Super Aguri drar sig ur Formel 1

Nu på morgonen rapporteras det att Super Aguri till slut gett upp efter alla svårigheter med finansiering och drar sig ur Formel 1. Trots att Wigl-gruppen i Tyskland var villiga att gå in som ägare ska deras bud inte varit bra nog. Anledningen till problemen ska enligt egna teamchefen vara problemen med betalning från förra årets stora sponsor SS United, skriver autosport. SS United var dessutom ett riktigt skumt företag och hemsidan leder inte längre någon stans, läs mer på wiki.

Lite märkligt att nu ha 10 stall, i stället för det som skulle bli 12 stall efter att Prodrive skulle kommit in i år.

Officiellt uttalande finns på hemsidan, klipper in det hela här nedanför. Slänger dessutom med en liten video där Ide kör sitt sista lopp för Super Aguri i San Marino 2006 och klipper Albers under första varvet;

 

SUPER AGURI F1 TEAM ANNOUNCEMENT

Super Aguri Formula One Team has today announced its withdrawal from the 2008 FIA Formula One World Championship.

Participating in Formula One since the 2006 season, the Team, which scored its first championship points after only 22 races (Spanish Grand Prix, 2007) and finished ninth overall in the 2007 Constructors’ Championship, will cease all activities as of 6th May 2008.

Aguri Suzuki, Team Principal, SUPER AGURI F1 TEAM
“In order to realize my dream to become an owner of a Formula One Team, I applied for a grid position in the FIA Formula One World Championship in November 2005. Since then, I have participated in the championship for 2 years and 4 months as the SUPER AGURI F1 TEAM, but regretfully I must inform you that the team will be ceasing its racing activities as of today.

The team has competed against the many car manufacturer backed teams and has succeeded in obtaining the first points after only the 22nd race finishing in 9th place overall in the 2007 Constructors’ Championship. However, the breach of contract by the promised partner SS United Group Company Limited resulted in the loss of financial backing and immediately put the team into financial difficulties. Also, the change in direction of the environment surrounding the team, in terms of the use of customer chassis, has affected our ability to find partners.

Meanwhile, with the help of Honda, we have somehow managed to keep the team going, but we find it difficult to establish a way to continue the activities in the future within the environment surrounding F1 and as a result, I have concluded to withdraw from the Championship.

I would like to express my deepest thanks to Honda, Bridgestone, the sponsors, all the people who have given us advise during various situations over the past couple of years all the Team Staff who have kept their motivations high and always done their best, Anthony Davidson who has always pushed to the limit despite the very difficult conditions, Takuma Sato who has been with us from the very start and has always fought hard and led the team and lastly our fans from all over the world who have loyally supported the SUPER AGURI F1 TEAM.”

TOKYO, Japan/ LEAFIELD, UK
2008/5/6

Här kommer tidigare föraren Ide;

5 comments

Leave Comment
  1. Olag

    Tråkigt tråkigt… Super Aguri gilla man bara för dom var just så små.

    Jag gilla minardi när dom körde för gubbarna i teamet slet och jobba utan framgångar i loppen men jätteframgångar för sig själva.

    Minns en kommentar av Blomman “Minardigubbarna har hittat 2 sekunder under vinterhalvåret i bilen så nu är dom bara 2 sekunder efter Ferraris fjorårsbil…hmm Ferrari har hittat 1.5 sekunder med sin nya bil” 🙂

  2. riktigt synd, håller alltid på de små teamen jag..
    skönt citat i alla fall.
    läste något om att de skulle utvärdera till starten nästa säsong, men tveksamt om det blir något där. inte riktigt lika kul med bara 10 stall, jag såg fram emot att prodrive skulle komma in den här gången. får hoppas på fler nästa säsong, men annat än prodrive har jag inte sett någon som verkat vara på väg in i sporten..

  3. Jag håller med, de små stallen hejar man alltid på, t ex Jordan var länge ett av mina favoritstall.

    De mindre stallen har ju även sin funktion i att de är en väldigt bra entry point för nya förare. Det är många stora förare som har börjat sina F1-karriärer i ett litet stall.

    Idag känns det väldigt trist men i slutändan så tror jag det kan komma något positivt ut ur det här. På ett eller annat vis så brukar det alltid göra det.

  4. Lisa

    Jättesynd att de försvinner, de små stallen som har mer hjärta än pengar vill man ju ska kunna vara kvar. Dessutom var de ju – efter omständigheterna, förstås – riktigt framgångsrika 2007. Fyra poäng drog de ihop, endast två mindre än “stora” Honda. Jag kommer att sakna dem.

  5. Beklagligt att Nick Fry skulle förstöra allt. Han är verkligen uthängd nu som den stora syndbocken och det är ju säkert hans fel också då han agerat som han gjort. Tråkigt att inte se Super Aguri någe mer. Roligast av allt var ju när Sato körde om Alonso i Renaulten och att de nästabn var ikapp Honda själva som är helt ur usla i Formel 1.

Leave a Reply