McLaren Mercedes MP4-25 är här!

mclarenVodafone McLaren Mercedes gjorde som Ferrari och presenterade sin nya bil online via live stream. Efter att ha visat upp hur många män i svart kostym de har som jobbar med bilen hoppade Jenson och Lewis upp på scenen och visade fram nya bilen.

Liveryn håller sig till McLarens silverfärgade schema, (inte helt olik Mercedes nya) men designen av bilen ser ut att kunna bjuda på lite nytt.

Det verkar däremot inte som att McLaren hänger på de flesta andra och kör med den där högre Red Bull-nosen, eller? Lite svårt att se av första bilden, eller lite halvsuddiga streamen online. Däremot skiljer sig luftintagen från något annat jag sett på de andra bilarna den här, och förra säsongen.

Första bilderna ligger ute, uppdaterar när jag har mer info om bilen!

Har hittat den här som jämför med Ferrarin, ser ut som att nosen är den samma trots allt;

McLarens hemsida finns här.

En fråga, det där med hajfenan, som jag kallar den. Men som väl officiellt har ett annat namn som jag glömt, någon som vet vad som gäller där? Är det ok att köra med den också 2010?

Mer i media (AB,).

36 comments

Leave Comment
  1. Johan

    Halvsuddiga stream? Vart kollade ni? Jag såg det på mclarens hemsida och det var hur bra kvalite som helst. Inget suddigt alls.

  2. Magenus

    Det var ju många som trodde att det skulle bli mer rött och det kan man väl säga att det blev. Jag gillar det röda på sidorna. Ingen risk att vi blandar ihop den med mercan iaf.

  3. Lisa

    Ungefär tvärtemot Ferraris launch. Macca – bra teknik, usel presentation (jag VET hur Button och Lewis ser ut och denna ändlösa ström av pratande gubbar gjorde ingen glad, det är bilen jag vill se!)

    Ferrari – usel teknik, bra presentation (gubbfritt med undantag av LdM och mycket bil. Tyvärr gick det inte att se nåt live, alldeles för liten bandbredd)

    Nå, Maccan: Originell. Minst sagt. Visserligen höjd nos men ingen riktig Red Bull-kopia à la Ferrari. Och den där hajfenan (har den nåt annat namn?) är ju bara FÖR mycket! 😮

    Men den kanske är bra, det återstår att se… Pris för nytänk ska de iaf ha.

  4. Daniel

    Vore kul om Red Bull bytt till helt annorlunda låg nos. Då kanske alla börjar undra hur klokt det var att apa efter dem…

    Men som tidigare nämnts, den där hajfenan. Blir lite orolig när jag ser den. Känns som om de vart redo att prova vad som helst.

  5. Anders

    Kan “fenan” vara där för att göra bilen stabilare i högfartskurvor? Hög vikt som drar i tangentens riktning lär ju slita på däcken i början… kanske bra att ha ett stabiliserande element sådär? Hur många var det som helt struntade i att testa liknande lösningar i fjol?

    Bilen ser helt ok ut, men hade hoppats på en orange klassisk ton istället för silver/rött…
    Ska bli väldigt roligt att se vad RB kommer med i februari, tänk om de tänkt om helt! Lite roligt med om att det redan börjat gå rykten om en B-spec ferrari! Vet inte vilken substans de har men ändå.

    Sauber nästa bil att presenteras på söndag?

    • Magenus

      Det är väl sista året de kör med en silverfärgard bil. Jag hörde något om att de fått dispens från Merca att ha det i år. Men det låter ju bara löjligt. Hoppas också på orange nästa år. men rött/vitt känns mer troligt

  6. Ole

    På engelsk kaller de finnen “dorsal fin”, som betyr ryggfinne. Jeg synes den skulle vært forbudt, ganske enkelt fordi den gjør bilene stygge.

  7. Lisa

    Det har inte “redan” börjat gå rykten, de är gamla – från 12-13 januari. Det är bara det att det är först nu engelska pressen fått tag i dem, och då blir det plötsligt uppståndelse.

    De kommer från en artikel publicerad i en tysk (surprise!) motortidning – visserligen skriven av en italiensk journalist.

    http://ferrarif1forum.com/2010/01/13/german-press-new-2010-ferrari-lacks-aerodynamic-efficiency/

    Den som vill tro på det får väl göra det. Själv tycker jag nog man ska vänta med att hugga huvudet av bilen tills den körts åtminstone ett och annat varv på bana.

    “Städfenan” användes väl bara av Renault förra året, om jag minns rätt. Och den var ju jättesnabb…

  8. Sebastian

    Jäkligt spännande. Väldigt små luftintag, stödkonstruktionen med fenan gör att de kunnat jobba en hel del under bakvingen. Attackframvingen ser också väldigt intressant ut. Jag tror att Ferrari sätter sin prosecco i halsen just nu.

  9. Sven

    Snygg! Som vanligt när det gäller Mclaren. Mercedes GP får skämmas lite med sina gråa fula bilar. MP4-25 är den riktiga silverpilen!

  10. F1 lover

    Tycker att ferraris bil är riktigt mycket snyggare än McLarens bil. “städfenan” på McLarenbilen är riktigt ful. Sen är ju silverfärgade bilar så uttjatat så det finns inte. Men färg ska man väl inte klaga på.

  11. FINNPWRUSA

    Wow, helt klart de två stora inte hade varandras anteckningar i år… Dorsal fenan skall enligt Speed TV hjälpa i högfarts kurvor… Renault och Force India har kört med dem tidigare… som nämnt ovan kan den ju tänkas hindra drift och däck nötning i längre hög farts kurvor? Mera för däcken än för fart/varv tid?

    Annat än mittbenan är den snygg! Färgen får min Merc att skämmas!

    • Lisa

      Alla har kört med mittbena förut. ALLA! (om jag var du skulle jag inte bry mig sådär jättemycket om vad Speed säger)

      Varför McLaren nu väljer att ta upp ett koncept som alla andra skrotat är dock skrivet i stjärnorna. Jag antar att de har en idé med det och OM det fungerar så är det kudos McLaren.

      Vi vet kanske litet bättre efter testerna.

  12. FINNPWRUSA

    Läste just på annat ställe att mittbenan/dorsal fenan mest skall hjälpa med att hålla luftintag och flytta luftsrömen till bakvingen på downforce krävande banor (Monaco nämndes…)

    • Johan R

      Svårt att jämföra när det är olika zoom på dem. Och man vet ju inte vilken framvinge de satt på vid foto-tillfället.

      Ser rätt olika ut nere vid barge-boards, dock.

Leave a Reply