Skandalen i Singapore – Renault erkänner, Briatore lämnar stallet

Skandalen från Singapore är ett faktum! Flavio Briatore och Pat Symonds lämnar Renault och stallet kommer inte motsätta sig anklagelser från FIA. Detta sker bara dagen efter att det blev känt att FIA erbjudit Symonds immunitet, om han kom med nya bevis för skandalen.

Hela sista veckan har allt mer pekat på att ryktena varit sanna, men det har ärligt talat varit svårt att tro på.. Så här skriver Renault på sin hemsida;

ING Renault F1 Team Statement – 16 September 2009

The ING Renault F1 Team will not dispute the recent allegations made by the FIA concerning the 2008 Singapore Grand Prix.

It also wishes to state that its managing director, Flavio Briatore and its executive director of engineering, Pat Symonds, have left the team.

Before attending the hearing before the FIA World Motor Sport Council in Paris on 21 September 2009, the team will not make any further comment.

Detta gör ju att allt tyder på att man faktiskt medvetet valt att beordra Nelson Piquet att krascha sin bil så att Alonso skulle vinna. Och det är inga vem-som-helst som avgår nu, Symonds är chefsingenjör i stallet och Flavio är ju stallchefen. De båda och andra i stallet har ju hela tiden sagt att man inte skulle kommentera händelsen före mötet med FIA den 21a.

Tidigare i veckan publicerade Times en ganska bra bild, om än något svår att tolka.., på telemetrin från Piquets motor just vid olyckskurvan i Singapore. Se länk här för bild (och här är artikeln som jag glömde länka till tidigare)! Vilket bekräftas av Piquet själv som säger så här till FIA enligt Times;

“After ensuring I was on the designated lap of the race, I deliberately lost control of my car,” Piquet told the FIA. “I did this by pressing hard and early on the throttle. As I felt the back end of the car drifting out, I continued to press hard on the throttle, in the knowledge that this would lead to my car making heavy contact with the concrete wall.”

Video på kraschen har jag i ett tidigare inlägg här, där finns också reaktionerna från Piquet när han satt och såg på hur racet slutade.. En annan bra video är faktiskt officiella f1.coms videoklipp som sammanfattar loppen. Race från Singapore ligger uppe, men Piquet-krasch och allt. Spana in video på f1.com här.

Så.. frågan som kvarstår, vad blir utgången av mötet mellan FIA och Renault den 21a, där stallet nu alltså inte kommer förklara sig oskyldiga? Alonso vann i Singapore, även om han inte vetat om det hela är det väl svårt att se att stallet får behålla segern. Det skulle betyda att Nico Rosberg har tagit sin första GP-seger i karriären.

Som tur är har det ingen betydelse för utgången av VM. Lewis Hamilton kvarstår som segrare och Ferrari som konstruktörsmästare. Men, som Keith på f1fanatic skriver;

But the full scale of the punishment could be far greater than just the loss of a race victory. We could be looking at a fine comparable to McLaren’s $100m penalty in 2007, or a one-year ban such as that handed down to the Toyota rally team in 2002.

Och då börjar det ju svida ordentligt.. Faran är väl att Renault inte klarar sig och i så fall drar sig ur sporten. I dessa tider är det svårt att veta.. DNs motorexpert vill stänga av stallet, jag är osäker på det, men däremot har han ju rätt i att man inte ska se bort ifrån faran för liv i att arrangera en krasch.

Hittade en bra video i god kvalité som visar test-snurren på uppvärmningsvarvet, och kraschen;

Mer i media (SVT, AB, DN, EX, SvD, VG.no, SR, DB.no,).

59 comments

Leave Comment
  1. olag

    Då är det läge som McLaren fan att skrika …
    Fuskarstall…Det har alltid varit så….Fy för förbjud dom köra på livstid…bla bla bla.
    Men så lågt sjunker jag ikke 😉

    Det är mycket tråkigt att detta har hänt för sporten och alla andra i teamet som jobbat renhårigt. Man undrar nu om Alonso vet något om det eller han har varit ovetande tills nu.

    Nu kan man räkna med att Renault drar sig ur F1 som dom hotat med i många år..

    • pelle

      Klart att Alonso vet vad som gällde, ide kom säkert från honom själv att offra tvåan i stallet, det är ju inte första gången Alonso fuskar i ett team!

