“I WAS ASKED TO CRASH”

Temperaturen stiger inför mötet mellan Renault och FIA den 21a om det påstådda medvetna valet att krascha Piquet i Singapore för att Alonso skulle ta hem segern.

Nu är det brittiska (ok, här ska man alltid ta allt med en nypa salt) The Mirror som är ute och citerar Piquet om möten där allt planerades. De skriver bland annat så här;

The son of triple world champion Nelson Piquet Snr. claims he met with technical head Pat Symonds and team boss Flavio Briatore hours before the sport’s first night race.

He then attended a second meeting with Symonds, the team’s technical boss. The Brazilian claims it was agreed that he would crash to help teammate Fernando Alonso win the race. A hearing on September 21 is set to examine the allegations.

och;

But investigators for Quest, the detective agency run by Lord Stevens, the former head of the Metropolitan Police, working with FIA stewards, claim to have uncovered further evidence. At the corner where the accident happened Piquet lifted his foot off the accelerator on every lap to prevent the car crashing as it lost grip on the kerbs. Every lap except the one he crashed on.

Investigators are also probing Renault’s claim that Piquet was the architect of the race fix and investigating why, far from being suspended after the race, he was re-signed, although he was ditched after half a season.

There is further evidence that Piquet asked which lap he was on early in the race, although he was not due to pit for at least 10 laps more.

Video på Piquets krasch i tidigare inlägg här.

43 comments

Leave Comment
  1. Sebastian

    Att de ens diskuterade det är så sjukt… briatore en hal ål, det köper jag lätt, kanske att Mosley och Ecclestone hade rätt när de påstod att han är maktGALEN…

    • Lisa

      Att de diskuterade en tidig SC är iofs inget konstigt eftersom hela Alonsos strategi var upplagd efter den hypotesen. Stadsbana -> sannolikhet för krasch -> stor.

      Vem som egentligen kom på den ljusa idén att det var just Piquet som skulle krascha är fortfarande oklart.

    • bettan

      Briatore är inte hal som en ål. Han är ålen. Läs på lite om den italienska maffian och du hittar hans namn ganska snabbt. Milano-maffian. Han var klädhandlare före han ägde ett F1-team.
      MEN det innebär inte att en dumpad förare har rätt.
      Hela den här grejen med kraschen kommer från Piquet. Enligt utländska tidningar har Renault-teamet stämt Piquet jr för utpressning. Gissar att Piq är mäkta förgrymmad över att han – med sitt kända namn – inte för köra F1 längre.

  2. Anonymous

    “While it is disputed whose idea it actually was, the idea itself was allegedly that Piquet would crash at Turn 17 shortly after Fernando Alonso’s very early pit-stop, bringing out the Safety Car and allowing Fernando to take the lead of the race. Because there was no crane to remove the car at Turn 17, a crash there would almost certainly necessitate a Safety Car period.

    The telemetry on Piquet’s car apparently shows that during the race his car goes light on the exit, but he still keeps his foot on the throttle to invoke the spin.

    It’s believed that Symonds and Briatore aren’t disputing the fact that they had a discussion about a deliberate accident to assist Alonso, but are adamant that it was Piquet Junior’s own idea and they didn’t ask him to do it.”

    haha dom hade haft ett möte före loppet…. och sen att han kraschar precis vid kurva 17 där det inte finns nån kran!!!! detta luktar mygel!

    sen så visar telemetrin att han inte släpper gasen och åstakommer en snurr!

  3. FINNPWRUSA

    Så han blev/var trött… viste inte vilket varv han var på… glömde lätta lite ett varv…

    Om man nu skall ‘kracha’ en F1 bil för ovan beskylda orsaker gör man som Skomakarn i Monaco, lätt touch, stig ur, se oskyldig ut… Man snurrar inte bilen okontrolerat… dessa grabbar är kontroll freak, de går till linjen mot okontrolerat men skulle aldrig avsiktligen släppa kontrollen, specielt inte i hög fart…

    Makar inga sense… men kudos för hämden, stanna på scenen lite längre och förstöra alla chanser på F1 styrning du hade Jr…

  4. HENKE R26

    Detta verkar ju helt uppåt väggarna. Att dom ens diskuterar detta. Tror och hoppas att Renault inte skulle göra något sådant.

  5. xzqw

    Så dåligt som Nelson P körde förra säsongen så kan det vara en viss sanning att Renault bad att han skulle sätta bilen i muren / krascha för att han skulle få fortsätta köra 2009 års säsong.
    Dom flesta vet nog hur dåligt han har kört denna säsong också oavsett om nu Alonso skulle haft en liten bättre bil.
    Det var bra att man slapp Nelson han har inte tillfört stallet ett dugg av framgång snarare kostnader för alla krascher han har gjort.

      • Dan

        Lisa, du försvarar alltid Renault i allmänhet och Alonso i synnerhet.

        Är det så otroligt om Alonso är insyltad på något hörn?

        • Lisa

          Kan i så fall ställa den omvända frågan. Är det så otroligt om han INTE är insyltad? Vad är det som pekar på någon insyltning? Finns några som helst bevis för att så skulle vara fallet?

          Enligt Piquets statement är dethär en affär mellan honom själv, Briatore och Symonds som gjorts upp i ett slutet rum. Enligt Piquet var det Briatores/Symonds idé. Enligt Symonds var det Piquets idé. Ingenting pekar på att Alonso på nåt vis har med saken att göra. Piquet har inte nämnt hans namn, ingen annan heller. Oskyldig tills motsatsen bevisats helt enkelt. I Alonsos fall gäller uppenbarligen – åtminstone för vissa – det omvända: skyldig tills motsatsen bevisats.

