“S*** happens”. Red Bull gräver ner stridsyxan?

red-bull-logo

Läste borta på autosport att Red Bull försöker gräva ner stridsyxan mellan Vettel och Webber efter kraschen i Turkiets Grand Prix och har släppt ett meddelande om det. Så här skriver de;

“It was a positive meeting, which draws a line under the incident that happened on lap 40 of the Turkish Grand Prix. The team is now fully focused on next week’s Canadian Grand Prix,” said the statement, which included a photograph of Vettel and Webber taken at the factory and captioned ‘S*** happens’.

“The team had got us into a great position and it wasn’t good for them what happened – so I’m sorry for them that we lost the lead of the race,” said Vettel.

“Mark and I are racers and we were racing. We are professionals and it won’t change how we will work together going forward. We have a great team and the spirit is very strong. I’m looking forward to Canada.”

Webber added: “It’s a shame for the team, as we lost a good opportunity to win the race. It’s sport and these things can happen, but it shouldn’t have done.

“I feel for everyone at Red Bull, at the factory and everyone involved. Seb and I will make sure it doesn’t happen again and will continue to work openly together, no problem. We have talked enough on it now, it’s done, we’re looking ahead and I’m focused on the race in Canada next week.”

Men det löser knappast det hela, det finns en del frågor kvar. Joe Saward har en mycket bra blogg om F1 och ett mycket bra inlägg om det idag. Han skriver bland annat;

It has now been revealed (by Christian Horner) that Mark Webber asked the team to get Sebastian Vettel to back off the lap before the accident in Turkey – a logical thing to do given that the two are team-mates and the aim was to score as many points. This is not seen as team orders, as it is a pragmatic decision that is in the best interest of the team as it fights for the World Championship.

Och;

I would like to hear a proper justification for what happened if the team can give it. In order to do that in a credible fashion, the team needs to address the following questions: Did Webber turn down his own engine without instructions to do so? Why would he have done that? If not, who told him to turn down the engine? And why? And why was that necessary given the speed he showed later in the race when he was chasing the McLarens? The team must have known how much fuel was available and what was possible with that fuel so the argument that there was a threat from McLaren sounds like a justification rather than a reality. Why also was Vettel’s engine turned up? How many laps of fuel burn did he have in hand over Webber? And how had he achieved that?

17 comments

Leave Comment
  1. Erik R

    Jag tror inte på att Red Bull försökte ge nån slags teamorder för att få Vettel före Webber. Dels skulle det varit mycket riskabelt om Webber inte var informerad, och dels vore det fullständigt hål i huvudet eftersom Webber numera är den dominante föraren i teamet och leder VM.

    Däremot undrar jag om inte McLaren-bilarna hade betydligt mer i tanken än vad som krävdes för att ta sig imål. Där kan mycket väl “save fuel” ha använts i sin alternativa betydelse, dvs “ta det lugnt och försök inte köra om”…

    • Lisa C

      Håller iofs med dig om hål i huvudet-kommentaren, men jag tycker de senaste dagarna har visat att Red Bull (inte förarna, men ledningen) har mer hål i huvudet är lovligt. Nåt större samling puckon har jag svårt att tänka mig, med uttalanden bla bla hit och uttalanden bla bla dit. Skuld hit och skuld dit. Det kan vi som skriver här ägna oss åt, men när en teamledning gör detsamma är det inte fullt lika roligt. Det är ju t.om så att Ron Dennis ter sig rättvis och diplomatisk i jämförelse! 😮

      Men det är mycket möjligt (för att inte säga troligt) att du har rätt om McLaren. Köra med insidan av skallen istf med vissa organ nedanför midjan lönar sig alltid. Det är väl därför McLaren nu leder WCC. Till skillnad från idioterna med den snabbaste bilen.

      • Sebastian

        What…!?! Nu går någon på syra här… 😉

        McLaren-reps som ljuger efter Australien GP 09 var hål i huvudet. Renault i Singapore 08 var hål i huvudet. Att det är olika uppfattningar om vem som gjorde rätt och fel i Turkiet är verkligen INTE konstigt. Att de uttrycker skilda åsikter ska vi vara tacksamma för. Ferraris “nej-allt-är-så-bra-vi-är-inte-missnöjda-över-alla-förarmisstag” är ju pinsamt och inte trovärdigt.

