Briatore friad. Huvudvärk för FIA.

Efter att FIA fann att Briatore och Symonds i Renault var skyldiga till den medvetna kraschen i Singapore stängdes Briatore av på livstid från motorsport. Flavio har dock överklagat och nu fått rätt i en fransk domstol, som konstaterar att FIA inte har rätt att stänga av honom.

I tillägg krävde han en miljon Euro i skadestånd, men fick 15 000 Euro.

FIA har under natten publicerat ett surt brev där de antyder att de kommer överklaga beslutet och ta det hela vidare i systemet. Så här skriver FIA;

Press Release
Tribunal de Grande Instance
05/01/2010

The FIA notes the Decision of the Tribunal de Grande Instance of Paris in relation to Mr. Briatore and Mr. Symonds.

The Court has rejected the claims for damages made by Mr. Briatore and Mr. Symonds and their claim for an annulment of the FIA’s decision. In particular, the Court did not examine the facts and has not reversed the FIA’s finding that both Briatore and Symonds conspired to cause an intentional crash at the 2008 Singapore Grand Prix.

However, the Court did question the FIA’s authority to impose bans upon Mr. Briatore and Mr. Symonds for procedural reasons and because they are not FIA licence holders and, according to the Court, are therefore not subject to any FIA rules. The FIA’s ability to exclude those who intentionally put others’ lives at risk has never before been put into doubt and the FIA is carefully considering its appeal options on this point.

The Court’s decision is not enforceable until the FIA’s appeal options have been exhausted. Until then, the World Motor Sport Council’s decision continues to apply.

In addition, the FIA intends to consider appropriate actions to ensure that no persons who would engage, or who have engaged, in such dangerous activities or acts of intentional cheating will be allowed to participate in Formula One in the future.

Det stora problemet nu för FIA är ju att skulle domstolens beslut stå sig så har ingen som varit inblandat i skandalen i Singapore fått något särskilt straff. Och en sån händelse kan man inte låta passera utan att agera.

Själv tycker jag livstids avstängning från sporten var alldeles lagom och rimligt. Men, bollen ligger åter hos FIA. Dags att agera.

Uppdaterat: Hittade just en artikel på ITV där de publicerar ett uttalande Briatore gjort efter domslutet. De, och han, skriver så här;

“I would like to express my great joy with the decision handed down by the Paris Tribunal de Grande Instance (Regional Court),” he said in the statement.

“Let me take a little time to enjoy this moment of happiness after this difficult period.

“As concerns my possible return to F1, there is plenty of time to talk about this.

“I would like first of all to thank the people who remained faithful to me during these difficult moments and who showed me their trust and friendship.”

“I believe it important for FIA to play the active role it deserves in automobile competition,” he said.

“As a sports person and one passionately involved in car racing for more than 20 years, the decision to apply to the civil courts to contest a decision of the FIA was a difficult one for me to take.

“The fact that the World Automobile Sport Council had been utilized to deal with a personal agenda aimed at pushing me out of the world of competition left me no other choice.

“The decision handed down today restores to me the dignity and freedom that certain people had arbitrarily attempted to deprive me of.”

“The Court recognized that all the criticisms I had formulated against the decision of the World Council were founded, by finding that the FIA had:
– rendered a decision that it was not competent to pronounce
– infringed its own articles of association
– totally failed to respect my right to a fair defense
– finally, entrusted the tasks of investigation, prosecution and judgment to a principle player known by all to be hostile to me.

“I believe that justice has been done today.”

Mer i media (AB,).

21 comments

Leave Comment
  1. kenneth

    är det nån som skulle åka fast så är det väl Nelson Piquet jr!!! han som utförde brottet men han klarade sig helt! funkar det att råna en bank och sen erkänna o sätta dit sina polare? och sen gå fri? näe…

    FIA gick för långt, Max Mosley var för personligt inblandad!

    • Erik R

      Piquet är definitivt den som utsatte andra för fara. Som förare är han personligen ansvarig för vad han gör på banan. Han fick dock i praktiken ett ganska hårt straff – ingen inom professionell racing kommer att vilja anställa honom på mycket länge…

      • wahlis

        Det har ju ryktats om att hans pappa kan köpa in honom i något av de nya småstallen. Pengar väger ju tyngre än något annat i F1 så jag skulle inte avskriva honom helt ännu.