          MEN å andra sidan är bra att Olag åtminstone är ärlig och talar om att han hatar Alonso. Klart Alonso är skyldig då! Han är säkert skyldig till att plåga hundvalpar, skrämma barn och lägga snavben för blinda också… 😉

      • Olag

        Jag har aldrig gillat spanjoren och samma dag jag fick höra att han skulle ratta en McLaren blev jag sur..
        Sen bråket och allt som hände i McLaren höjde mitt hat mot snubben.
        MEN jag vet oxå att det krävs mer än en person att bråka så alla inblandade är lika skyldiga.

        Sen var det så att det kom fram mejl där Alonso diskutera fuffens med andra.(det finns säkert mer som inte fick se dagens ljus från andra)

        Nu är han inblandad i en skandal till och helt klart är han inblandad på något sätt mer eller mindre…

        Det är vad jag tycker…

        • Anonymous

          Mejlen Alonso fick kom från de la Rosa i början av säsongen, vid det tillfället hade Alonso just börjat och hade alltså ingen aning om hur McLaren fått uppgifterna.
          Han råkade bara bli inblandad i en smutsig historia, och det verkar vara detsamma nu.

        • Olag

          Man kan inte råka bli inblandad i smutsiga historier 2 gånger….

          En gång ingen gång. Två gånger är två gånger förmycket.

          Själv kan jag sticka ut hakan då och säga att Ron Dennis har råkat bli inblandad av incidenterna han medverkat i…..

        • Lisa

          Jovisst Olag, Ron Dennis råkade bli inblandad i en mindre, obetydlig incident såsom att en av hans anställda tog emot hemlig information och ritningar från Ferrari och spred denna information vitt och brett omkring sig – till Maccas chefsingenjörer, till Maccas förare och antagligen till Paragons huskatt också…

          Men detdär är historia nu, och det kommer denna historia också att vara så småningom.

        • kenneth

          ja det var skönt att stormyglaren Ron Dennis slutade! fast han gjorde det ju inte direkt frivilligt…

          jag har svårt att tro att Alonso hade med detta att göra! tror han har högre moral än detta!! det ar ju renault som behövde resultat inte Alonso!

        • TOB

          Så Olag.. I din värld räcker det med att ogilla en person för att anklaga denne för något? Det låter förbannad vuxet och förståndigt alltså. Vad jag vet så har egentligen ingen här något riktig insyn i utredningen som FIA. Tiden får utvisa vad FIA kommer fram till. Vad som dock är säkert är att detta skadar sporten otroligt mycket oavsett om det är sant eller inte.

  6. Sebastian

    Undrar om Grosjean tryckte ut Button med flit i Spa… RedBull har ju Renault-motor… OJOJOJ — STOPPA PRESSARNA!!!

  7. Erik R

    Oavsett vad som är sant eller inte så är det inte särskillt smart agerat av Piquet. Han tar ju fullständigt död på alla chanser att komma tillbaka till F1. Inget F1 stall kommer någonsin att vilja anställa en förare som är så illojal mot sin fd arbetsgivare.

    • Olag

      Nej det har du rätt i..
      Alonso ska få ett litet pluspoäng av mig för han har inte kört någon vendetta mot McLaren efter han sluta..

        • Olag

          Det har jag ju gjort…Jag gav han beröm och det e sällan det händer 😉

          Men nu är det spännande om Ferrari ska tillkänna giva sina förare för 2010..
          Dom har ju en ny storsponsor som skrivit på för 5 år..

          Jag ska ta ett privat snack med Alonso i morrn på banan och fråga han 😉

        • Lisa

          Ha ha gör det, hoppas han talar om för dig hur det blir med Ferrari. 😛 Och glöm för allt i världen inte att hälsa från mig!

          Och ha’t så trevligt på Monza! 😉

  8. cia

    Byter ämne till dagens första träning.
    Kul att Fisi var bättre än Kimi.
    Men han hade nog varit högre upp i sin Force India, så bara han har vant sig vid Ferrarin kan han nog göra riktigt bra ifrån sig.

    • Meister

      Ferraris förare för nästa år? – varför inte Alonso och Fisi.
      Gammalt par som tog hem två konstruktörsstitlar åt Renault.

    • kenneth

      mm men kimi körde inte på dom mjuka det gjorde fisi då han satte sin bästa tid…

      nu ska vi inte tro att Fisi kan göra underverk! vi vet ju hur det gick i renault =) han fick sparken….

    • Lisa

      Falska anklagelser och utpressning.

      Ja jösses, var ska den här soppan sluta? :/

      Man kan nog förutspå så mycket som att far & son Piquet inte kommer att vara särskilt välkomna någonstans efter detta…

  9. xzqw

    Hoppas att Ferrari inte är så dumma att dom tar in Alonso han har inte lyckats med något bra alls efter han bytte stall från Renault.
    I Mclaren stallet vet dom flesta hur det gick och i Renault har det inte funkat alls, så kommer han till Ferrari så skulle inte han tåla pressen från sin team partner innan han börjar gnälla.
    Han borde börja i knatte ligan istället där platsar han bättre.

    • Magenus

      Jag tycker att det gick ganska hyfsat i McLaren. En andra plats i förar-VM trots att tom. hans eget stall motarbetade honom. Plus två segrar i en undermålig bil i fjol. Jämför det med resten av startfältet och plötsligt har du en världsförare.

  10. qwerty

    Jag skulle vilja se Kimi och Alonso hos Ferarri 2010, men då måste de ha en mkt bättre ledning. Utan Brawn blev det inte så mkt kvar…

Leave a Reply