  2. Sebastian

    Jag blir så trött… Vilka jävla tomtar!!! Skulle vara intressant att höra vad Alonso sa över radion när de ville ta in honom för tidigt. Han brukar väl inte sitta tyst och hålla med.

    Kanske blir ett Sauber team på griden nästa år trots allt…

    • Lisa

      Här finns hela radiotrafiken.

      http://i.dailymail.co.uk/pdf/05Renault.pdf

      Alonso säger ingenting, men det betyder inget, han har urusla däck och saknar grepp så han kan väl acceptera att gå in för tidigt för att byta dem. Och det är ingen “bluff”, han avskydde mjukdäcken hela helgen och det var därför man satte honom på en så kort förstastint så han skulle bli av med dem snabbt.

      Sorglig historia, jag kan inte begripa att en så intelligent person som Pat Symonds har antingen satt igång eller gått med på en sån här soppa. Och varför? Frånsett att man utsatte sig för risken för urpressning genom att involvera så märkliga personligheter som Piquet(s) hade man ju inte heller inte särskilt mycket att vinna. Det var ju inte så att man kämpade om nån VM-titel eller nånting. Jag fattar det bara inte… :/

      Här finns FIAs hela dossier att läsa för den som har tråkigt, gott om tid och gillar telemetri. FIA (Maxxx) läcker som ett såll som vanligt

      http://www.dailymail.co.uk/sport/formulaone/article-1213688/REVEALED-The-dossiers-evidence-going-Nelson-Piquet-crash-gate-hearing.html

    • Sebastian

      Vilken soppa… men det är svårt att säga ngt om radiotrafiken. Känns inte som att den bevisar någonting annat än att Briatore inte gillar Piquet “he’s not a driver…”

  3. HENKE R26

    Vad? Fattar absolut inte detta. Vill inte att det ska vara sant, men det tyder tyvärr på det.Ska bli mycket intessant att följa vad utgången av allt detta blir. Detta va nog inget F1 sporten behövde just nu……

  4. håller med henke, ju mer jag tänker på det, desto mer osannolikt känns det. att det verkligen skulle varit så att de kom överrens om det..

    men börjar ju tycka lite synd om piquet. kan ju inte varit helt enkelt hela historien. får se den 21a om det blir någon klarhet i vem som kom på tanken på det hela.

  5. Nisse Hult

    Förstår inte hur man kan tänka så regelvidrigt att man planerar att krascha.
    Man har kallt riskerat livet på sina enga och andra stallens förare.
    Jämfört med ett studsande däck (som nästan uteslöt Renault från ett lopp i år), borde detta ge betydligt hårdare straff.
    Återstår att se ifall Alonso är oskyldig eller ej…

  6. Voyager

    Ingen kommer tilldelas segern, och inga poäng kommer ändras. Det finns prejudikat på detta sedan Schumacher blev utesluten från hela säsongen, det enda som hände då var att hans poäng ströks. Alla andra hade lika många poäng som innan.

    Intressant att notera är att Briatore var stallchef för Schumacher 1994. Den säsongen där han krockade med Hill för att vinna världsmästerskapet, och samma säsong som Benetton hade förbjuden traction control och launch control. De körde också ett race med för liten bräda under bilen för att få högre down force. Jag tror inte detta var första gången flav-Flavio fuskade om man säger så. Pat Symonds arbetade också för Benetton under 1994.

  7. bipen

    Om de fälls vid förhöret på måndag bör det bli ett skarpare straff än när McLaren fick böta 100 USD då jag tycker det är allvarligare att de riskerat både förarnas och publikens säkerhet till skillnad från McLaren-Ferrari-gate. Hoppas ändå de inte blir helt uteslutna utan får något annat slags straff t.ex. böter och/eller poängavdrag.

  8. frågan är ändå som inte straffet kommer bli ganska milt. tidigare verkar det som att fia gärna nöjer sig med att om de ansvariga försvinner. nu är ju alla som varit inblandade borta från stallet, som jag läste nån stans. så att straffa renault, eller de andra i stallet?

    om de som är ansvariga heller inte längre är i stallet kan väl itne fia tvinga dem att svara? det var ju något sånt i svängarna när ron dennis slutade, eller “slutade” hos mclaren.

