Toyota hoppar av – lämnar Formel 1 omedelbart

Det har snackats länge och väl om att Toyota skulle hoppa av, men på sista tiden har det mest varit snack om att de försökt få över Kimi Räikkönen till stallet inför nästa säsong. Därför något överraskande när de idag meddelar att de hoppar av Formel 1.

Resultatet efter att man gick in i F1 2002 är minst sagt magert. Inte ett enda vunnet lopp och bara tre pole positions. 13 gånger på pallen hjälper inte med den massiva budget stallet haft.

Synd om det betyder att vi nu inte får se Kobayashi till nästa säsong, som imponerat så under sina inhopp. Däremot kan det betyda att BMW, som jobbar vidare på att hitta en lösning under ett annat namn till 2010 efter att BMW ju dragit sig ur, kan ta Toyotas plats i startfältet.

Jag väntar fortfarande på ett pressmeddelande via stallets officiella hemsida. autosport har en artikel här.

ManipeF1 har det som ska vara hela pressmeddelandet från Toyota;

TOYOTA MOTOR CORPORATION (TMC) announces it plans to withdraw from the FIA Formula One World Championship (F1) at the end of the 2009 season.

TMC, which had viewed its participation in F1 as contributing to the prosperity of automotive culture, remained dedicated to competing at the pinnacle of motor sports, even in the face of the abrupt economic changes that started last year. However, when considering TMC’s motor-sports activities next year and beyond from a comprehensive midterm viewpoint reflecting the current severe economic realities, TMC decided to withdraw from F1.

TMC leaves F1 having compiled 13 podium and 87 point finishes over eight challenging seasons since 2002 with Panasonic Toyota Racing, a full-constructor team. It views its time in F1—in which teams put forth their best efforts to fiercely compete at racing’s highest level—as an irreplaceable experience that provided an opportunity to develop both human resources and its R&D operations. TMC expresses its deepest appreciation to its F1 fans and others for their warm support.

TMC also wants to express its heartfelt gratitude to all Panasonic Toyota Racing drivers to date and to all Toyota Motorsport GmbH employees who have helped make the team’s achievements possible. TMC intends to do its best to find a solution for those parties who will be affected by any inconvenience this decision may cause.

Drawing on its experience in F1 and other motor sports, TMC intends to move forward in developing exciting production vehicles, such as the Lexus “LFA” supercar and compact rear-wheel-drive sports cars. In motor sports, it will not only race in various categories, but will also actively contribute to further development of motor sports by supporting grassroots races and planning events in which it is easy for people to participate.

Source: TMC

Mer i media (SVT, VG.no, DN, AMS, AB, EX, SvD,).

26 comments

Leave Comment
  1. Peter

    Har en diskussions fråga till alla kunninga läsare…
    Varför lyckades inte Toyota…?
    För stor organisation som ej kunde fatta snabba beslut i komination med avsaknad av en riktigt vass förare…?? Eller finns det några kunskaper som någon vill dela med sig…??
    Peter alias Kimi freak (fast Kobayashi gav en härlig imponerande show för att vara Rookie)

    • saxxon

      jag tror det är pga “själ”. Att lyckas kräver mer än pengar, det har historien visat gång på gång i alla olika branscher.
      Utan att försöka starta ett flame-war, kan man ta exemplet Microsoft, som trots att de aldrig haft bättre produkter tekniskt sett än idag, inte lyckas likabra som de gjorde då Bill var vid rodret. Kort sagt är Ballmer – oavsett hur smart han är – för mycket en räkne-nisse, och för lite en IT-nisse (fiins artiklar i ämnet på webben). Jmf ska göras mot Apple och Google.
      Det finns många exempel då pengar inte lett till de effekter man kunnat tro; där företag velat “ta över en marknad” mot en till synes mindre konkurrent men inte lyckats. Självklart finns det motsatta också!

      Min tes är att Toyota behövde mer “själ”. Annars blir det bara ett jobb med vanliga styr och mät.
      Vem kan nämna stallchefens namn? Den förra? och alla runtomkring måste vara lika engagerade. Exemplet på det motsatta är självklart Brawn, men även Fiat!
      Fiat äger Ferrari, men låter dem leda stallet under eget namn med all den själ de har. Att de sen har hur mycket stålar som helst skadar ju aldrig :-)
      Och trots allt skit om Renault, samma sak: två personer med hur mycket passion för sporten som helst. Om du inte är helt passionerad fuskar du inte för att vinna, för endast då är det värt risken!

      jaja, you get the picture…

  2. Anders

    Trist, men kan inte säga att jag är förvånad. Väldigt trist för Kobayashis del… hade kanske vart en frisk fläkt nästa år!