        Däremot är ju frågan varför han får behålla sin licens. Mot bakgrund av vad han gjort så borde förutsättningarna för den vara förändrade.

        • Lisa

          Finns inte så många av ens småstallen att välja på längre. 1 plats hos Campos och 2 hos USF1. Bäst Piquets hostar upp snarast, annars går tåget.

          Nä, skämt åsido vore det dålig PR för vem som helst att kontraktera Piquet – just nu. Om några år kanske, när saken fallit i glömska. Fast å andra sidan – vem f-n vill kontraktera en grinolle som hittills bara lyckats i pappsens team och när han fick känna på verkligeheten vek ihop sig som en fällkniv – ens om några år? :/

  2. Erik R

    Oavsett vad som är sant eller inte i crashgate-fallet så var processen mot Briatore en klassisk häxprocess där han inte fick någon rättvis rättegång. Det är skönt att en riktig domstol har konstaterat att det inte gick rätt till.

    FIAs snack om “intentionally put others’ lives at risk” är kvalificerat skitsnack i min mening. Flera förare, t.ex Mikael Schumacher, har dömts för både medvetet fusk och att ha utsatt andra personer för minst lika stor fara, men inte fått straff som var inärheten av Briatores.

    • xzqw

      Pengar schumi drog publik och sponsorer till sig och det ger pengar för sporten allt som man kan tjäna pengar på är bra.

  3. cia

    Datumen för testerna

    Test Schedule
    01 February Circuito Ricardo Tormo
    02 February Circuito Ricardo Tormo
    03 February Circuito Ricardo Tormo
    10 February Circuito Permanente de Jerez
    11 February Circuito Permanente de Jerez
    12 February Circuito Permanente de Jerez
    13 February Circuito Permanente de Jerez
    17 February Circuito Permanente de Jerez
    18 February Circuito Permanente de Jerez
    19 February Circuito Permanente de Jerez
    20 February Circuito Permanente de Jerez
    25 February Circuit de Catalunya
    26 February Circuit de Catalunya
    27 February Circuit de Catalunya
    28 February Circuit de Catalunya

    Hela artikeln:
    http://www.planetf1.com/story/0,18954,3213_5836591,00.html

  4. Sebastian

    Om man tar några steg tillbaka och tittar på grundfrågan så känns det ju orimligt att Briatore inte kände till vad som skulle hända. Som manager för Piquet och stallchef för RenaultF1… Även om det faktiskt finns utrymme för möjligheten att Piquet missförstod Briatore. Briatore pratar ju lika osammanhängande som en amfetaminist i direktsändning.

    Men som sagt, livstids avstängning… och inte ens kolla om man har rätt att utfärda det. Kejsaren var naken, igen. Men man kan ju förvänta sig att de tar till det klassiska sekteristiska greppet att vägra erkänna sitt misstag. Frågan är om de åtminstone har vett att tiga ihjäl det.

    Anyways, man kan ju inte annat än sakna denna galna snubben. Han lär ju dyka upp på någon av Martin Brundles grid-walks.

    • Lisa

      Briatores engelska är inte så bra, så den engelska pressen gillar att göra sig lustiga över honom och utmåla honom som en pajas – men uppenbarligen har/hade han tillräckligt med förtroende från de andra teamen så att de gjorde honom till ordförande för FOTAs kommersiella del.

      Dålig engelska är inte skäl nog för att avfärda någon. Mannen har trots allt haft en ganska stor framgång som teamboss i F1.

    • Sebastian

      Briatore låter som en pajas och uppför sig som en pajas. Det är nog framförallt därför folk gillar att driva med honom. Att han dessutom är en rätt framgångsrik pajas gör ju bara det hela roligare.

      Får se vem som blir årets pajas. Kanske AirAsia-snubben. Eller någon av mupparna på FIA-kansliet.

  5. Lisa

    Ser man till FIA:s praxis i alla “gates” före detta inser man faktiskt hur absurt Briatores/Symonds straff var.

    I inget fall förut har man valt att straffa/banna enskilda individer (Coughlan, Stepney, Hamilton/ingenjören som (implicerat) uppmanade Hamilton att ljuga – anyone?) utan man har straffat TEAMET och lämnat till detsamma att deala med de individer som felat.

    I detta fall han man plötsligt gjort en 100%ig kovändningsgir och låtit teamet gå fritt och i stället straffat individer. -> Max hämndbergär tog överhanden över allt vad FIA:s statuter heter.