    • Sprinklerspray

      Ha, ha, ha… ja vilken soppa F1 hamnat i. Antingen rensa upp och förlora all lyskraft eller vika undan och fortsätta med den fusksport det i dagsläget är.

  9. xzqw

    Japp det här var bra det att det kom fram så det är klart att Alonso visste vad som skulle hända annars hade man inte satt han på mjuka däck på en kort stint på en stadsbana som är svår att köra om på.

    • Lisa

      Öhhh… det är väl just det man gör när däcken håller dåligt för en hel stint men kanske ger bättre grepp ett par varv i början så man har chans att köra om.

      Fråga ett helt gäng som valde fel däck i Australien (Button, Vettel m.fl) så får du höra.

    • Lisa

      Brons hund… 😉

      Klart Alonso kan göra fel, jag hoppas han inte är en robot.

      Men i detta fall har han inte gjort något. Kom igen när han har det.

      • xzqw

        Vet du det säkert att han är helt oskyldig??
        Jag tror att han är skyldig…
        När det är helt bevisat att han är skyldig eller oskyldig.
        Men eftersom du redan vet sanningen så kan du tala om resultaten på dom fyra sista tävlingarna, eftersom det verkar som att du kan se in i framtiden???

  10. Schuco

    Alonso borde sluta med F1 efter det här. Jag har inget förtroende för den mannen längre. En gång i tiden hejade jag på honom i hans fight mot Schumi.. Synd att han skulle sjunka så lågt..

  11. Erik R

    I alla stall förekommer nog ett och annat som man nog inte vill ska se allmänhetens ljus. T.ex skulle kanske Kimi kunna fixa fram bevis för att Ferrari utdelade teamorder de sista loppen förra året. Skulle han gå ut med det om han blev kickad från Ferrari? Knappast. Han är smartare än så.

    Piquet däremot, vad f-n tänker han med? Visst, nu fick han sin hämnd – men till vilket pris? Ingen kommer någonsin att vilja anställa honom. Inte inom F1 och knappast inom någon annan form av racing på internationell nivå heller. Skulle tippa att han i bästa fall kommer att köra touring-cars i någon lokal serie hemma i Brasilien resten av karriären.

      • Pelle

        Jag har alltid tyckt lite synd om Piquet när alla har klankat ner på honom, men nu tycker jag inte det längre.
        Först kraschar han en bil med flit, om det var hans förslag eller om han blivit ombedd kvittar lika. Antaligen för han var så desperat att förnya kontraktet.
        Sedan håller han tyst om det nära ett år.
        Sedan använder han det som utpressning för att få behålla ett jobb som han uppenbarligen inte är bra.
        När det inte hjälpte gick han och far direkt till FIA.
        Hämnd – inte heder. Hade han fått stanna hade han inget sagt.

  12. Pelle

    Tja vad säger man.
    Jo att det kan inte varit så lätt för Piquet under hans tid i Renault.
    Vi får hoppas att Alonso talar sanning vad helst han säger men jag tvivlar…..
    Vad gäller Flavio och Pat så har de nog med pengar att bara ta det lungt så tyvär kommer detta drabba Alonso värst tror jag allt förtroende för honom är borta.

    • Johan R

      Även om det känns trist att säga det så tolkar nog jag Renaults agerande som att de vill skydda Alonso genom att sparka Flavio och Pat. Samma som McLaren gjorde i början av säsongen.

      • Lisa

        Alonso behöver inte skyddas, han har inte gjort något fel – till skillnad från Hamilton i McLarenfallet, så den parallellen håller inte alls.

        Om vi får tro Piquets utsaga är detta en affär mellan honom själv, Briatore och Symonds. Piquet nämner överhuvudtaget inte att Alonso skulle vara inblandad på något vis. Hade han varit det finns väl inga skäl att Piquet skulle hålla inne med det, eller hur?

        • Dan

          Here we go again…

          Lisa, Renaults i allmänhet och Alonsos beskyddare i synnerhet.

          Man måste vara bra blåögd för att tro att Alonso inte har haft vetskap om detta, om inte direkt inblandad så i alla fall efter loppet.

          Alonsos framtid i F1 är minst sagt osäker, vilket är påtagligt för alla utom just Lisa!

