USF1 Team ber FIA om att få starta 2011 i stället för 2010?

usf1 logo

Speed TV har fått nys om att USF1 Team, som nyligen bett om att få hoppa över de fyra första starterna i år, nu bett FIA om att få stå över hela årets säsong. Inget officiellt ännu, men USF1 på gridden känns bara längre och längre bort.

Så här ser inslaget ut från Speed;

Varför inte slänga in en liten omröstning?

9 comments

Leave Comment
  1. Lisa

    Tycker synd om Pechito Lopez som redan betalat USF1 830.000 dollar, pengar som troligtvis är borta, han kunde lika gärna använt sedlarna som dasspapper. Och inte kan han köpa in sig hos Campos heller – de verkar föredra den penningstarka indiern Chandhok. Många paydrivers följer i de nya teamens spår, vet inte om jag tycker det är nån vidare lyckad utveckling.

    Däremot ska Speed inte vara så säkra på att Campos inte kommer till start, Cosworthmotorerna är nu uppenbarligen levererade till Dallara. Sen får vi väl se hur många varv de klarar i Bahrain utan att nåt faller samman OM de nu kommer…

    http://www.motorsport-total.com/f1/news/2010/03/Lpez_gibt_Hoffnung_auf_die_Formel_1_auf_10030107.html

  2. Anders

    Rejält trist och till viss del talande för hur pass litet f1 är i USA tror jag. Håller med Lisa till fullo angående vad Lopez kunnat göra istället, andra alternativ var ju att tex bygga en luftballong av dem.

    Paydrivers har vart med i cirkusen sen den började så det är inget nytt, flera av de största stjärnorna i f1-himlen startade som sådana med, men visst kan man tycka talang borde vara avgörande.

    Hoppas att Campos kan komma till start, frågan är om jag tycker namnet Senna ska riskeras att dras i smutsen tillsammans med dem… där är jag ganska tveksam. Stefan GP borde snarast få sin plats garanterad oavsett vad de andra stallen tycker om saken. Kan man rejsa och har bilarna klara så är det inget att diskutera.

  3. Daniel

    Men varför skall Stefan GP få en plats egentligen? Varför inte Prodrive, Lola eller Epsilon Euskadi?

    Känns lite som om de helt enkelt skiter i reglerna, fixar en bil och nu kräver att få vara med.

    • Lisa

      Håller nog med om det – vad har egentligen Stefan GP att erbjuda? Ett restlager från Toyota I ÅR, men till nästa år har de ingenting – varken bil, fabrik, personal eller kunnande -nada kort och gott. (förutom att de anställt den gamle mästerspionen Mike Coughlan… :D)
      Till skillnad då från de riktiga bilbyggarna typ Prodrive, Lola eller Epsilon Euskadi.

      Hursomhelst tycker jag FIA och Todt har varit märkligt passiva i hela den här soppan. Vill gärna se litet mer krafttag. Sparka ut USF1 – sätt in Stefan GP eller låt platsen stå tom för hugade spekulanter nästa år eller vadsomhelst – bara vi kan få litet klara besked om vad som gäller.

    • Erik R

      Prodrive och de andra har knappast någon chans att ställa bilar på startlinjen om några veckor. Stefan GP kan det (dvs ställa dem på startlinjen, om de faktiskt kan köra återstår att se). Så det är inte konstigt om Stefan GP får vara med.

      Det rimliga vore att ge Stefan GP en tillfällig plats för den här säsongen, och att de nästa år får ansöka om en permanent plats på samma villkor som andra intresserade.

      • Lisa

        Ja, det låter som en vettig lösning.

        Tyvärr är FIA dock inte vara kända för att vara vettiga….

  4. Sebastian

    Cirkus F1 är igång… har vi Stefan GP på startlinjen i Bahrain så är cirkeln sluten. Jag bara förutsätter att Ferrari lägger in sitt veto. Behövs inga fler oseriösa team. Illa nog med campos meta.

    • Lisa

      Ferrari har nog dessvärre inget veto när det gäller att bestämma vilka team som får komma till start. 😉

      Nåja, vi får väl hoppas att de inte ställer till FÖR stor förtret för de team som är där för att tävla istf att testa…

Leave a Reply