USF1 visar delar av första bilen, och lanserar hemsida.

usf1Bernie har ju ifrågasatt om nya amerikanska US F1 Team kommer bli redo i tid för att vara med under starten av nästa säsong. Nu har de i alla fall visat fram lite av vad de jobbar med, och de har tagit sig tid till att färdigställa och lansera sin hemsida.

Kort kommentar till hemsidan där.. efter allt snack om youtube-grundare Chad Hurley och att de skulle hitta på så mycket nytt.. så är hemsidan ärligt talat i det segaste laget.. Virgin Racing som jag skrev om när stallet lanserades leder fortfarande på hemsidefronten!

Men de visar också fram lite av fabriken och hur de jobbar med sin kommande racer. Och sånt här är ju alltid kul att spana in. Bara att få se lite hur en F1-fabrik ser ut är ju helt ok. Ser mest ut som att de bara har kul där..

9 comments

Leave Comment
  1. en kort, men ganska intressant kommentar från peter windsor i us f1, är att deras bil byggs helt utan tester i vindtunnel. precis som nya virgin. så här skriver han på bloggen på derashemsida;

    I noticed the other day that Nick Wirth issued a press release about the new Virgin F1 car being entirely designed on CFD – Computational Fluid Dynamics (rather than in the wind tunnel). The same thing applies to our car, although we see this as a logical process for a new team rather than something about which to be particularly excited.

    • Sebastian

      Lite research syna USF1s bluff… om deras bil är helt designad med CFD. Varför har de en vindtunnel som samarbetspartner… “oh, that one… it’s only for the hair…”

      http://www.windshearinc.com/

      Anledningen till varför de inte använt den under 2009 är för att fullskalevindtunnlar inte var tillåtna. Men det är de från 2010 (säkert för USF1s skull, de är ju lite poster boys för FIAs budgetidéer).

  2. Sebastian

    Blir intressant att se utvecklingstakten under säsongen för teamen med CFD-only vs. vindtunnel teamen. Inte minst hur snabbt de kan kopiera andras lösningar.

    Men vilka leksaker de har i fabrikerna. Jag bara hoppas att vi får ett Koenigsegg F1 team någon gång så man kan åka och kika hur det ser ut i verkligheten.

  3. Lisa

    Jag är (självklart) ingen aerodynamiker, men eftersom vindtunneltestning mer eller mindre är förbjudet som det är (allt som är tillåtet är en 60%-skalig modell och 180 km i timmen) så kan jag tänka mig att CFD blivit oerhört viktig inte bara för nykomlingarna – utan för alla team.

    Det verkar lika fånigt att kokettera med det (á la Branson) som att gnälla om det.

    Nästa år blir det dock litet bättre – hela FYRA timmar kan tillbringas i vindtunnel med fullskalig bil och full fart. 😉

    • Erik R

      Har de inte försökt begränsa CFD också på nåt sätt? Har för mig att det var tal om det när budgethysterin rasade som värst. Kommer inte ihåg om det blev någonting av det.

      • Lisa

        Jo stämmer, de ville väl både begränsa CFD-datakraft och vindtunneltimmar om jag inte missminner mig? Vet heller inte om det blev nåt av det, det står iaf inget om det i sportsliga reglementet. Det tekniska har jag inte orkat plöja igenom. 😀

  4. Affe

    Verkar ju som att amerikanerna kommer att ha en bil att presentera innan säsongen drar igång trots allt, i alla fall ett skal så att man kan se vad som gäller.

    Dock reagerade jag över hur “tjock” nosen var i underkant, den var inte lika hårt skuren som årets bilar i griden, eller kanske bara är en uppfattning jag fick, dock kul att se arbetet bakom hur dem “bygger” upp en fabrik i tomma lagerlokaler som skall skapa F1-bilar.

    Ang. CFD så tror jag inte att man kan begränsa detta, räkna med att flera team redan nu kör igång testet efter lunch låter det stå i dygnet runt i några dagar och sedan analyserar. Skall man lägga en “F1-trojan” som kontaktar Bernie i smyg så fort som antalet timmar överskrids då?? Allt för att få in mer pengar i böter och dylikt. 😛

    Ne, det kommer nog inte gå att reglera, dock tankarna på 180 km/h i 60% skalad modellkopplas ihop med radiostyrda bilar när man var liten, ex “motsvarar 200 km/h i skalenlig fart”. Var detta plojtrick eller funkar dessa funderingar även i vindtunnel??

    Isf skulle 180/0.6 = 300 km/h skalenlig fart 😀

    //Affe

Leave a Reply