Ayrton Sennas designchef Adrian Newey erkänner fel på bilen

senna-helmet

Adrian Newey var designchef i Williams under tiden för Imolas Grand Prix där Senna omkom. Har nu sett två tyska artiklar där han förklarar/erkänner att det var ett designfel på Sennas bil. Men! Det ska sägas att det är högst oklart om detta egentligen påverkade bilen eller hade något med olyckan att göra. Mer information än så har jag inte lyckats hitta på temat.

Däremot är ju själva orsaken till olyckan gott diskuterat på nätet, men många olika teorier. Som för långsam säkerhetsbil under loppet och så vidare. wikipedia har som vanligt en omfattande artikel här.

Till tyska auto motor & sport, refererat i Bild.de förklarar Newey att sidepodsen (bra försvenskat där ja, någon där ute med ett bra ord för side pod?) var för långa, och att de inte kunnat upptäcka det tidigare i en vindtunnel som man hade kunnat idag.

En för lång sidepod leder, så långt jag kan tyda det tekniska, till att framsidan kommer för nära marken, och luften flyter dåligt över/under/i diffusorn bak.

Som sagt.. lite svårt att tolka det där.

1 comment

Leave Comment
  1. Lisa

    Vad man måste komma i håg här är att kraschen i sig inte dödade Senna. Det kan inte nog upprepas. Hela hans kropp var helt oskadd och han hade gått därifrån för egen maskin OM inte ett (en?) front wishbone (ett annat ord jag bara inte orkar finna nån svensk översättning för) hade penetrerat hans hjälm och därmed hans hjärna. Som Emerson Fittipaldi – en man som vet vad han pratar om – uttrycker det:

    “He died because a front suspension wishbone pierced his helmet as his car smote the guardrail at Imola’s superfast Curva Tamburello, and it could do that only because in those days a Formula 1 driver’s working environment – his cockpit – was open and unprotected from shoulder level upwards. Look at a side-on panning shot of any 1994-vintage Formula 1 car and you will see what I mean.”

    http://www.mclaren.com/formula1/blog/emerson-fittipaldi/emmo-on-ayrton-imola-94-20-years-on/

    Dvs maximal otur. Sen kan man naturligtvis diskutera huruvida kalla däck eller styrstångsfelaktigheter orsakade kraschen i sig, men det spelar ju ingen större roll. Nåt konstruktionsfel på själva Williamsen som kunde ha betydelse i detta fall fanns såklart inte. Damon Hill blev ju tvåa i VM 1994 i precis samma bil, endast en usel poäng efter Schumacher.

Leave a Reply