    Ett adekvat och med FIAs policy överensstämmande straff hade varit att straffa dels Renault som team och dels den förare som uppfört sig illa på banan. Det har man rätt att göra – inget annat.

    FIA har med detta helt orimliga – och helt i strid med FIA:s egna statuter – straff exponerat vilka nickedockor till Maxxx de är/har varit.

    Jag rekommenderar FIA att inte överklaga. Det kommer bara att bli pinsamt.

  6. cia

    Kimi har slagit sitt eget rekord……

    från ITV:

    Kimi Raikkonen has shocked onlookers by uttering a sentence using 29 words – all in one go and with minimal pauses – in a time of just 14.23 seconds.

    Kimi said yesterday, in yet another attempt to justify his numpty move to the WRC: “This move to rallying is the greatest challenge of my life and if I win the World Rally Championship this will mean more to me than my F1 title.”

    This remarkable feat eclipses his previous record of 19 words in 11.89 seconds after he won the 2005 Spanish Grand Prix.

    After being given oxygen and having a little rest, Raikkonen was reported to be back to his old self.

  7. Erik R

    Det sista stycket i FIA’s svar är intressant:

    “In addition, the FIA intends to consider appropriate actions to ensure that no persons who would engage, or who have engaged, in such dangerous activities or acts of intentional cheating will be allowed to participate in Formula One in the future.”

    Ska FIA vara konsekventa så innebär det ett definitivt stopp för Mikael Schumachers comeback…

    • kenneth

      haha…. är du lessen för att kungen är tbx?

      ja då skulle ju inte “torpeden” Hamilton få köra…. tränger förare av banan, ljuger för domare/fia, kör in i bilar vid rött ljus i depån osv…..

      jag har fortfarande svårt att tro att schumacher parkerade bilen i monaco, han är smartare än så! då hade han satt den lite lätt i räcket med lite skador på nosen.

      han blev ju först frikänd för dom såg inget telemetrin som sa att han gjorde det med flit, men efter mycket gnäll från Flavio så gav en spansk domare schumacher straff flera timmar senare. klart en spansk domare ger en fördel till en spansk förare?!?

      vi kan väl ta upp Alonsos farliga bromstester framför en del förare, var väl bla 2006 han gjorde en massa tokiga saker.

      fan va härligt om schumacher skulle knipa mästeskapet i år, skulle svida mycket. blir det en likadan säsong som ifjol så vinner han överlägset! för förra säsongen måste ju ha varit den “sämsta” på evigheter!

      • susej

        NEJ, Schumi har jag sett nog av. Uppblåst och tillgjord är han. Vill se nya unga förare. Längtar efter att få en svensk förare i F1. Varför vill man ha Schumi tillbaka? Han har inte alltid varit så schysst. Dessutom borde han ha ödmjukheten att hjälpa fram nya förare. Nej han vill bara spela KUNGEN.

      • Olag

        “jag har fortfarande svårt att tro att schumacher parkerade bilen i monaco, han är smartare än så! då hade han satt den lite lätt i räcket med lite skador på nosen.”

        Hmmm Om nu han skulle vara så smart så gjorde han även bort sig på presskomferansen efteråt.
        Han satt och spela dum igenom att inte minnas vad kurvan heter och han fråga t.o.m (minns inte vem det var) om vad den heter…..

        Herr skomakare var (är) en perfektionist och glömma namnet på en kurva är bara bullshit.
        Han kan var millimeter på alla banor han kört ..

        Men om man ljuger mycket så blir alla löngner fel i slutändan när man blir påkommen.

        Tyvärr måste jag erkänna även om han e en skitstövel i mina ögon så kan han köra f1 bil och var duktig på det…

      • Lisa

        Ja, om jag var MS-fan så skulle jag nog välja alternativet “frivillig parkering”, Kenneth.

        Det enda andra tänkbara alternativet är nämligen att det var ett SÅ klantigt förarmisstag att t.om jag skulle klara Rascasse bättre.

        Men det är klart, du väljer själv vad du vill tro… 😀

  8. Bolle

    FIA är korrupt. Alla motorsporter skulle må mycket bättre om det fanns alternativ till FIA. Briatores överstraff, Schumi + flera andras eskapader utan påföljder och att nån tejpade Max på sexklubb är bara symptom på en större sjukdom

Leave a Reply