        • Lisa

          Det finns fler. Bl.a FIAs stewards (inklusive vår egen Lars Österlind) och FIAs detektivbyrå… 😉

          Dan, Alonso är intevjuad av dessa, ingen har funnit att han har något med saken att göra. Du har själv tillgång till allt FIAs bevismaterial, jag har postat länk härovanför. Kan du peka ut något som tyder på att Alonso är skyldig så varsågod.

          Sen att det finns folk som väljer att TRO att han är skyldig kan varken jag, FIA eller Alonso göra nåt åt. Det finns folk som tror på tomtar också och det finns lika litet bevis för deras existens.

          Renault kan jag däremot inte med bästa vilja i världen försvara. Ville jag det skulle jag kunna kalla hela soppan för “ett kreativt utnyttjande av en idiotisk säkerhetsbilsregel för att optimera teamets chanser”.

          Men det gör jag inte. 🙂

        • kenneth

          “Sen att det finns folk som väljer att TRO att han är skyldig kan varken jag, FIA eller Alonso göra nåt åt. Det finns folk som tror på tomtar också och det finns lika litet bevis för deras existens”

          dom tre tunga namnen…. FIA, Alonso och Lisa *S*

          är du inblandad i det hela? du kanske jobbar åt Alonso *S*

          Vilken stjärna du är Lisa

        • Lisa

          Tack för komplimangen. 🙂

          Vad jag försökte säga var att så länge FIA (eller nån annan, såsom Piquet) inte anklagat Alonso för något och det inte finns några som helst andra indikationer på att han varit inblandad, är diskussionen om hans skuld ungefär lika tjafsig som en diskussion om tomtars existens.

  13. MM

    Å ena sidan gnäller teamen om regler, å andra sidan kraschar de med flit. Detta påverkar sporten mer än vi tror. Själv känner jag mig ganska irriterad, som åskådare lägger jag ändå 8-10 tusen per tävling. Är fusk lika självklart i Formel 1 som epo är i Tour de´ France? Att krascha sin bil i väggen med flit är det mest korkade jag hört på länge. Nelson jr måste vara helt tom i huvudet som går med på en sådan sak. Han kunde trots allt skadat sig själv och andra förare på banan.

    Hoppas Reanult får ett miljardstraff, och utesluts ett par år.

  14. Johan R

    Radio-transkriptet innehåller absolut ingenting som tyder på nåt fuffens, vad jag kan se, utom möjligen att Nelson undrar vilket varv han är på (men han kan ju ha haft skit på visiret eller nåt annat som gjorde det svårt att se depåsignalerna). Att han kraschar när de ber honom att “push:a” är väl rätt naturligt.

  15. Lisa

    Gudskelov kommer nåt sånt här förhoppningsvis aldrig hända igen, åtminstone inte innan FIA hittar på nästa tokregel. Freakresultat pga säkerhetsbil kunde det bara bli tillsammans med regeln om stängd depå när säkerhetsbilen är ute, och denna regel är nu borttagen.

    Piquet var ju själv i åtnjutande av en (helt oförtjänt) pallplats i Tyskland 2008 pga denna idiotregel. Och om nån undrar:

    Nej, det var INTE Alonso som kraschade och orsakade den… 😀

  16. cia

    Jag läste just detta på chattet på Planet-F1. Lite kul…

    “Yes. As a punishment, Renault should be forced to reinstate Piquet Jr back to the drivers seat. The evil Flav isn’t there anymore, the pressure is off, he just might do very well. Singapore 2009 – here we come! He surely won’t crash this time..”

  17. cia

    I en artikel i spanska as.sport menar de på att Renault offrar Flavio och att i gengäld slipper påföljd, varken ekonomisk eller sportslig.
    Något också om att de (Renault) nog tror på Flavios oskuld men för att inte skada varumärket valt att göra så här.
    Också detta med Max, att han under det sista året nu lyckats bli av med två av sina antagonister, den tredje Monetezemolo har han inte lyckat med.

    Min spanska är inte så bra men jag tror jag fattat så mycket.

    Artikeln på spanska:
    http://www.as.com/motor/articulo/formula-automovilismo-deportes/dasmotfm1/20090917dasdaimot_1/Tes

  18. Anton

    Jag är övertygad om att Alonso är oskyldig i det här dramat. Finns inga som heslt argument som visar på motsatsen.