        Reality check…

        I början av loppet drog Webber ifrån i kamp med Hamilton. Det kan vara för att han är mycket snabbare än Vettel, men intrycket är att Vettel sparade soppa tidigt i loppet.

        I samband med kraschen så var Webber tvungen att skruva ner varvtalen, men det ska bara göra 0,15-0,2s per varv, alltså ingen skillnad i sammanhanget. Däremot så kan han börjat få problem med däcken. Vettel fick en perfekt linje genom chikanen och visste att det här är chansen att ta Webber.

        Webber bad att Vettel skulle slå av på tempot, men bedömningen var att Hamilton skulle kunna ta Vettel på raksträckorna, efter diskussion på pitwall så bestämde sig Redbull att det inte var ett alternativ.

        Förövrigt så krockade McLaren bilarna med varandra under sin battle. Skillnaden var att de låg exakt sida vid sida vilket gör att däcken stötte ihop istället. Hade Vettel svängt in mot Webber när de låg sida vid sida så hade allt utvecklat sig annorlunda.

        • Lisa C

          Ingen syra här… 😉

          Och visst, McLaren Aus & Renault Singapore var också hål i huvudet. Hela McLaren under Ron Dennis var f.ö också alltsomoftast hål i huvudet (jag tycker de blivit bättre under Whitmarsh, även om det var han som stod vid rodret även under liegate)

          Vad jag menar är ledningen för Red Bull (Horner, Marko) har hängt ut Webber på ett mycket märkligt sätt, för att sen ta tillbaka och släta över när man insett vilken PR-katastrof man ställt till med. För att sen YTTERLIGARE än en gång implicera att Webber är en ful fisk (stallorder) Och nu dethär fåniga försöket till att tala om hur gulligt allt är. :/

          Kräver man lojalitet av sina förare måste man som boss vara lojal tillbaka, ledningen har skött hela denhär cirkusen på ett mycket oprofessionellt sätt. Strunt samma sen vems “fel” det egentligen var.

        • Sebastian

          Lärdomen från liegate var att man ska vara ärlig med vad som sägs över radion… och att lojalitet inte ska gå före sanningen.

          Om Webber bad teamet att säga åt Vettel att backa av så är det inget man ska hymla om. Webber har all rätt i världen att be om det och att Webber kör stenhårt i sådana lägen har vi sett förut. Ibland till fördel, ibland till nackdel.

          Att stötta förarna är en sak, men att undanhålla information är något helt annat.

        • Erik R

          Jag håller med Lisa. Det sämsta ett team kan göra i en sån här situation är att göra en massa uttalanden till höger och vänster innan man ens hunnit analysera vad som egentligen hände. Det kan bara göra saker och ting värre. Att förarna blir adrenalinpumpade och har en extremt egocentrisk uppfattning om vem som gjorde rätt eller fel är helt normalt, men resten av teamet borde kunna hålla huvudet kallt.

          Dock är det ju mycket roligare för oss som publik när det brister i den slipade mediatränade fasaden, än när vi blir serverade de vanliga intetsägande kliché-kommentarerna.

        • Sebastian

          Man måste våga prata både med hjärta och hjärna… 😉 Helmut Marko verkar vara en person med starka åsikter. Bra och roligt att han vädrar dem. Då får man en intressant debatt. Sen säger han faktiskt…

          “””
          Q: How will the team respond?
          HM: We will carefully analyse the situation and sit down with all involved to have a serious word about what happened and how to handle situations like that in the future.
          “””
          http://www.formula1.com/news/interviews/2010/5/10855.html

        • Lisa C

          Vem är det nu som glott för djupt i vinglaset i helgen? 😛

          Teamet ska inte prata med hjärta alls. Teamet ska överhuvudtaget inte HA hjärta, bara hjärna. (Utom hjärta för bägge sina förare, förstås)

          Annars får vi Ron Dennis kelgrissystem eller Ferrari MS mode. Är det så du vill ha det?