    Idag har väl Renault möten angående framtiden med, kanske kommer det ännu ett tungt avhopp innan veckan är slut? Roligt att Mosley fick rätt om att minst en tillverkare till
    skulle hoppa av innan årets slut iaf.

    • Sebastian

      Självuppfyllande profetia… glöm inte att Mosley ägnade ett år att dumförklara alla tillverkarägda team som var med i F1.

      Hade Toyota haft Massa, Kimi, Alonso, Hamilton, Vettel eller Button bakom ratten så hade säsongen säkert sett lite annorlunda ut. De hade alla förutsättningar, men ingen som kunde kapitalisera på det.

      Frågan är om Toyota kommer att göra som Honda, eller om de lämnar över sin pinne till Sauber.

  3. Antonio

    Anledningen till att Toyota aldrig vunnit är givetvis att dem aldrig haft en tillräckligt kompetent förare. Visst hade dem kunnat snubbla över någon vinst men den chansen dök aldrig upp. Tänk att dem slösade bort så mycket pengar och tid med värdelöse Ralf Schumacher! Obegripligt.

    • Erik R

      Ekström är en sanslöst bra förare. Precis som Kenny Bräck har han förmågan att vara blixtsnabb direkt i allt som har 4 hjul och motor. Synd att han fastnade i Touring-car träsket. Han hade nog kunnat bli riktigt vass som formelförare.

      Visserligen är Race of Champions lite av ett jippo, men alla som deltar har ju en vinnarinstinkt utan dess like och satsar verkligen för fullt. Att vinna 3 gånger, två gånger i final mot Schumacher är en makalös prestation.

  4. morgan

    trist att se märkesteamen hoppa av ett efter ett. hade hoppats att toyota skulle lyckas till slut efter all satsning men dem blommade aldrig ut. kanske delvis pga förarna.. vem vet

  5. Lisa

    Håller med övriga kommentarer. Toyota saknade både hjärta och själ på nåt vis.

    De startade ju från scratch, tog inte över ett fungerande team och fick bygga upp allt från början, med folk som kanske var mer intresserade av en fet lönecheck än la ner blod, svett och tårar i teamet, typ stolpskott som Gascoyne & Ralf. Fabrik i Tyskland (hade kanske varit bättre att söka sig till Storbritannien där racingkunnandet finns)

    Dålig struktur på teamet. Vad var det Eje (tror jag det var) sa: ser man nån som går och dräller i depån och inte har något att göra som kan man ge sig katten på att det står Toyota på ryggen på honom.

    Och förarna även post-Ralf. Inget ont om Trulli och Glock, men några dynamiska teamleaders som kunnat lyfta det hela har de knappast varit. Kobayashi skulle kanske ha kunnat bli just den föraren, men nu är det för sent…

    Jag är/var väl ingen älskare av Toyota, men jag kommer nog att sakna dem ändå. Ett såpass konkurrenskraftigt team som de ändå varit lämnar ett tomrum efter sig. :(

  6. Erik R

    Svårt att säga om biltillverkarna hoppar av pga budget-cap eller trots budget-cap (eller oberoende av budget cap). Men klart är att det gradvis blir mindre och mindre intressant för tillverkarna att vara med när det går stadigt mot mer och mer standardiserade bilar.

    Jag tror Toyotas största problem har varit personal – både förare och ingenjörer. Ska man lyckas i F1 måste man ha de bästa av de bästa. Hade de redan från början satsat en väsentlig del av budgeten på att stjäla några av de bästa i branchen hade de kunnat lyckas. Istället plöjde de ned oändliga summor på att försöka få de näst bästa i branchen att prestera.

  7. Magenus

    Och så pratas det om att Kubicas manager pratar med McLaren! Lämnar Renault också? Eller letar Kubica redan efter ett bättre erbjudande?

  8. HENKE R26

    Tycker det är tråkigt att Toyota lämnar F1. Denna säsong har varit deras bästa. Hade verkligen unnat dom en seger. Kanske den hade kommit nästa år om dom varit kvar….

  9. Forza

    Varför tar inte F1 steget i miljötänket? Det hade fått en mycket stor genomslagskraft om man satsat på alternativa bränsle i F1.Tänk om F1 gått gåt inför El-bilar. Man har alltid snackat om hur mycket motorsportens utveckling gynnat personbilars utveckling.

    Forza-el

Leave a Reply