    Kan tänka mig att Renault tillsammans med Piquet jr kokat ihop det här. Alonso beöhvde inte involveras eftersom han ändå skulle kört jäkligt fort. Han hade ju väldigt bra fart under kvalet tills bränslepumpen började krångla.

    Tror och hoppas att Alonso kommer att gå igenom den här historien rakryggad och med hedern i behåll. Precis som han alltid gjort.

    • gud

      Om Alonso var oskyldig hur kan han då gått med på en helt vansinnig strategi som bara kunde fungera om en säkerhetsbil kom ut i exakt rätt ögonblick?

      • Lisa

        1. Att man väljer en strategi efter en möjlig säkerhetsbil är inget ovanligt, särskilt inte på stadsbanor där risken/chansen för säkerhetsbil är hög. Finns massor av andra exempel på det. Den hade inte alls behövt komma ut i exakt rätt ögonblick för att Alonso skulle tjäna bra många placeringar. Vilket varv som helst efter hans eget tankstopp och innan majoriteten av de andra tankat hade gått bra. Jfr Piquet i Tyskland. Annan strategi visserligen, men samma resultat.

        2. En annan anledning var att Alonso hade stora problem med mjukdäcken och därför valde man att sätta honom på en kort förstastint på just dessa däck.

        • cia

          Han har gjort det minst 1-2 gånger i år när han startat från plats 11-14 med förhoppningen om safety car. Kommer inte ihåg vilka lopp.
          Hans lätta vikt har ju ofta diskuterats här bl.a.
          I år när bilen inte räckt till bra placeringar i kvalet har jag ofta hört honom i intervjuer säga att de gör en chansning och hoppas på regn eller safetycar, att det är enda sättet att plocka placeringar.

        • gud

          Man kan ju förstå att han valt den strategin fler ggr i år då Piquiet varit med i teamet och kunnat krascha igen.. 🙂

        • Lisa

          Jag minns ett lopp som gav mig gråa hår i år där Alonso var mycket lätt, säkerhetsbilen kom ut och de tog in Alonso för att tanka precis då säkerhetsbilen gick IN igen och på så vis förstörde de totalt alla hans chanser till en bra placering. Där kan man snacka om huvudös strategi.

          Vilken lopp var det? Det var ett regnlopp. Kina, månne?

    • xzqw

      det är skillnad att köra fort på ett varv det klarar dom flesta förare i f1 idag, inse han är lite som Shumi som gör allt för att vinna så att offra en stall kompis som är ny i spelet bryr han sig inte om.
      Han vet nog det mesta vad som sker inom stallet, så var även Schumi han visste också vad som hände i stallet (Ferrari) när han körde.
      En förare som vill vinna och lyckas ser till så att han har kontroll så att han vet vad som händer och sker.

  19. FINNPWRUSA

    Hmm… ja detta var oväntat…

    Tror nog Nelson hade sålt Alonso med om han kunnat… nu pekar ju allt på att där var ‘bara’ tre personer direkt involverade. Från Nelsons vittnes mål och Alonsos ingenjör säger emot då han tycker det ät för tidigt att ta in Alonso…

    Jag tror inte straffet blir SÅ stort… de tre involverade är inte längre i sporten…??

    Jag tror FIA kastar ut loppet, inga poäng för någon och korar Massa världsmästare 2008!??!

  20. Wag the dog

    Uh va jobbigt!
    Jag fattar ändå inte var de hårda bevisen finns? Nu har jag läst massor och allt jag finner är beskyllningar. Ord mot ord alltså.
    Kan nån peka mig rätt? Till bevis?

    • FINNPWRUSA

      Enda ‘beviset’ jag sett och vet är data loggningen från Nelsons bil:

      -Varje varv släppte han lite i den kurvan
      -14e varvet gjorde han inte det
      -Bilen tappade fäste och kom lite sidvägen
      -Nelson korrigerade inte utan släppte lite och sen gav mera gas
      -Allt tyder på att det var en frivillig sladd

      Jag gissar att radio pratet med kan räknas som bevis:

      -Nelson undrar hela tiden vilket varv det är för han VET när han skall göra det
      -Alonsos ingengör vill inte ta in Alonso (tidigt) men Symons ‘över bestämmer’

Leave a Reply