        • Sebastian

          Hahaha… hur mycket det än fylldes på så var glaset hela tiden tomt… 😀

          Nej, men jag tycker att du har fel. F1 är lika mycket hjärta som hjärna. Ferrari har t.ex. både underpresterande förare och bilar just nu. Det krävs att man lyssnar till både hjärta och hjärna för att ta sig igenom det.

          Apropå underpresterare och Ferrari, är det någon vet hur det står till med Santander? Hörde rykten för några veckor sedan att de kan ha djupa ekonomisk problem.

  2. Lisa C

    Och fotot härovanför ger mig ungefär samma vibbar som när Ron Dennis hävdade:

    Ja ooooja! Hamilton och Alonso är SÅ goda vänner – de spelar PS3 med varandra…

  3. Sebastian

    “Did Webber turn down his own engine without instructions to do so? Why would he have done that? If not, who told him to turn down the engine? And why?”

    Är killen seriös…?

    ok… håll i… WEBBERS RACE ENGINEER… tror den där tomten att föraren själv sitter och spekulerar vilken mix de ska ha i motorn…

    och varför… ja… blir liksom lite jobbigt om man får soppatorsk på sista varvet. Webber hade kört ett stenhårt lopp och de flesta tankar mindre soppa än vad som krävs för att köra på optimal bränslemix hela loppet. Syftet är att spara däck i början av loppet.

    • Rickard

      Läs hela texten,
      Han specar ju upp olika faktorer som gör att webber plötsligt är långsammare än vettel,
      Han skriver ju direkt efter and why would he have done that? detta skriver han givetvis eftersom en förare inte skulle göra detta i normala fall.
      Han är också undrande och detta är det mest intressanta av allt.
      Varför hade webber helt plötsligt bra fart när han jagade maclaren bilarna?
      Något gjorde att han inte pressade bilen till max i det skedet när vettel försökte gå förbi och det är den anledningen jag skulle vilja ha svar på.

      • Erik R

        Prestanda i bilarna kan gå upp och ned av alla möjliga olika skäl. Däck kan överhettas eller grainas och med lite lugnare tempo blir det bättre igen. Bilen fungerar sämre med en viss mängd bränsle, och sen kommer balansen tillbaka när det är mindre soppa, etc. Mentalt är det också stor skillnad på att ligga på en relativt trygg förstaplats med teamkompisen bakom sig, och att ligga bakom och jaga.

        Oavsett vilken anledning det var så vill knappast Red Bull berätta om det. De vill givetvis inte släppa någon som helst info om svagheter hos deras bilar och förare.

      • Sebastian

        @ Rickard

        Jag har läst hela texten och du har nog missförstått vad han skrev. Han radar inte upp olika faktorer som gör att Webber plötsligt är (så mycket) långsammare. Han berättar inget nytt och bidrar inte heller med några djupare insikter om situationen. Han ställer lite öppna frågor som alla har naturliga förklaringar. Rubriken är helt missvisande. Hade lika gärna kunnat vara Aftonbladet… 🙂

        • Lisa C

          Nä, det hade det inte.

          Aftonbladet rapar upp nåt från nån pellejönswebbsida nånstans och har inga egna åsikter alls.

          Ser du inte skillnaden?

          I så fall får du nog gå tillbka till skolbänken och ta källkritik 1A i ny examen. :/

  4. Johan R

    Vettel: “We are professionals and it won’t change how we will work together going forward.”

    Tolkar i alla fall jag som “vi är inte direkt kompisar i nuläget, men det ska inte påverka hur vi jobbar”

    🙂

  5. Qzxy

    RedBull har visat ganska tydligt vilken förare som dom håller på och det är S Vettel så att deras uttalanden ska visa på att det mesta är löst inom teamet är nog skitsnack.
    Undrar hur sugen M Webber blir att stanna kvar för ett stall som inte ens tror på han?

Leave a Reply