesta som skrivs om F1 i världen – samt ser BBC´s F1 sändningar (klassar ut all annan TV-bevakning av F1)
    – Har nu läst lite på Anna´s blogg samt de svenska kommentarer kring F1 här på Aftonbladet.

    I övriga världen så hyllas Lewis Hamilton för den racerförare han är. I många fall nämns han i jämförelse med storförare som Ayrton Senna, Schumacher mfl. Han är en av få förare som gjort så mycket intryck som enskild person, både historiskt och i daglig media.
    Hans inverkan på racing gör att han som enskild person även bidragit till ett enormt uppsving i tittarsiffror. Utan Hamilton så är dagens moderna F1 ingenting – vi har sällan skådat en sån talang i omkörningar, bromsteknik, racepace och regnkörning. Hans känsla och passion för racing är slående.

    Vad ser jag i Sverige? Jo, en massa ovidkommande kritik, skepsis, gnäll osv. Att Sverige är ett främlingsfientligt land vet vi – men att det skall ta sig i uttryck i en sport där alla vill se bra racing är för mig chockande. Jag kan bara tyda denna stora skillnad i hur vi i Sverige ser på Lewis Hamilton som ren rasism! SKÄMS PÅ ER!!! Är ni riktiga racingfans, låt inte en insnöad livssyn förstöra den mest fantastiska motorsportgrenen F1 ! ! !

    Och i just detta inlägg, så får LH kommentarer att han “kör som en blådåre” – den genomskinliga bakomvarande rasism är tydlig i detta uttalande – NÄR någonsin har vi racingfans klagat på att en racingförare kört som en blådåre?!?!?!

    Till Mårty-F1: Ska vi säga att vi vill ha förare som kör trafiksäkert och omtänksamt?

    Se istället den talang som ligger bakom alla de fantastiska omkörningar som Lewis Hamilton gjort i sin karriär – det är få racingförare som klarar av detta!!!! Titta bara på de tre sista racen – helt fantastiska uppkörningar!!! Vilken racingtalang ! ! !

    Arne Sundström

  6. AS

    Ja, just – sedan en kommentar om depåincidenten Vettel / Hamilton:

    McLaren teamet och dess lollipop-man ansågs inte ha gjort ngt som helst fel – då denne aldrig kunde förväntas se eller förutspå när RedBull släppte iväg Vettel. Detta skedde i samma sekund, eller inom bråkdelen av en sekund – så teamen går fria.

    Däremot så får både Hamilton och Vettel varningar.

    I Hamiltons fall så blir han ivägsläppt och får hjulspinn på den våta asfalten, vilket fördröjer hans start från depån – i hans synvinkel så dyker Vettel upp som en överraskning – då han måste lita på sin lollipop-man till 100%. I ren racing-anda försöker han återta sin position.
    FIA bedömde att han skulle ha backat undan när han insåg att Vettel låg jämsides i ytterspår.

    I Vettels fall, så har en del kommentarer visar oförståelse för att RedBull-föraren varnades. Men så här ser FIA på det hela:
    Vettel skulle ha hållit sig på vänster kanten och inte försökt tvinga Hamilton till höger – detta äventyrade starkt depåpersonalens säkerhet. Vettel ansågs faktiskt bidra till en större förseelse och därav varningen till den tyske föraren. Helt rätt!

    Arne S

  7. AS

    Lewis Hamilton har gjort 32 omkörningar i årets fyra F1 tävlingar!!!!

    Det är helt fantastiskt!

    Vänliga hälsningar
    Arne S

Leave a Reply